lördag, februari 18, 2012

Hur blir jag frisk?

Mår i dag? Status på måendet= 4 på en skala 1-5
1 är helt värkfri och glad.
2 ledvärk och glad
3 ledvärk och ledsen
4 värk överallt men glad
5 värk överallt men ledsen
väderleken är = Mild


Borde ha en till punkt som skulle heta *värk överallt men neutral*.
Det är så jag känner mig i dag.
Har hemska domningar överallt i kroppen och det är skarpa stick dessutom. Som små hugg ungefär som när foten har varit avdomnad en för lång stund och börjar bli riktigt  irriterad för att man inte i tid skakat liv i den.


Är väldigt oroad av varför det blir så här mellan varven. Det domnar inte så här mycket så ofta, utan  för det mesta är det mina underarmar ner i händer och fingrar som domnar och det har de nu gjort i snart 20 års tid.


Det nya är detta utspridda domnande som är värst på magen och benen som det kryper under huden i.:-(  Orsak till domningar brukar vara klämda nerver, men jag är ju inte direkt klämd.
Och så så klart är en vanlig orsak diabetes, men jag tycker mig mest hitta att läsa om diabetesfötter och inget  om hur och varför övriga lemmar beter sig så här.


Konstigt är det att det går rätt så lång tid emellan denna generella "förlamning".
Ids inte kolla blodsockret, men det bör jag nog göra sen för att se ev. samband.
Vet att senaste dagarnas mat har innehållit för lite fibrer och för mycket kolhydrater om än långsamma till 80%.


Är arg då jag lyckats skriva över filen som jag hade anteckningar att ta med till husläkaren nästa gång. Hade lovat henne det. ALLT är nu väck och det var inte lite jag hade noterat heller.:-/ Jäkligt synd.


Men jag får väl kort och gott säga att min ork är sämre än en  100-åring och har inte tvättat mig på flera veckor för att det värker så mycket och när värkmedicinerna tar så sover jag och har ingen mental jävlar anamma att ta till för att komma in i duschen. Inte ens inköp av 10000 olika skönhetsmedel, badskum, oljor och dyra schampon + fina parfymer har kunnat puscha på mig så som jag trodde att min motivation skulle komma sig utav vetskapen om hur mysigt SPA jag skulle anordna.




Alla försök jag gjort för att bli friskare har misslyckats. På listan finns:
-Bantning som lyckats 2 ggr (har inte velat jojobanta) och nu håller jag vikten, men är fortfarande för tjock.
-Flera år av rökfrihet
-kurser och annat i näringslära och matlagning och kroppskännedom, hälsa.
-kurser i självdiciplin så som NLP (självhypnos)
-Promenader  och cykling (det var förr det) långa och jättemånga sådana genom hela livet fram tills för ca 7 år sedan då det planade ut och slutade med att höftregionen gör så pass ont och domnar ända ner i fötterna och det går helt enkelt inte att fortsätta gå efter ca  50 meter numera.
-Berättat ingående för flera läkare om alla symptomen och hur det påverkar funktionen och livet i stort.
-Legat på sjukhus i 6 veckor, där träning ingick.
-Sova ut-dagar i stil med ett schema på : 1 dag aktiv 3 dagars vila där djupsömnen är viktigast att uppnå och då blir det många timmar i vertikalläge.
-Vitaminer
-Laserbehandling
-Akupunktur
-Mediciner av alla de slag-
-Kosttillskott som jag inte tror på egentligen då jag helst vill få i mig dessa via en varierad kost, men är man desperat så är man.


Jag blir bara sämre och sämre och ska jag tro läkaren som sa att jag haft diabetes ända sedan jag fick det under min graviditet för 23 år sen så har naturalförloppet lidit mot slutet nu och då får jag väl nöja mig med att leva handikappad och nedstämd och inaktiv och sen dö. Men det kan dröja innan jag dör och det innbär många års lidande så jag vet inte. Vet bara att jag vill så mycket mer.


See ya later!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida