torsdag, november 27, 2008

joner+smärta

I dag mår jag=Punktvis smärta i olika leder.
Vaknade och ville spy sur magsaft, som hamnat i fel strupe.
Det är verkligen äckligt och kommer sig av att jag äter för många treo. Dax för uppehåll med dem.

Det känns , i köttet kring vissa leder, så som sår som blir djupare och djupare, eller öppnare och öppnare, men tittar man där ser man inget alls.
Man undrar vad som försegår dolt för ögat, inuti kroppen?

Min teori har länge varit att jag påverkas förskräckligt negativt av omslag till varmare väder, om så bara nån grads förskjutning uppåt.

Hittar en del på nätet som stödjer min teori, som jag fick uppslag till via en läkarspalt i nån veckotidning för många år sen.
Den läkaren sa att man behövde flytta till ett jämnare klimat och att joniseringen i luften påverkar även gamla skador, som t.ex benbrott så att det värker.

Här står det intressant om elektroterapi. (Källa wikipedia)
*Elektronneutralitet [redigera]
Inuti nerv och muskeltråd i vilotillstånd finns en koncentration av kaliumjoner, ungefär 20 - 40 gånger större än utanför. Utanför är koncentrationen natriumjoner 3 - 10 gånger större än inuti cellen. Härigenom erhålls en kemisk balans i systemet som kallas elektronneutralitet. När muskeln befinner sig i vilotillstånd är membranen praktiskt taget oledade, varför inga jonkoncentrationer kan passera över till varandra. Denna kemiska depolarisering är temperaturberoende. Vid lägre temperatur går denna natrium/kalium-pump långsammare. Koncentrationen av Na+ blir därför högre inuti cellerna och kaliumkoncentrationen ökar extracellulärt. Om man med en strömstöt (i fortsättningen kallad impuls) påverkar denna vilopotential så att den når ett tröskelvärde sker en blixtsnabb depolarisering. Membranen släpper plötsligt igenom natriumjoner och man får en vandring av joner = aktionspotential.
*


Har köpt en stor saltlampa, men den verkar inte påverka mig tillräckligt. Kanske att luften i sovrummet är extra bra? Den känns väldigt skön och dammfri nämligen.
:-)

I går fick jag reda på att värken jag har nu, kan beror på diabetes.
Det är bindväven som smärtar och inflammeras över lederna och skuldrorna. Har ju s.k frusen skuldra också, som ett tag gjorde att jag inte kunde lyfta armarna.

NU kan jag det, men det huggar och är stelt och motstånd i dem.

När jag frågat läkaren om allt detta har hon inte svarat.
Hon är inne i sina egna tankar verkar det som, men nu ska jag dit 10 december och då ska jag ta upp detta när jag själv äntligen kan sätta ord på det hela . BINDVÄV är nyckelordet.
Ska väl även en adhd-drabbat kunna komma i håg väl?
;-)

Over and out!

2 kommentarer:

Klockan december 07, 2008 6:17 em , Anonymous Anonym sa...

Hur går det med värken? Har du fått några fler förslag på vad det kan vara? Var det diabetes?

 
Klockan december 15, 2008 2:11 fm , Blogger Min kopp te! sa...

Hej ! Tack så jättemycket för att du bryr dig och frågar hur det går!!
:-)
Jag har redan diabetes sen ganska många år tillbaka i tiden, men har bara vetat om det i ca 3 år.

Tyvärr blev husläkaren sjuk i veckan då jag och sambon skulle dit. Han har högt blodtryck så då tyckte doktorn hon kunde ta och undersöka oss båda samtidigt.
:-)
De ska ringa om en ny tid.
Är jättespänd på¨vad det egentligen är som värker, utöver min andra minst 25 år gamla arbetskada.

Är van att ha värk men börjar liksom sluta stå ut och om det då kommer ny värk så blir jag lite slak och hoppas på medicinsk hjälp av nåt slag, för att härda ut.

Kram på dig!!!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida