onsdag, oktober 01, 2008

Årstafrun inspirerar till att blogga länge

I dag mår jag= Mkt ledvärk och så klart finns sorgen närvarande hela tiden, men jag distraherar mig via datorn. Det lyckas och allt som kan hålla kroppen från att vara i stel position är bra tycker jag. Gråta är skönt efteråt, men det är inte skönt att vrålgråta så man får astmatacker.

Jag fick höra om Årstafrun i dag av min mamma då vi pratade i telefon.
Det är en dam som skrivit dagbok större delen av sitt liv.
Enligt wikipedia finns 5000 maskinskrivna sidor bevarade.

Tänk vad man kan bevara tidens skildringar till dem långt in i framtiden.
Nu med datorns hjälp så kommer ju de som lever om 3000 år kunna läsa om hur våra liv tedde sig. Är inte det rätt fantastiskt så säg?!

Det får vi aldrig uppleva i samma utsträckning som dem. Lite finns ju , typ runskrifter och annat som hittats, men så här många ord på pränt som nu förtiden både på internet och privat i datorerna har ju aldrig nånsin upplevts av en framtida människa s a s.

Jag slår ett slag för Årstafrun.
Att både ni och jag läser om henne.
Kommer inte i håg författaren som mamma pratade om, men ska återkomma senare med det.
Försökte hitta via bokus.com, men fick inte nån träff.

Återkommer.

1 kommentarer:

Klockan december 04, 2008 9:53 em , Anonymous Anonym sa...

Nu finns förresten Årstafruns dagbok att läsa i bloggform på webben:

http://www.antikochauktion.se

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida