tisdag, juni 28, 2011

Sömnsjuka, LCHF och viktnedgång??

Mår i dag? Har inte extra värk trots att värmeväder kom in. Dock svettas jag kopiöst och har haft flera anfall av den konstiga sömnigheten som kommer och går sen 2 år tillbaka.
I dag berättade min mamma att hon hört på radion, tror jag att det var, att många människor klagar över extrem trötthet som är mycket mer än vanlig trötthet och de vet så klart inte än vad den kan komma sig utav. Känns bra att inte vara ensam om detta, samtidigt som jag inte önskar någon levande att få såna här glupska trötthetsanfall där ögonlocken trillar ner.
Blir lite orolig också om det är nåt virus som vi svenskar och kanske andra länders befolkning kan ha råkat ut för med nån ny sjukdom som man inte vet förloppet på. Jag brukar inte vara hypokondrisk så detta är ett undantag att jag ens spekulerar.


Nu har jag läst min dagliga mejl med länkar till olika sidor med nyheter om diabetes typ 2. Prenumrerar genom google alert. Det borde ni med göra ;-) Bara att skriva in ämnet som intresserar så kommer mejl med nyaste informationen på området.


Blir mindre hoppfull ang att LCHF kan bota diabetes typ 2. De http://www.diabeteshealth.com/read/2011/06/28/7199/type-2-diabetes-from-old-dogmas-to-new-realities---part-2/
skriver att all form av viktnedgång kan göra att man skjuter upp diabetesdebuten , och får bättre blodsockervärden i början av sjukdomen. Efter kanske , låt säga 10 år, så släpper effekten i alla fall och man får väl då börja med mediciner och sen sprutor med insulin?!


Har varit kostintresserad sen jag började att laga mat åt mig själv och kollat upp massa metoder, förutom såna här löjliga dieter där man bara äter t.ex bananer. Ja ni vet vad jag menar.
Bestämde mig ett tag för att inga dieter fungerar överhuvudtaget. Sen tyckte jag det lät sunt med LCHF, eftersom man behöver ju energi och hjärnan vill ha fett, men den vill även ha kolhydrater och det kan man få från levern som tillverkar dessa i tillräcklig mänd för hjärnan, om man utesluter kolhydrater ur kosten. Att äta bara lite kalorier tror jag fortfarande inte på. Men att äta 60% kolhydrater gör att man  kanske ofta väljer skräpmat, med mycket vitt mjöl och många andra blodsockerhöjande matingridienser. Även om man väljer långsamma kolhydrater som finns i grovt bröd t.ex så har jag på känn att många människokroppar inte orkar producera insulin motsvarande detta och kanske även de/ni utan diabetes typ 2 överanstränger kroppen med så mkt kolhydrater? Vad vet väl lilla jag? Är inte utbildad medicinskt eller näringsmässigt.


Nu börjar jag mer och mer tro bara på en enda sak=PROMENADER VARJE DAG.
Det sänker blodsockervärdet, blodtrycket, botar depression lika bra som antideppressiv medicinering gör. Äta lagom och gärna skonkost och sen röra på sig ger även effekt på hård mage och långsam omsättning på grund av t.ex förlamning av magen som man kan få. Gastropares tror jag det heter. Min mage har väldigt konstig och långsam fart. Förr när jag kunde gå ordentligt så fick jag alltid fart på magen efter en promenad och genom att dricka vatten och äta nån knäckemacka. OBS! Äter man fibrer så måste man dricka vatten samtidigt så att de kan expandera och samtidigt kunna  glida genom tarmarna ordentligt. Så sade min dietist.
Lagom med käk, ordentligt med sömn och lagom med rörelse kan nog åtminstone lindra och skjuta upp en hel del sjukdoms-symptom.


Hade en trevlig berättelse inne bland Annika Dahlkvist kommentarer.  Inlägget om kokosfett mot trög mage. Där togs även lös mage upp.  Jag berättade en verklig händelese  med lyckligt slut ,om en tjej som fick fruktansvärd diaree och förlorade sitt jobb då hon drogs med detta och ingen förstod henne och absolut inte någon läkare inom vården. Men så kom hon till en läkare till slut som gav henne både diagnos och medicin och hon blev helt frisk och kunde börja jobba igen, fast i ett helt annat yrke. Blir alltid riktigt ledsen av att bli refucerad och det stället jag blir det på oftast är just Annika Dahlkvist blogg. Nu orkar jag inte längre sitta och spara kopior på egna kommentarer och ibland även andras då de också modereras , utan nu kommer jag bara läsa där inne och kommentera här. PUNKT! Man får inte tyst på mig, hur man än försöker:-)
Over and out!



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida