söndag, september 24, 2006

Politik

Mår i dag?Hostig med ögoninflammation, men på bättringsvägen och pigg

Motion?Nej men jag skurade golv och plockade i ordning här hemma för första gången på åratal

Humör?Gott!

Värk på en skala 1-10?2

Politik.
-Är det verkligen så att borgarna plötsligt blivit intresserade av arbetare?
Snarare arbete då än människorna arbetarna.
Det är ju alltid bra att ha arbetskraft även om de är slavar.?!
Så tror jag de resonerar.
De känner att en hel del hushållsarbete ligger efter hemma i de stora tomma villorna och vill ha betjänter och pigor och drängar.
Precis så som det anstår grevar och baroner.
Vanligt folk som röstat borgligt, döper sina barn till Ebba och Eric , Dessire och liknande namn i en kanske omedveten tro på att de ska bli kungliga, eller åtminstone få sola sig lite i de rikas glans.

Ingen frågar sig varför och hur det gick till då vanliga arbetare fick råd att låna 3.2 miljoner och bygga sig ett nytt stort hus?
Kan det berott på att sossarna vände vårt land från att varit ett U-land förra seklet till att bli ett av världens rikaste I-länder?
Vad sas då på tiden om socialdemokraterna från borgerligt håll?
Jag tycker ni ska läsa på historia och se hur de värjde sig som masken på en krok mot vartenda förslag som skulle ge oss mer frihet.
Men vi var FLER än dem och vann.
Därför röstade inte jag borgeligt t.ex då jag vet att ända sättet är att vi är fler, för vi äger inga miljarder att styra själva med, så som faktiskt de rika borgarna gör.
De är miljonärer och miljadärer som äger stora företag.
Därför är dom avundsjuka på offentliga sektorn som äger sjukhus.
VI arbetare äger sjukhus.
Haja!!!
-Fattar ni vad som händer när de tar ifrån oss det äganden?
Statliga företagen går med vinst och de säljer ut dem.?!!
Varför tror ni att de gör så och i en jävla fart också.
(betänk detta ni som bara var uttråkade och ville ha omväxling..Detta är ingen jävla lek)
Jag tycker det är ett fruktansvärt,övergrepp och ett otyg att ta ifrån oss statliga företag som går bra.
Jag visste inte riktigt hur detta fungerande tills jag tänkte efter och kom då fram till detta om att de vill ju ha makten via företagsägande därför att då ställer man sig utanför politiska demokratiska beslutsprocessen.
De får nämligen göra vad dom vill med SINA företag som att t.ex flytta till låglöneländer där arbetarna inte har några fackföreningar som slåss, och ja där det inte ens är demokrati.
Det står dem helt fritt.
FRIHET.
*Alla människor har en oändlig frihet ända tills de möter nästa människas lika oändligt stora frihet.*
Sug på den !!!!
Ni som röstat borgligt i tron på mer frihet.

De vill försämra alla fackliga rättigheter som finns reglerade i arbetsrättsliga lagar.
Och det i sin tur, tack vare att vi arbetare sluppit SLÅSS (mörda strejkbrytare och hungerstrejka, ´strejka tills vi dog av svält) för dom rättigheterna så har ju lett till att vi i stället stiftat fredliga avtal med arbetsgivarna, där vi givit och tagit och de likaså, tagit hänsyn till våran/arbetsgivarnas situation osv.

Men tar man bort grundbultarna i arbetsrätten som t.ex att försämra lagen om anställningstrygghet, så kan vi som arbetar behöva återgå till vilda strejker och annat som inte är så trevligt.
-Så varför vrida klockan tillbaka?
Jo men det är väl det som anstår ett borgligt styre?
De konserverar (de konservativa)ju gärna och tycker allt var bättre förr.
På godsägarnas tid.

Detta säger jag som faktiskt tjänar på att det är en borglig regering om de får igenom sina ideer om sänkta skatter osv.

Tänker på de vänner som med en knapp marginal lyckats köpa ett hus och hur fort de blir av med möjligheten att bo i hus, om nån av dem blir arbetslös under de märmaste 4 åren.
-Visst är det rättvist och bra att sänka bidragen då det får sådana följder?!
Tycker ni inte...*OBS IRONI*
Jag är nåt så otroligt som SOLIDARISK.
Den som inte vet vad det ordet betyder ska ta och slå upp det i lexikon.
Over and out.

3 kommentarer:

Klockan september 26, 2006 12:09 fm , Anonymous Anonym sa...

Det där med politiken har jag lämnat nu .. vi får se vad som händer och fötter.. kanske det blir skapligt i alla fall. Ingen vill väl att det ska bli sämre..
Optimisten har talat:-)
nattuggla som jag är så gör jag ett besök hos dej miss i natta.. är så många som ska ses om och det gör jag med glädje.. så kul att läsa allas ordval.
Kom in till mej och se min resa till Österlen.. Var länge sen du var på besök. Vill du inte ha kaffe så ta en sväng om till hemsidan min...vet ja.
Kramar om dej..

 
Klockan september 26, 2006 7:02 fm , Anonymous Anonym sa...

Tack för dina råd, vännen. Det hade varit så skönt om det gällde hur man drar dammsugaren. Det är så att dammsugarmunstycket inte suger som det ska ifall man inte lyfter det med en speciell "knyck". Den knycken har fullständigt tagit kål på armen. Vet att det är lätt avhjälpt genom att köpa ett annat munstycke, men till det krävs pengar...det har jag inte under de närmaste tre-fyra månaderna. Det löser sig nog...

Kanske skulle sälja djuren så jag slipper dammsuga varannan dag! *ve & fasa* ;-)

Nu ska jag sörpla morronens första kopp té!

*kram på dig*

 
Klockan september 27, 2006 2:30 em , Anonymous Anonym sa...

Så bra skrivet och formulerat Ankie. Det är precis så det är och kommer bli. De där tankegångarna hade jag i huvudet men lyckas inte få ner det på pränt eller få dem ur min mun då jag är så keff på att skriva och prata om politik.
Du däremot kan behandla vilka ämnen som helst. Du är great Ankie.
Kramizar

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida