lördag, juli 26, 2008

Mänsklig instinkt

I dag mår jag= så där lagom, när jag har precis vaknat. Ont i höger långfinger, "gångjärnet" knogen på det värker. Och nån av tårna, men det känns bara om jag snuddar vid dem. Lingonveckan går mot sitt slut.

Oroar mig alltid över mig själv och måenden och beteenden, bara det i sig , att göra så är nog inte helt friskt det heller.

Känner av astman här just nuså jag pausar här och går och tar lite sprej och grejer.
Så där ja! Färdig!!Som den folkkäre Peppe Wolgers sa en gång i tiden.
;)

Att jag är en sån här sjukdomspratande person beror på att jag har perceptionsstörningar och svårt att sortera intryck, helst sortera bort dem, på grund av allvarlig adhd+dcd (samma sak som *svår damp*: Det har bara bytt arbetsnamn).

Kan inte för allt smör i småland ens, få irritationsmomenten att gå sin väg med hjälp av bara viljan.
Det är tortyr!!!

Asjobbigt att hela tiden t.ex reta sig vansinnig på att man har värk och alldeles för lite ork och andra sjukdomsymptom dagarna i ända.

En *normal tills vidare person* som är sjuk med värk och obehag i låt oss säga
1 hel vecka.
Den gnäller säker då och då, men i förvissningen om att det går över så tystnar denne och kan t.o.m prata om annat än sig själv och sitt lidande.

Jag som alltså inte är *normal tills vidare*, pratar om smärta ,värk och massa av mina äckliga sjukdomssymptom hela tiden, tills den dagen jag blir frisk.
Ja när blir det då?????
Då ska ni veta att jag varit sjuk med en fördjävlig värk, förvisso i över 20 års tid.

Men jag accepterar aldrig detta och pratar som om varje dag vore den sista sjukdagen i en 3-dagars sjukdomsperiod.

Jag vill inte vara sån, men viljan sitter i skogen i detta fallet. HELT och HÅLLET!

Näää säger ni kanske då! *-SåååÅÅÅåååå kan det ju inte vara!!!!!*
JO säger jag. SÅ ÄR DET !

Det gäller inte viljan, det gäller planeringen.
Har man adhd kan man ha mycket svårt att få en hel planeringsprocess att fungera från början till slut s a s.

Här hjälper inga som helst viljor, vilket jag tvivlar på att NTV heller är hjälpta av, men vad vet jag?;)

Om jag får hjälp med att på nåt sätt avledas i rätta ögonblicken när jag pratar högt och fort om hur jag hatar mina sjukdomsymptom, så kanske det skulle hjälpa mig att få in nya vanor om hur jag ska reagera, om det tränas en tid?
Kanske, kankse inte?!

Senaste dagarna har jag haft feber och en värk under huden och det känns som cellerna i musklerna svälter eller stryps långsamt.

Det går nämligen inte att vila sig bra i från detta.

För att slippa höra mitt eget gnäll så har jag sovit.
Säkert i över 18 timmar/dygn senaste dagarna.

Vi har planerat mkt illa med i ordningställandet av lilla huset åt sonen och hans kompis här.
Nu bor de plötsligt hemma hos kompisen i stället, bara därför.:-(

Vilka är vi att klandra dem?!

Sambon ska sätta fart här har han lovat.

Själv ska jag paketera saker i den mån jag kan.
Inte säkert jag ens orkar sitta kvar här vid datorn.

Har bara orkat sitta max 1 timma, tror jag förut.
Näe! Att packa saker låter fjärran och rent av omöjligt, men vi får la se.

Är högst motiverad så att jag inte får dåliga omdömen t.ex på stället där jag sålt sakerna.
:-)

Hade tänkt skriva om mänsklig instinkt här. Gick ett urbra tv-program om detta därman visar tester som människor gör om hur vi fungerar i olika lägen.
Om genetik och mkt mer.

Men jag känner av feber ganska kraftigt här och går och lägger mig och sover igen.
Natti natti!

4 kommentarer:

Klockan juli 28, 2008 9:40 em , Anonymous Anonym sa...

Sjukdomspratande person? Beror det på ADHD/DAMP? Nä dra mig baklänges! Men i neuropsykiatrins värld kan ju allting tolkas som sjukdomstecken, det har ju Professor Christopher Gillberg förkunnat så jag är inte förvånad. Slinker in här och kommenterar en sak du skrev bara. ADHD+dcd = Damp ?

Nja =/

Hur kan forskarna jämställa svår MBD/DAMP med svår ADHD när
diagnoskriterierna är så olika?
På 80-talet förkastade forskarsamhället MBD-begreppet som icke valid. Den aktuella svenska forskargruppen bytte istället ut namnet MBD mot DAMP.
När DAMP nu inte heller kan försvaras jämställer forskarna DAMP med ADHD
+ motorisk klumpighet. Socialstyrelsens oberoende utredare Tomas Ljungberg
protesterar mot detta tillvägagångssätt och han skriver: ”Vad gäller eventuella
neurobiologiska förändringar och orsaker är det inte vetenskapligt hållbart att
diskutera DAMP och ADHD av kombinerad typ tillsammans”. "Konsekvensen
av detta blir att DAMP och svår DAMP är någonting annat än ADHD".

Sedan vill jag tillägga. "Viktigt för alla som läser Ankies blogg!"

Det finns ett klokt talesätt som ofta missbrukas: "Det är inte ens fel att två träter." Talesättet är förrädiskt på så sätt att det stämmer in i vilken konflikt som helst, men samtidigt grumlar till vilken slutledning som helst. Sanningen ligger aldrig mitt emellan. Jorden är mer rund än platt. Och hur är det egentligen med våra barn, har 10 procent av dem damp? Är damp en obotlig hjärnskada? Svaret är genomgripande för barn som har koncentrationssvårigheter, deras föräldrar såväl som för skola, förskola och för vården.

Konflikten mellan kritikerna och forskarna bakom Göteborgsstudien(DAMP-studien) är avgrundsdjup och "Fördärvet" visar hur elak och kontraproduktiv den "öppna akademiska världen" kan vara.

Ett problem med programmet är dock att "Fördärvet" förfäktar två motsatser. Å ena sidan har "världsunik forskning förstörts". Å andra sidan sägs samma forskning vara "tveksam och undermålig". "En fjuttstudie", säger en professor i vetenskapsmetodik. Hans kritik går bland annat ut på att tillfälligheterna har påverkat materialet och att forskarna från början hade bestämt sig för resultatet.

Förlorarna i striden är många: Göteborgs universitet, två forskarläger, Socialstyrelsen och användningen av bokstavsförkortningar på barn verkar gunga betänkligt. Redaktionen bakom "Fördärvet" ställer frågan:

- Är forskning, som bygger på förstört material, fortfarande vetenskap?

Mvh Återställ

 
Klockan juli 29, 2008 1:29 fm , Blogger Min kopp te! sa...

Jag skrev att JAG är sådan på grund av och så beskrev jag hur det känns och vad dom händer.

Om det sedan är andra som pratar sjukdomsymptom av andra anledningar så är jag helt med på att så är det för DEM.

Du kan börja lita lite mer på individen i stället Återställ, att det varje person berättar om är unikt för just den personen.

Jag säger inte att alla som är både sjuka och har adhd, damp inte tål obehag och gnäller om det i tid och otid, så som jag gör.

Men JAG gör så och vet precis varför jag gör så och det är alltid en början, om man ska kunna förändra sig.

Det är ett av mina mål= utstå smärta och obehag utan att låta så för djävligt och störa andra människors välbefinnande med det beteendet.

Sen resten predikar du för mig, samma saker som alltid och det är trist med upprepningar i det oändliga.

Skriv gärna här med predika får du göra i kyrkan och debattera får du göra inne på Passagens forum eller what ever.

Här inne i bloggen,föredrar jag att man bryr sig mer om mig än om sakfrågor och delar med sig av sig själv i den mån man trivs med att göra det.

Du gör som du vill, som alltid.

By the way!
Tror inte det finns något som är så vetenskapligt välgrundat bevisat som adhd/damp, om du frågar mig.

 
Klockan juli 29, 2008 1:33 fm , Blogger Min kopp te! sa...

*Svår damp* ellr *MBD* och som det kallades tidigar ÄR samma sak som hela adhdpaketet med kriterier PLUS motoriska och perceptuella svårigheter.

Ungefär som astma + ännu svårare lungsjukdom kan existera samtidigt.
Och kallas då *lunginsuffiens*.

Du som är vårdutbildad borde inte .efter 7 års debatt. ha så svårt att förstå detta , så därför utgår jag från att du bara rider på gamla fördomar och feltänk för att vilseleda din publik.

 
Klockan juli 29, 2008 8:16 fm , Anonymous Anonym sa...

Nja håller inte riktigt med dig. Psykologisk forskning visar att människor tidigt skapar arbetshypoteser, till exempel om vad problemet beror på
eller hur problemet ska lösas. Dessa arbetshypoteser styr vilken ytterligare information som samlas in. Ett sådant förhållningssätt är rationellt
eftersom det reducerar överflödet av information
som våra sinnen förser oss med. Problemet är att
vi människor tenderar att endast söka sådan information
som bekräftar den befintliga föreställningen
snarare än att söka information som ifrågasätter
dessa föreställningar. Det är det sista som logiskt sett borde göras. Detta kognitiva förhållningssätt kallas på engelska confirmation bias och
kan i det närmaste översättas med "tunnelseende".

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida