tisdag, september 26, 2006

Diabetes typ 2

Mår i dag?Fortf snorig och hostig och jäklig sömnig, trots sömn i minst 15 timmar

Motion?Nej

Humör?Lite låg på morgonen och nu är jag lite nervös

Värk på en skala 1-10?6

300graders värme igen och händerna är inte glada på mig då jag pillrat och mekat med
min blodsocker-mätare.:-/

Var hos diabetessköterskan i dag för att lära mig hur man sticker sig i fingrarna och hur man fyller på apparaterna.
Jag valde en stor klumpig mätare bara därför att jag inte ska tappa den.
Mina händer klarar inte pincettgreppet nämligen så pennan var också tjock.
:-)

Hade oerhört högt blodsocker och det var inte skoj att höra.
Jag har missförstått husläkerskan eller så har hon missförstått nåt , därför att det är
2 st värden man läser av och nu kommer jag inte i håg vad det ena hette, men det står med på den här blodprovslistan-remissen man brukar ha med sig då man tar blodprov , ni vet.

13.5 var det där bokstavsvärdet i alla fall och jag hade bara ätit såna här äckliga fullkornsflingor och blev iofs tvungen att ta en skvätt rödmjölk till, men ändå.

Man ska före man äter och sen mäta 2 timmar efter måltid.
Kl 16 ska jag ta nästa prov.
Det gäller också att tvätta händerna så inget sockerkladd sätter sig på fingret där man sticker sig för då kan det visa fel värden.

Tydligen kan man få farliga blodsockervärden uppemot 30 och då måste man åka till sjukhus men hon tyckte att jag skulle vara lugn om det gick upp mot 20 och då var det inget farligt alls.

Jag tänker på hur jag misskötte mig innan i början av sommaren och de här 5 åren som gick då jag satt isolerad i stugan.
Jag åt massvis med mättat fett och sockrad mat s a s.
I somras åt jag typ 7-9 isglassar bara för att jag var törstig och det var så svettigt i värmen.

Nu har jag ju under snart 2 månader bara ätit sockerfria grejer+ massa grönsaker och fibrer+ kokt potatis osv....Druckit te och inget sånt här pålägg med äckliga ämnen i...MInns inte vad dom heter , men typ i salami och sånt finns detta.

Ändå förbättrades inte mina värden mer än 0.5??!!
Sköterskan förklarade att detta beror på att jag gått omkring med högt blodsocker så pass länge att detta inte hjälper med enbart kostomläggning, som så många kan göra som är nydebuterade diabetiker.:-(

Mamma och M tycker att det är fel att inte min förra husläkare sa åt mig att gå och ta fler prover, efter att hon tog sockervärdena på mig, eftersom inte heller sköldkörtel-värdena följdes upp, trots att hon satt mig på medicinering med lägsta möjliga dos....Hon skulle ha följt upp detta..

Själv var jag ju så pass glömsk att jag inte för mitt liv kunde tro att det gått 4 år sen jag var hos öronläkaren sist (nu har det återigen gått 2 år) och inte märkte jag att det gick veckor emellan det att jag och vänner pratat i telefon.
Mamma var arg på mig för att jag aldrig ringde upp henne och lät det gå så långt emellan, men själv tyckte jag att vi pratat alldeles nyss.

Jag har varit väldigt trött och förvirrad och det är ju inte underligt när man gått omkring med helt sjukt låga värden både på blodsockret och sköldkörteln, samtidigt.

Jag känner mig lite lite klarare i skallen, nu sen jag ätit av båda medicinerna, men värdena är ju inte rätt inställda ännu.
Senast i går hittade jag stavfel som jag aldrig annars gör.
Hade t.ex skrivit *ända tills* när det heter *enda tills*

Får hela tiden rätta ord som jag kastar om bokstäverna på och sen ser jag så suddigt att jag inte ser alla felen så många får stå kvar.

Det som är positivt i allt detta är att jag nu får nån slags struktur över dagen då jag måste äta regelbundet och ta blodprover och jag måste även ut och motionera och sen ta prover.
Motion sänker blodsockret kraftigt läste jag och det sa även sköterskan, så då blir det ju skoj att mäta före och efter promenaderna t.ex.
:-)
Jag är tävlingsinriktad så nu ska väl jag vara den bästa diabetespatienten de stött på nånsin..*ASG*;o))

Nu är mina händer helt uppsvullna så jag lägger ner att tömma kameran och visa er foton som jag hade tänkt göra.
Får vila och vänta tills jag blir pigg efter medicinintaget i kväll.

Se ya later!

3 kommentarer:

Klockan september 26, 2006 7:04 em , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie!

Kom på att det var länge sedan jag var in hit nu :-O och har därför läst ikapp lite.

Den politiska biten behöver jag inte kommentera vidare, du vet vad jag tycker och var jag står redan. :-)
Och nu får vi väl bara hoppas att det inte hinner bli alltför mycket mänskliga försämringar under kommande fyra år.

Diabetes låter inte kul alls.
Själv har jag ett blodsocker på 2,5 i snitt! :-O
Min trubadurväninna är diabetiker och har kollat mina värden också, när hon ändå hållit på med sina, och hon förstår inte hur jag kan stå på benen eller alls leva med så låga värden, hehe.

Har alltid haft lågt blodsocker och äter därför automatiskt något vart fjärde timme - annars tuppar jag helt enkelt av.
Dock "tar" jag hellre det än att behöva vara diabetiker med allt detta mat/prov/insulinpassande.
Verkar jobbigt!
Men det är väl som med allt annat - man vänjer sig vid det också med tiden, då man inte har något val?!?

Upptäckte att min länk till dig går till din andra sida - den du inte uppdaterat sedan innan sommaren - så jag funderar på att länka om hit till bloggen istället. Vad tycker du om det? :-)

Kramar till dig!/Tette.

 
Klockan september 26, 2006 9:17 em , Anonymous Anonym sa...

Ta hand om dig vännen! Diabetes är inget kul alls...Pappas frus tvillingbror har diabetes, den där varianten som gör att man faller i koma om man inte äter på bestämda tider. Han krockade för 4 år sen för han föll i koma under bilfärd. *ryyyys* Numer är han så dålig att det satt sig på minnet.
Säger det igen: ta hand om dig - och det rejält!

*bamsekram*

 
Klockan september 28, 2006 11:50 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie Vännen!!
Kom på att Faffi fick diabetes 2 när han var 55/60 Farmor lagade så nyttig mat och han började sköta sig bättre att han helt blev av med sin diabetes, alla är ju inte lika, men jag har hört talas om fler som blivit av med sin diabetes 2 och Faffi blev ju 94år förutom de sista året, var han ju pigg och alert som en Abborre!!! Trots att han hade tarmcancer och proppar i hjärnan och en svår infektion i knäna (sjukhussjukan)?? Han är för mig ett frågetecken!!! Han gick bort som du vet förra året, men han var uppe på Skinnarbacken och högg ved året innan??? Sådär önskar man att alla fick leva, mycket berodde nog på hans inställning till livet och vad han fick den ifrån är det faktiskt svårt att begripa, han hade lika väl kunna blivit en bitter och olycklig människa, han blev utfryst av sin styvmor, hans pappa var rallare så han var inte hemma under hela somrarna, så från det Faffi var 9år bodde han i tält/kojor från Majmånad till pappan kom hem på hösten/vintern för styvmodern vågade inte vara elak när Oskar, Faffis pappa var hemma. Man skulle ju skriva en bok om honom egentligen!!! En regel jag lärt mig angående diabetes som är ganska enkel, ät ingenting som är vitt eller typ ljust och självklart inget som innehåller socker, men du har väl fått en diet-matsedel för diabetiker jag ska ju inte krångla till det för dig nu menar jag. Jag har ju även lagat mat på jobbet till diabetiker, jag lagade ju egentligen bara dietkost på sjukhemmet och just nu kommer jag bara ihåg det där med att dom fick inte äta något vitt eller ljust och självklart inget socker.
Ja ja nu får jag väl lov att sluta babbla! Ha det gott och var rädd om dig !! Kramisar Annica

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida