onsdag, oktober 04, 2006

Kan inte hitta på en rubrik då jag glömt vad jag skrev om;-)

Mår i dag?Hela kroppen äntligen avslappnad efter massvis med sömntimmar

Motion?I går gick vi en promenad jag och M..myyyyspyyyys.:)

Humör?Gott, men fick ett bryt på sonen som kommmenterade 4 tv-program på raken under hela progamtiden och sen fräste jag åt honom vilket jag inte är stolt över.

Värk på en skala 1-10?2


I dag har jag inte varit vid datorn för jag har inte varit vaken tillräckligt för att orka nånting och således ställde jag även in blodprovstagningen.
Ska nu försöka att sova trots all denna sömnen, eller vila och gå upp i morgon bitti tidigt.
Då kommer våra träningsgrejer så vi satte upp som ett mål att jag ska orka en promenad och en omgång med rodd-maskinen.

Det tog tydligen helt kål på mig, detta med att sitta i en skolbänk igen.
Trevliga kursledare var det och massa otroligt bra information fick vi om själva sjukdomen diabetes och även medicinerna och hur kroppen jobbar.

Man får inte energi till någon av alla de miljarder celler som ens kropp består av då man har vajsing på insulinproduktionen.

Vi som har typ 2 diabetes har dessutom problem med att både producera tillräckligt med insulin och sen kommer det inte in i cellerna för dom låser sig lixom.
Mina piller som heter Methformin låser upp cellerna en anings mer så att insulinet kan komma in och göra nytta i cellerna.

Inte underligt att man inte haft nån ork och varit så enormt trött i flera år.
Då både sköldkörteln och bukspottskörteln arbetat dåligt och i det närmaste strejkat.
:-(

Nu jävlar ska jag göra allt som står i min makt för att få igång energin till alla mina celler och det innebär, jämt intag av fettfattig god mat och promenader och stärkning av alla musklerna.

Har bestämt att om min mage blir sig någorlunda lik som den var för över 18 år sedan så ska jag belöna mig själv med ett navel-smycke som ska gnistra och glittra och glimma.
:-)

Sonen som blev myndig nyligen håller på och fixar ett id-kort och har redan fått eget konto i bank.
Han är så himla duktig på att göra läxorna, trots att han numera har ungefär 10 ggr fler läxor än han hade i specialskolan.
Han fick problem med magen som jag hänför dels till den dåliga skräpmatskulturen som odlas här de ggr jag inte klarar av att laga mat:-(
Men dels också på grund av hans enorma ambitioner att hänga med och det kortslöt sig precis så som det gör för många av oss som har adhd.
Man planerar och överplanerar och går mest och hattar mellan olika projekt så att inget blir gjort och då kommer magkatarren som ett brev på posten, eller som i mitt fall en evig sömn som en värsta snövit såg jag ut hela min skoltid=blek och trött.
Magkatarr fick jag inte förrens jag blev så sjuk att jag inte kunde arbeta med hjälp av händerna längre.

SÅ gick det lixom för långt, för jag mår psykiskt väldigt bra av att ta i fysiskt just med händerna och händerna skapade jag också med och målade tavlor, spikade, hamrade pysslade bort min överaktivitet och även min underaktivitet s a s.
Är ju växlande alltså har detta i kombination och det är då alltid överdrivet åt ena eller andra hållet..
Start och broms funkar inte på mig riktigt som det ska.

Nu kan jag i princip bara skriva på datorn då jag använder fingersättningen och har helt öppna händer, men så fort jag ska gripa tag i nåt så börjar det snorvärka och domna.
:-(
Säg den rörelse med händerna som inte handlar om att gripa tag eller ta tag eller nypa till om..???
När man viker tvätt måste man ju fingra och knipa tag om tyget t.ex.
Lättast är nog ändå att plocka ur diskmaskinen..Glasen då, men inte tallrikarna.
Äsch ni förstår nog problemet.
;)

Fick hem mina "hjälpmedel" i dag och den ergonomiska potatisskalaren var inte bra.
Handtaget var tjockt och bra, men själva kniven var slö och i spetsen satt nåt vasst som man ska ta bort skräp i potatisarna med , som slog mig på handen hela tiden.
Jävla skit!:-(
Det är ju ett själpmedel och inget hjälpmedel.

-Man undrar om nån med handikapp ens fått prova denna innan de började säljas?
Inte kan jag tänka mig att nån som har reumatism kan ha det endaste nytta av den där.

Ska fan i mig uppfinna en egen sort och den ska likna den jag en gång i tiden kunde köpa för bara 5 kronor på coop forum.

Har en annan uppfinning på G också som jag hjälpt min mamma med och hon påminde mig om den i går.

Det är otroligt men en sån grej som jag tänker på, men inte kan säga vad det är, finns helt enkelt inte att få tag på...Mkt märkligt då minst 20 % av befolkningen kan ha användning av en sådan.
;-)

Vill tacka för kommentarerna här hos mig och samtidigt be om ursäkt att jag inte skrivit hos er.
Ska försöka att skärpa mig, men har en känsla av att datatiden kommer vara begränsad om vi ska uppnå våra mål i denna familjen framöver.
Vi får se.
Ha det bäst!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida