torsdag, september 21, 2006

Diabetes och kalas

Mår i dag?Förkyld men mindre feber än i går

Motion?Nej nej nej

Humör?Gott

Värk på en skala 1-10?Väldigt lite för stunden men jag tog en rejäl dos värktabletter som just nu verkar som allra mest så det blir en 1:a på skalan


Diabetes

Är dyngförkyld och har mest legat på soffan och yrat och svettats omvartannat.
Detta är en slemmig förkylning som jag behövt vakta på för att den inte ska gå ner i lungorna. Har sett till att hosta ut slem som annars gärna ville rasa neråt lungorna till.

Nu är det barra 1 dag emellan kvar tills vår älskade son blir myndig.

På Lördag kommer släkten hit och firar honom.

Jag hoppas jag hinner följa med M till centrum och köpa nåt vettigt att klä mig i innan dess, men som jag känner mig nu så orkar jag inte prova kläder i alla fall.

Sonen kommer hem glad som en lärka varenda dag från skolan.
:-)
Det är så härligt.

I går ringde han och skulle ut och äta med vänner, hette det.
Ja och så var det förstås på en pizzeria de varit, men han har ju inte träffat någon enda kompis på åratal, sen vi flyttade ut hit och nu är de ett litet gäng som bor här i närheten och han får sällskap på bussen varje dag t.ex.
Och dom pratar på msn osv.

Han får då hjälpen man behöver via sina "kontakter" ang vad som händer i skolan samtidigt och inte som förut då han var liten och den biten fanns ju inte eller förra året då han gick en termin i en klass som upplägget på studierna gjorde honom helt förvirrad.

I dag är det en sån här dag då jag inte blir hungrig på hela dagen.
Har visserligen mest sovit, men ändå.
Inte bra för jämnheten man behöver på blodsockernivåerna .

När man har diabetes typ 2 så bör man ju käka många små mål mat per dag och det har inte jag kunnat göra denna veckan.
Det har inte heller funnits dom matvaror, frukt, grönsaker, grovt bröd, minimjölk, lättfil som jag behöver ha till hands, utan bara söta saker med snabba kalorier och fet mjölk osv.:-/

M har jobbat natt och vi kan ju inte köra med honom som om han vore en mat-taxi som ska lyda vid minsta vink från övriga familjen.
Han måste ju få sova ut och han har dessutom skjutsat sonen varje morgon och somnat lite för sent då.

Jag har ändå varit bra på att planera inköpen sedan jag köpt 6 st block med magneter på baksidan och hängt dem på frys-dörren.
:-)

I dag ringde diabetessköterskan och vi ska ha diabetes-skola nu i oktober.
Ska få ett schema av henne.
På tisdag ska jag till henne och lära mig att ta blodprov i fingrarna....urkans.:-/

M har huggit ved och staplat upp flera höga staplar på en ställning han byggt.

Det går nog åt mkt ved i vinter då man kan värma upp hela vårt stora 154 kvadratmeter hus i den fina moderna öppna spisen som vi har köpt.
Frågan är bara om veden hinner torka tills dess?
Har för mig att veden bör ligga i minst 1 år innan, men nu har det legat i små stockar och ja jag vet inte om det torkat då.?

Annars får vi köpa ved.
Denna brasan är gudomligt skön. och så himmelskt vacker då man ser hela för det är glasrutor i nästan 390 grader runt om man räknar bort baksidan då he he.
:-)
Nu vill jag bli pigg så att jag kan orka gå ut och gå och fotografera osv.

Men det dröjer nog ett litet tag till.

So long pling plong!

4 kommentarer:

Klockan september 21, 2006 9:37 em , Anonymous Anonym sa...

Det där ska gå så bra så, men se till att ta hand om dig. Och inte slarva. Diabetes är ju inget att leka med. *kramar*

Förkylning låter ju inte kul. Men det går över. Tack och lov. =)

Hm... egentligen ville jag bara komma in och ge dig en bunt *bumbi-björnkramar* men det blev pekpinnar istället.. *förlåt* =D

*bumbi-björnkramar*

 
Klockan september 22, 2006 8:51 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen! Hoppas förkylningen är bättre nu och hoppas den fort går över helt, så du kan få gå ut i det härliga höstvädret och fotografera!! Tänk att R blivit så "stor" Jag glömmer alltid bort att han bara är 2år yngre än Anna, ja åren rusar iväg och vi med dom!! Vad härligt det låter att han är nöjd med skolan och ute med kompisar och äter Pizza!!!! Det ska säkert gå bra det där med provtagningen i fingrarna, men förstår att du är lite skraj. Ha det gott Kramilikram Annica

 
Klockan september 22, 2006 8:55 fm , Anonymous Anonym sa...

PS Vad fint du gjort här, glömde bort att säga det, jätte härliga färger, ljust och fint !!
Kram kram !

 
Klockan september 22, 2006 12:14 em , Blogger RedAngel sa...

*L* Nämen så tjusigt det har blivit här då :) vad du kan Ankie min lilla pimp!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida