söndag, maj 14, 2006

Ett problem fattigare...

Mår i dag?Ganska bra just nu, men hade mjölksyra i benen i dag

Motion?Har med flit gått fram och tillbaka genom rummen hör och viftat på tårna och gjort benövningar medans jag låg i soffan och glodde på tv

Humör?Äntligen lite bättre

Värk på en skala 1-10?Känner bara lite lite i ryggen och lite mer värk i händerna i dag än i går..Hm..2 för ryggen och 4 för händerna


Tack snälla Gerd för dina ord!! Och tack söta snälla Åsa för din ord och era kramar så klart!!!!
Det fick mig att logga in här och skriva.
Kände inte för det på hela kvällen, men nu gör jag det.

Det har gått bra.
Magen har lugnat ner sig och är inte så där stenhård som i går.
Jag tog ett test och det var negativt...
Lite kul var det för då jag stod på toan (efter att ha väntat lääänge på att bli nödig)...ja jag stod inte PÅ toan, utan satt..hehe..
Ja då ringer det på dörren och in kommer folk och jag som bara har ett skitig nattlinne på mig, får då snällt stanna kvar därinne i badrummet.
Försökte febrilt höra vad som sades, men hörde bara en kvinnoröst.
När det var helt tyst så chansade jag på att gå ut och ja de hade gått allihop inkl sambon.
Hade hoppats att han skulle hojtat till mig ang att det var grönt att komma ut, men förstår nu att han inte visste vad jag gjorde eller höll hus..
Jag som sa åt honom att nu går jag in och testar, men han svarar ofta utan att ha hört. Precis som jag själv ofta gör.
Det kallas uppmärksamhetsstörning.
;-))
Men är rätt så irriterande för den som drabbas.
Men det är ändå ett i-landsproblem..

Sen kom sambon och jag försökte berätta för honom att jag inte var gravid, men det var då svårt att få honom att stå still och lyssna.
Det var nåt om vattnet igen.

Ni vet det där vattnet som krånglat och frusit och så hade tydligen sommarvattenkabeln försvunnit, men den har ju hittats.

I alla fall så kunde inte sambon dela upp sin uppmärksamhet mellan viktiga vattnet och viktiga Ankies el tjockosmockomage.:o)

Jag var så förtvivlad i går och hemskt rädd, men efter att jag nu vet att jag i alla fall inte är gravid så är rädslan som bortblåst.
Visst!
Det är ju fortfarande nåt fel och jag hoppas verkligen inte att det är nån cysta eller nåt annat läskigt.

Jag har nog helt enkelt bara ökat i vikt på just det=magen...Hurm! Inte rättvist.
Hade mkt hellre vägt 150 kilo och haft fettet på lår och rumpa.
Jag tycker folk är söta som ser ut så .

Nu sitter jag och laddar för att koka soppa.
Såg på tv i går om hur man gör en bassoppa som man sen kan fylla med precis vad man känner för..
Nu ska vi se om jag minns receptet.

-Tärnad potatis och gul lök.
-Vatten som täcker.
-3 skedar med lättcreme frech
-salt och cayennepeppar och vanlig peppar?, (tror jag).
-Nån dl mjölk.
-1 st buljongtärning.

Höll på att dregla på mig då jag såg vad kocken stoppade i soppan.. Då den kokt färdig..Minns tyvärr inte koktiden..hm..men som för potatis och purjosoppa kan jag föreställa mig att man ska ställa ägguret på då.

Ta för exempel=
Färska champinjoner, vitlök och persilja...stek i hop och lägg överst i soppan..eller..
Lite starka korvar i slantar och persilja och lite tomater och basilika , tror jag det var..
eller...
cremefresch+dill+majonäs+räkor...mamma mia v vad gott!:o)

Ska ha 2 dunderrecept från viktväktaren på en järnrikgryta, nästan inga kalorier men asgod och väldigt lättlagad , med krossade tomater och grytbitar i bl.a.
Och en soppa som också innehåller krossade tomater och selleri och lök och buljong och nåt mer...
SÅ GODA och man kan äta massor från dessa.

De håller ju länge i frysen också då det inte är nåt fett i som kan härskna.
Minns då jag en gång iofs fick åka ambulans till sjukan efter att magen kreverat likt tarmvred av att jag skåpätit kall järngryta så den tog slut i princip......

Läkaren skrattade och talade om att det var många på sistone som kommit in med ambulans som var medlemmar i viktväktarna och jag försvarade den järnrika grytan och dem så gott jag kunde..*skratt*.

Man ska så klart inte svulla i sig hela, för kött är järnrikt och järn gör en hård i magen.

Nu vill jag bara få alla mina blodprov tagna så jag får veta så det inte är nåt fel på njurarna eller om diabetes 2 kan ha dragit i gång.
Jag ligger i risksonen för den sjukdommen på flera olika sätt..Det är delvis ärftligt och pappa fick det+ att jag hade graviditetsdiabetes och då är man predisponerad att få socker av typen 2. Tyvärr...Och jag får ju inte gå upp och ner i vikt hastigt och NU har jag ju gått upp minst 15 kilo på bara några månader...Jisees....

Alltihop började med mina vansinnigt konstiga hungerattacker som liksom var som ett rovdjur råmade och skrek och drog inne i magsäcken och jag var helt enkelt tvungen att mata det odjuret...Blodsockerfallen jag fick var INTE att leka med..

Så även det får ju mig att tänka på diabetes.

Om bara snälla rara ryggen kunde ge upp sitt knakande och knastrande och slutar upp att korva till arselmuskeln, så kan jag ju äta soppa och gå på promenader och jag lovar. JAG ÄR MER ÄN MOTIVERAD nu.............
Vill inte bryta av revbenen.
Over and out!

7 kommentarer:

Klockan maj 14, 2006 1:45 fm , Anonymous Anonym sa...

Åååååååååh, nu kan jag somna mig gott. Skulle just stänga ner för natten men kunde inte låta bli att tänka på dig igen å var tvungen att kolla OM det fanns nåt nytt. Å det gjorde det.

Du rabblade ju upp en massa andra saker du också oroade dig för att det kunde vara... men nu när testet vart negativt så känns det som om du slappnar av, och med andra ord, att detta var din största oro (då det inte rörde sig).

Jag tycker fortfarande du borde uppsöka en läkare. Om din mage svullnat upp bara sådär så måste du kolla upp det. Du sa själv att du inte äter så värst onyttigt osv.

Min gammelmoster var en sådan person som fick allt fett på magen och ingen annanstans. Men hon visste ju med sig att hon ätit massor, förbrännt lite osv. Så för henne var det aldrig en oro, hon VISSTE ju.

Du har ju inte ätit en massa onyttigt osv. och då MÅSTE du kolla upp det Ankie!

Lova det!

Kram

 
Klockan maj 14, 2006 8:09 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej världens bästa Ankie!

Önskar så att du får bukt med vad det nu är som spökar i din mage.

Jag har ju gått upp ca 25 kilo sedan jag blev sjukskriven och jag ser väldigt gravid ut. :(
Jag tycker precis som du att det inte skulle göra så mycket om det var fördelat över lite mer av kroppen, men att ha den här jättemagen är inte kul. Väger dessutom mer än jag någonsin gjort när jag varit gravid. :(

Hehe... apropå det. När jag väntade Jonny åkte jag akut in till förlossningen pga grym smärta i magen. Det var järntabletterna som gjorde det, men det kändes banne mig som världens värkar förutom att det gjorde ont hela tiden. ;)

Har kikat lite på dina husbilder, och ojojojoj vad avis jag blir! Vad fint ni får det. :D

Fast jag är inte avis på riktigt. Jag blir så glad för er skull att jag nästan får tårar i ögonen... tänk... äntligen får du ett boende som funkar.

Det var riktigt uppgiggande att läsa!

Om några timmar ska jag åka iväg på kryssning med Nina, Tessiz och några till från Busbra. Det ska bli så himla kul! Tyvärr är jag dunderförkyld, men jag kan lika gärna nysa på båten som i sängen. ;)

Många många kramar!

 
Klockan maj 14, 2006 8:41 fm , Anonymous Anonym sa...

Säger som Åsa; uppsök en läkare.
Jag gick omkring och oroade mig över min mages tillstånd .. ont här och där och tilslut vart det odefinibart. Nu görs det utredning; blodprover, gynkoll, bukultraljud och gastroskopi samt en del andra prover. Känns bra på nåt sätt att få veta om man nu "lider" av nåt och vad som kan göras åt buksmärtorna.
Min mage svullnade också upp .. såg gravid ut precis som du. Sen lägger det sig och kan svullna upp närsomhelst igen. Orsak??? Ingen aning. Du kan ju ha problem med tarmarna, gallan etc. Tycker du ska ringa i veckan och boka en tid. Kanske att din vårdcentral är kopplad till mina vårdkontakter på vårdguiden så man kan boka allt online.
Massor med kramizar från Nina

 
Klockan maj 14, 2006 9:42 fm , Anonymous Anonym sa...

hej ankie
ville bara säga att jag läst din fina hemsida och det var ju verkligen massor du hade att berätta!!! Vilken stark perso0n du verkar vara - jag blir rätt impad!
Det där med underfunkrion i sköldkörteln skrev jag ju om i ett av mina inlägg - läste du det? det var berättelsen om en vänskap - före denna story som jag nu håller på att berätta....det var en flicka som jag var bsätsi med i barndomen som hade hypoteros eller vad det nu heter...
kram så länge

 
Klockan maj 14, 2006 11:09 fm , Anonymous Anonym sa...

Jag har också en del som skymmer magmusklerna. Men jag tror att de finns där under. Har haft träningsvärk efter roddpassen. Kroppen är i ett slags chocktillstånd då jag börjat träna... Har gått upp en massa med kilon då jag var sjukskriven och inte rörde mej någonting alls.

Hoppas att du får ha en bra söndag!
Kram Gerd

 
Klockan maj 14, 2006 7:15 em , Anonymous Anonym sa...

Är lite dålig på att kommentera just nu, vet inte riktigt vad jag ska skriva, blir alldeles slut då jag läser dina inlägg om alla sjukdomar du har och hur sjuk du är, tycker så jätte synd om dig hoppas du någon gång ska få må bra vännen min! Blev glad då jag såg vad du köpt på Tradera, vilka fina saker !! Har letat efter fotona på Snokarna men kan inte hitta dem?? Ja just det vilka jätte fina blommor/växter du köpt, vad duktig han är sonen din som planterar dem!! Min son har börjat jobba på "Vickan" he he he kommer du ihåg, eller det kanske mest var jag och Kiran som gick där?? Himla kul i alla fall att han fått jobb över sommaren. Min dotter praktiserar fortfarande i vaktmästeriet, få se vad hon ska göra i sommar hon hoppas på jobb såklart, men har inte hittat något ännu. Nu ska jag göra äggröra! Ha det gott !! Kramilikram

 
Klockan maj 15, 2006 6:58 fm , Anonymous Anonym sa...

Jag är oxo i riskzonen för diabetes 2, (graviditetsdiabetes båda gångerna), så jag vet vad det innebär.
Det är mycket därför jag är hård med mig själv när det gäller vikten, jag vill slippa det eländet!
Just nu ligger jag dock på en bra vikt, ska försöka hålla mig där nu.

Hoppas verkligen du får reda på vad som är fel med din mage!

Kram Caroline

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida