måndag, februari 27, 2012

Värrk kontra väderlek stämmer inte längre

Mår i dag? Status på måendet=3   på en skala 1-5
1 är helt värkfri och glad.
2 ledvärk och glad
3 ledvärk och ledsen
4 värk överallt men glad
5 värk överallt men ledsen
väderleken är = på väg att bli rejält varmt enligt vädernyheterna.
(Mellannotering. Har väldigt jobbiga symptom ifrån brösten på grund av för mkt hormon Prolaktin. Kan vara orsak till deppandet kanske? Det kliar och storleken känns fördubblad:-()
Har på sista halvåret , inte följt väderomslagen så där precist som förut. Nu ska det t.ex bli jäkligt mycket varmare ute och jag har inte nämnvärt mycket ont i händerna. Det är underarmarna och insidan av händerna längs med fingrarna som brukar signalera att nu är det varmväder på ingång. I dag har jag t.ex bara vanligt ont som medicinerna hjälper bra emot.
Senast då det slog om från jättevarmt väder till massa minusgrader så fick jag svinvärk och det flera ggr eftersom det slog fram och tillbaka och fram och tillbaka flera ggr och inget stämde.
Jag som hade planerat att pyssla och göra roliga saker när det blev kallare ute, fick i stället ligga i soffan:-(


Är som ni redan vet väldigt ledsen och deppig för att jag  inte kan göra nånting alls mer än att se på tv och sitta vid datorn och glo. 


Magen har växt sig abnormt stor då jag har fått vara så mycket sängliggande (i soffan). Gör ju inte av med en endaste kalori utan allt lagras kring magen och det är för djäääävligt rent ut sagt:-(


Om man inte kan röra sig, ska man då sluta äta helt och hållet eller? Kanske ska jag bara dricka soppor med få kalorier i? Kan man klara sig på så lite när man har diabetes?


Jag ska fråga min läkare om det finns chans att få en kontaktperson som kan komma hem till mig och hjälpa mig med småsaker, som t.ex att sätta in foton i ramar som jag har köpt och hänga upp gardiner i sovrummet. Har bett sambon om att hänga upp dem under 6 års tid men han prioriterar bort det när han behöver lägga all energi på att jobba, handla och laga mat och tvätta och diska. 
Han jobbar skift med långa nätter och det är ett under att han fixar allt detta så jag klagar inte, men ska jag överleva mentalt så måste jag för utföra små projekt dagligen och till det behöver jag två friska händer och ett huvud till att resonera med härhemma. Så är det.


Jag vet att funktionshindrade har vissa rättigheter och har i bland hört talas om att vi ska kunna leva ett drägligt liv och just nu lever inte jag. Jag bara ÄR. Det är inte rätt. 


Over and out!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida