fredag, december 30, 2011

Mindre värk, mera depp

Mår i dag? Status på måendet= 3  på en skala 1-5
1 är helt värkfri och glad.
2 ledvärk och glad
3 ledvärk och ledsen
4 värk överallt men glad
5 värk överallt men ledsen
väderleken är = Vet ej.


Är ledsen nästan jämt nuförtiden och jag väljer att inte skylla depressionen för detta utan jag är ledsen och har anledning att reagera varje gång. Faktiskt så har jag det.
Att bara känna sig deprimerad och låg och mörk i sinnet fastän inget hänt, brukar jag sortera in under begreppet:  depression och när jag är ledsen med gråtkänsla och något samtidigt har hänt så är det insorterat under begreppet : sorg


Idag känner jag mig dessutom bättre inuti kroppen och fingrarna värker inte alls just nu. Har märkt att jag jätteofta blir apatisk och sorgsen då. Har fått för mig att det på något sätt hänger i hop. Kanske är det  prestationsångest jag har. Tänker ju att Nu NuuuuUU när jag mår bra så ska jag, diska, fylla tvättmaskin, gå in i duschen, gå ut på tomten och flytta på skräp som jag har sett ligga där hela sommaren, göra ett smycke av alla miljoner pärlor jag har köpt, laga mat, hjälpa sonen med alla de tusentals bra ideer jag haft om vad han kan lära av livet med lite puschning från min sida. Listan med göromål kan göras hur lång som helst.


Vad händer när jag fysiskt mår bra? Jag lägger mig ner. Jag ger mig in i debatter som jag inte alls vill vara med på. T.ex om rasism. Hur skulle jag orka det? Orkar ju inte argumentera klart förrens det är dax för nästa värkande period på mellan 1 vecka och flera månader då jag inte kan tänka klart ens.  Har haft det som en plikt att alltid ryta i från när jag stöter på rasistiska uttalanden. Senast var det som vanligt en bunt människor som inte fattar själva att dom är rasister och de är ju mest uttröttande att försöka förklara för. De tar inte emot och slänger tusen miljoner anklagelser och påståenden om vad invandrare är och får. Ja dom får förstås en massa möbler och fina saker och sen respekterar dom inte oss svenskar när vi är så mesig generösa. Sådan argument har ju hörts i min bekantskapskret sedan 1970-talet. Innan dess fanns knappt en enda invandrare. I alla fall så är det inte någon ide att berätta något för någon som är helt säker på att dennes anklagelser är sanna. De är ju inte det, men ORKA??! Vem ids löpa hela linan ut och stanna i debatten och förklara och undervisa och förlora allt genom att de tror man är en bezzervisser som älskar brottslingar.??:-/ Nä fy fan! Vi människor är inte navlade. Helt klart behövs många generationer av genbyten för att vi ska bli klartänkta och då lever inte jag.  Sått frön har jag gjort då jag argumenterat emot, men nu orkar jag inte och det tror jag bara kan bli dålig utgång av. Jag håller tyst. Undrar i mitt stilla sinne om jag ska blocka alla rassar på facebook? Då sårar jag dem och så slår det tillbaka på invandrarna i alla fall. I ren hämd kanske någon skjuts i en mörk gränd och mördaren har mina ord klingande i sitt huvud. Nä det är inte värt det. *Mot dumheten kämpar gudarna förgäves.* 
Så är det. Over and otu!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida