torsdag, maj 18, 2006

DIAGNOS

P.S Måste ändra siffran för värk i händerna då det nu snorvärker av att jag skrev och lagade lite mat här=7.:-( Och så måste jag berätta att husläkaren ringde återbud i dag så varken jag eller M kommer dit på minst 1 månad då hennes tider är slut:-(
Får väl åka upp på lättakuten då ..suckar.
D.S
Mår i dag?Bra efter att ha ätit, och innan mådde jag illa

Motion?Nej

Humör?Lite ledsen i morse då jag hade drömt att jag gick en långpromenad utan att ryggen krånglade och så vaknar jag och inser att det inte var sant:-(

Värk på en skala 1-10?2 I ryggen och 1 i händerna


I går var det sista gången vi träffades med utredande läkaren ang min adhd.

Jag har alltså svår svår mkt svår ADHD+DCD
Det betyder att jag har väldigt svår DAMP.
(Men man skriver tydligen inte den bokstavskombinationen längre i utlåtanden osv, men innehållet är exakt detsamma.)

Med koordinationsproblem och motoriska svårigheter samt perceptionstörningar av omfattande grad.

Perception betyder sinnesintryck och gäller då alltså våra sinnesorgan som lukt, syn, känsel, hörsel osv.
Koordination är hur man sammaför sina rörelser.
Motoriken styrs från hjärnan tll musklerna och kan t.ex påverka hur man håller fast i saker och hur man beter sig en aningens klumpigt eller väldigt klumpiga rörelser t.o.m

Vi fick en rejäl och väldigt tydlig och bra genomgång om hur jag fungerar och vad för slags stöd och hjälp jag behöver framöver.
Får t.ex ett utlåtande som rekommenderar vissa insatser enligt LSS (lagen om stöd och servis).

Jag har inte läst igenom det eftersom det ska postas hem till mig.
Remiss till en behandlande läkare som kan handa min medicinering med centralstimulerande medel typ Ritalin eller Concerta.
Fick veta att Metamina skrivs ut allt mer sällan nu, men jag fick inte nån förklaring till varför.
Nåja! Det går väl att ta reda på.
Om jag inte mår bra på Ritalin då.

Ska rensa i mitt medicinskafferi, men det kan ta minst 1 år.
Förvånansvärt var att läkaren trodde att jag kanske om jag har tur, kan ta bortLlevaxin som jag äter för underfrunktion av sköldkörteln.
beror lite på om hur det ser ut i hjärnan med de hormonhalterna då.

Han läste noga upp alla biverkningar för var och en av mina mediciner och det är ju för konstigt att jag inte sett det förut (undrar just vad boken han läste i högt för oss hette?) i FASS??
Men det är ju exakt så illa som jag mår med initiativlöshet och illamående, högt blodtryck, yrsel och svullnader kring anklar och mage osv som alla dessa medicinerna kunde ge mig och mest har jag för mig att Seroxat ställer till det + nån av blodtrycksmedicinerna.

Det blir ett långsiktigt och tålmodigt arbete att renovera Ankie.
:-)
Men NU kommer det gå bra.
NU har jag äntligen redan fått bättre självkänsla iom den självkännedom som jag skaffat mig och nu fått bekräftat av läkaren.
:-)
Det sista han sa var att:
* du faktiskt har rätt att må bra och att visst kan man ha adhd och må hur bra som helst, men då behöver man ingen diagnos och du har stora problem som blir till ett allvarligt funktionshinder.*

Jag tycker att man kan säga (och det poängterar även läkare och forskare) att ALLA har ju våra symptom med trötthet och dåligt minne och allt detta och är klumpiga osv osv mer eller mindre , men bara 5% av tiden.
Och beroende på hur man har det för övrigt i livet så kan man nog leva med 30% funktionsnedsättning också kanske?
-Är ni då med på hur det kan bli handikappande om man har ca 70% av sin vakna tid med såna problem???

Man får inte diagnos om det inte samtidigt innebär ett lidande.
Over and out!

7 kommentarer:

Klockan maj 18, 2006 2:39 em , Blogger RedAngel sa...

Shoo =) Hm...måste väl vara skönt att fått en diagnos, så man kanske kan få lite hjälp eller iaf kan ha rätt till det!

Du, jag har för mig att jag läste att Ritalin (eller vad det heter)är en mindre bra medicin, den krymper hjärnan?!

För jag kollade vad brorsan skulle få för mediciner & nu minns jag inte vad det hette som han fick! Men det konstiga är att han inte fått LSS, för nu har han ju diagnos klar?!

Hur ska du få ditt stöd? Eller vart vänder man sig för att få det prövat?

 
Klockan maj 18, 2006 5:32 em , Anonymous Anonym sa...

Vad bra att du fått diagnos! Nu kan du kanske få rätsida på din problem. Även om vägen är lång så försök med en dag i taget. (fast det har du nog hört förut)

Tror att du kommer att lyckas för du låter trots allt postitv och har glimten i ögat. Och med den sjukdomsinsikt du har så underlättar det.

Många kramar Gerd

 
Klockan maj 18, 2006 9:25 em , Anonymous Anonym sa...

Hej älskade vännen!
Så skönt att du äntligen har svart på vitt varför saker och ting är och blir som dom blir. Förstår att det är jobbigt, men samtidigt så får du ju nu en bekräftelse på att du inte är konstig eller tokig eller nåt sånt :-) Du har en diagnos! Vet inte, men på nåt sätt verkar det som om det blir mer acceptabelt, även för den som är drabbad när diagnosen finns. Förstår du vad jag menar? Allt du har tänkt på och stött och blött med oss i bloggen under åren. Nånstans känns det som om du fått upprättelse nu. Eller? Du har ju hela tiden trott att du haft någon bokstavskombination. Nu vet du. Och om dina mediciner kan ställa till det för dig så blir det ju väldigt bra att få en utrensning så att inte vissa mediciner som ska hjälpa blir stjälpta av andra.
Många många många många kramar

 
Klockan maj 19, 2006 12:06 em , Anonymous Anonym sa...

jag tycker samtidigt - som utomstående - att med din bakgrund och livssituation som utgångspunkt, att du skriver och resonerar så otroligt klart och intelligent - du ger intryck av att vara en väldigt stark och kompetent person!

 
Klockan maj 19, 2006 1:47 em , Anonymous Anonym sa...

Håller helt och hållet med Petra förresten. Du skriver klart, tydligt och mycket bra!!! Det var mest den sociala biten IRL som jag syftade på. Inte något här på bloggen för du är fantastisk på att skriva och dina gästboksinlägg och mejl och annat värmer mitt hjärta :-)
Kram

 
Klockan maj 19, 2006 5:01 em , Anonymous Anonym sa...

Verkar som om du är väldigt nöjd med det bemötande du har fått, det tycker jag är toppen. Toppen att du får svar och förklaringar.

Ja, förmodligen var det väl FASS han läste i (jag bläddrar ganska ofta i den)... du vet väl att det finns FASS på nätet också? http://www.fass.se

Jag är så glad att du tycks få mer grepp om allting... för alla vet vi ju hur obehagligt ovisshet kan vara.

KRAM

PS Nu har jag glömt om jag har tackat för gratulationen eller ej, tack iaf DS

 
Klockan maj 24, 2006 1:48 em , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie!
Angående redangels kommentar:
Min dotter har ätit Ritalina i ett år snart och hennes hjärna har inte krympt.
Och som en ytterligare kommentar till redangels kommentar: man vänder sig till kommunen för att få hjälp, till socialtjänsten. En diagnos ger inte per automatik rätt till några som helst LSS insatser. Man måste först ha läkarintyg. Sen ska man ansöka om vilka insatser man vill ha hjälp med. Och sen ska det prövas av soc.
Då får man antingen hjälp via socialtjänstelagen eller Lss.
I en del fall kan man även få hjälp enligt en lag som heter Lass(?) men den är inte jag så insatt i.

Jag har sagt det i min blogg och säger det igen.
Fungerar medicinen ska man ta den, man ska inte behöva dras med massa problem i onödan.
Som din läkare sa:
du har rätt att må bra.

Det tar minst en månad att vänja in kroppen vid Ritalina.
Under den tiden kan man ha svårt att sova, eller sova för mycket, svårt att äta (det användes förr som bantningsmedel) och allt kan vara allmänt upp och ner. Men sen kan skillnaden vara markant,
till det positiva.

Och ja, kolla i fass på internet. Där kan man även gå in på fass för läkare, alltså klicka som om du vore från landstinget istället för som patient.
Då får du nämligen reda på mer saker om medicinerna, mer utförligt.

Grattis och väldigt mycket lycka till!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida