söndag, januari 22, 2012

Äntligen släppte värken

Mår i dag? Status på måendet= 1   på en skala 1-5
1 är helt värkfri och glad.
2 ledvärk och glad
3 ledvärk och ledsen
4 värk överallt men glad
5 värk överallt men ledsen
väderleken är =  säkert strax under nollan. Det snöar i alla fall lite grand ute och i morse ganska mycket.


Har sovit som en besatt för att på det viset få en bra dag med lite tur och nu har jag tur. Värken är utplånad, men minns då att jag äter full mundering av mediciner. Vågar inte chansa på att vara utan på grund av abstinens. Vill inte slösa bort en bra dag på att må kymigt. Det skulle jag däremot ha gjort om värken var sådan som kom och gick oftare. I mitt fall är det värk i  10 dagar och sen möjligen 1 dag där jag mår bra. Ja ni ser själva att det inte skulle fungera.


Blev t.o.m städsugen så jag har föreslagit sambon att vi ska ta och leka med vår nya gröna städmaskin.:-) Jag föreslog att vi skulle testa alla tillbehören. Sambon svarade att -*Ja  men inte nu, sen!*


Ska i alla fall se till att sonen och hans inneboende tar och fyller diskmaskinen. De kommer ner rumlandes i från berget där deras hus står med plastkassar fulla med odiskad disk. Har förgäves försökt förmå dem att koka upp vatten i stora kastrullen och diska själva i huset deras, men det går inte. Vi har handdiskat och värmt vatten ända sedan jag föddes  1959 härute. Men de är moderna människor och jag har väl svårt att förstå att de tänker totalt annorlunda och vill diska i diskmaskin.:)  De har inget rinnande vatten däruppe, utan får i så fall hämta i hinkar eller ev. dra slangen mellan husen tillfälligt nu då det är så här kallt. Annars har dom kran med sommarvatten på husväggen deras. Men det är ju det som är grejen= att klara sig själv om saker och ting börjar tryta och man tvingas bo omodernt igen. Jag älskade att tvätta för hand och sköja i bunkar och hinkar utomhus och sen hänga tvätten på tork så att sol , vind och granar fick fungera som sköljmedelsdoft.
Finns ju inte underbarare tycker jag. Kreativ som jag är (ursäkta självskrytet) så uppfann jag en vattenurkramar-mekamoj. Nämligen stolsben av stål och ryggstöd av stål på en stol där jag t.ex virade jeansen om och lät liksom stolen ta över handkraften. Har som bekant väldigt dåliga händer, men att vira brallan några varv var ju inte svårt och sen luta sig baklänges i stället för att handvrida. Urbra och sockor tvättades på tvättbräde av gammalt slag och hängdes sen för att dropptorka och sen fick så klart sambon ta i och bära tvätten. Men bunkarna med vatten välte jag med foten ner för ett berg, alltså tippade ut vattnet som fick forsa nerför denna brant som vi som små brukade sitta och kissa ner för. Ja det var tider det!:-)


Nu får jag fördjävulen ont igen...Men vad tusan??? Ja det är väl det att det inte är riktigt kallt än så att svullnaderna finns väl kvar i kroppen då.  Ska ta vätskedrivande tablett tror jag, för jag har sett fram emot att få göra saker i dag och inte bara ligga stilla.


Over and out!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida