söndag, juni 19, 2005

Diskussionsdag

Ojoj!
Vad jag har debattat i dag.
Fingrarna kokar och har svullnat och det är inte sån där vädervärk utan sån värk jag får då jag skriver för mkt och nöter på fingrarna.
Det som är bra är att jag vet att jag kan vila bort värken och ta piller, vilket inte hjälper mot den värk jag får av värmeböljor i antågande.
Denna typ av värk törst jag därför också trotsa och kan då skriva lite till även om
det gör ont satan:-)

Jag börjar tröttna på npf-debatten där diagnosmotståndarna hela tiden rapar samma torftiga mot-argument som går ut på att damp är orsakat av dåligt omhändertagande och miljön.

De bevis man har för att det sitter i generna förkastas som ickebevis.
& jag börjar känna att det är helt fruktlöst att prata om detta då inget man säger tycks nå fram och särkilt då gamla psykodynamiska förklaringar försvaras in i absurbdum trots att de om några saknar bevis.

Fattar inte hur folk kan tro på nåt som är så dåligt underbyggt framför det som defakto verkar stämma med verkligheten?
Att adhd/damp har sin orsak i hjärnan och i generna och vi är bara handikappade då vi stöter på miljön.
Om vi fick vara som vi är och blev accepterade skulle vi ju inte vara handikappade.
Om skolan sen bara lade manken till att lära ut till våra barn , på deras villkor så skulle de klara skolan också.

Men bakåtsträvarna säger att vi stigmatiseras och stämplas av att få diagnosen damp/adhd??
VA?
Känner inte NÅN med diagnos som inte upplevt det som tvärtom=ickestigmatiserande.
Äntligen kan man ta i tu med att försvara sig och utvecklas.
INNAN diagnos blev man kallad=DUM, Du kan men vill bara inte, elak, otrevlig, slarvig, lat, lögnhals osv osv.


-Att man kan ha uppfattat verkligheten lite annorlunda på grund av okoncentration och då påstår nåt som är fel, är inte samma sak som att ljuga.
DÅ stämplas man som *falsk och en lögnhals*??!

-Att vara trött och inte visa sig smart utåt sett är inte samma sak som att vara dum.
Det kallas för ouppmärksamhet och att man tappar tråden helt enkelt och inte kan hålla sig vaken.

-Nästa dag är man kristallklar i skallen och räknar ut värsta talen i matteboken.
DÅ stämplas man som att *man kan men inte vill*??!!

Att man har kort stubin och är impulsiv och försvara sina kompisar inför orättvisor .
Ja då kallas man för :*elakast på hela ortet*

Kan fortsätta så här i det oändliga men ni fattar ju vad jag menar.
Man är SUPERSTÄMPLAD OCH SUPERSTIGMATISERAD utan diagnos.
Så att det är nån fara som man ska undvika genom att inte utreda sig för npf är bara bullshit.
Läs Eva Kärfves bok Hjärnspöken så får ni se på mer konstiga förklaringar och scenarion som hon tycker drabbar oss som får diagnosen DAMP.

Att jag debatterar alls beror på att hennes ord och åsikter har fått sån spridning att vi blir ännu mer stigmatiserade än innan , av folk som tror på hennes åsikter och tror att hon kommit på Gillberg med forskningsfusk och som tror att damp inte finns utan är ett hjärnspöke.
Vilka är det.?
Jo dom människor vi behvöer mest=våra närmaste och våra vänner.

I många fall är de ex-vänner och ex-föräldrar och ex -morföräldrar just för att de tror att vi är helt skruvade som givit våra barn en diagnos som enligt vissa inte finns.

Ännu mer förbannade är dom för att vi haft mage att berätta som det är att damp är 80% ärftligt och ja då kan ju dom också ha en släng av damp/adhd.
DET
skulle man ju så klart inte sagt och inte nåt av det andra heller, om man velat ha kvar sina vänner och släktingar.
Så klart har ju inte vännerna damp är väl bäst att poängtera då.;-)

Fan jag vill ju skriva massor om detta men nu domnar fingrarna bort helt och då går det ju bara inte....
Kram på er!

1 kommentarer:

Klockan juni 20, 2005 9:01 em , Anonymous Anonym sa...

Åh, vad jag älskar dig ibland, Ankie!
Härligt skrivet. Underbart.
Nu ska jag läsa vidare här i din blogg. :D

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida