torsdag, april 20, 2006

Diagnos(er)

Det är mkt värre ställt med mig än jag trodde. Visste gjorde jag ju.
Ja! Att jag mår väldigt dåligt, men har inte haft koll på just hur mkt av npf-problematik jag har eller inte som liggandes i botten.
NU vet jag.
Det känns fantastiskt skönt att veta, samtidigt lite överaskande.
Kan inte tycka det är värre att veta, än det liv jag levt i ovisshet och ännu värre alla åren med uselt självförtroende och självförakt för att jag trott mig vara osmart, omoralisk och svag och inte nån kämpe osv:-(
Känner mig otroligt trygg med att ha äntligen blivit förstådd som den jag är och inget annat.

Har styrkor t.ex på den språkliga delen i testerna, så låg jag lååångt över genomsnittet. Slog i taket sa Psykologen.
Min IQ på nånstans mellan 122 128 i verbala förståelsen. Resten som logiskt matematiskt, låg inom normalspektrat 94 98.

Får väl då ett genomsnitt på 114 i IQ och det tackar jag för, som blivit betraktad som smått efterbliven av en del människor.:-)
Jag skulle lätt klara av högskolestudier sa psykologen OM jag inte haft det andra att slåss med. Det är också värk, dövhet osv som hindrat mig att vara uppmärksam och orka fullt ut för att få bra betyg i skolan.
Det betyder att jag presterat under min egentliga kapacitet.

Är fortfarande kluven till hur mkt jag ska berätta öppet i bloggen.

Det är ju bara några få som inte tycks kunna handskas med mig, om de får veta mer exakt óch risken att dom läser här är egentligen mkt liten egentligen.
Ingen känner sig träffad heller av dem, vad jag kan tänka mig. Det är ju bara jag som likt en blodhund sniffat mig till deras innersta tankar.
:) De läser sannolikt inte här som sagt.

Tills jag vet och känner att jag kan berätta öppet så kan ni väl mejla mig så får ni lösenordet till den låsta dagboken.
Ni som känner mig IRL kan dock få nej , men det beror inte på att ni inte kan ta detta med min situation utan i så fall då mejlar jag er privat, men lämnar inte ut lösen till låsta dagboken.
Inga IRL-folk har lösen dit utan bara dem jag känner url s a s;-) I princip.

I alla fall så finns ett kraftigt hopp om livet nu. Jag kommer få hjälp. Andra kommer att få hjälp att bemöta mig rätt.
Hoppas bara att det inte är försent.
Är så trött i kroppen och ja liksom tom inuti och har långt till både tårar och glädje, men vill gråta ut och skratta rakt ut och få kontakt med livsglädjen igen.

Tack alla för rara kommentarer!
Tack Pia som skrev här senast för dina rara varma ord!!!!
Ska försöka sova nu utan att grubbla. Vill vänja mig av med det.
Kramelikramar!

2 kommentarer:

Klockan april 20, 2006 6:19 fm , Anonymous Anonym sa...

Bästa goa Ankie!
Tänk, vad du kan börja välja från livets smörgåsbord nu! Tror detta öppnar vägar som innan kanske fanns men inte kunde nyttjas på ett bra och konkret sätt.

Vill kramas lite här också!
*kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam*

 
Klockan april 20, 2006 3:00 em , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen!
Din intelligens har jag då nånsin aldrig tvivlat på. Dina dagboksanteckningar åren igenom skvallrar om mer än genomsnittet vad det gäller mycket. Och tänk bara vad du är duktig på alla program på datorn!! Det du inte kan, det lär du dig och sen presenterar du det snyggt här på din fina sida. Att du inte fixar skola beror ju helt och hållet på andra saker än inlärningssvårigheter. Vad skönt att du känner som du gör idag, att du vill LEVA! Och nu flyttar ni in i ett helt nytt hus och du har alla chanser i världen att leva och börja på noll med din underbara familj. Tror tyvärr att det är ganska vanligt att människor med någon form av handikapp blir misstolkade av psykologer och att det ska skyllas på både det ena och det andra. Allt har inte sin orsak i barndomen, det har jag många bevis för i min bekantskapskrets. Det finns exempel på båda delarna, dvs dom som verkligen haft en usel barndom men som mår hur bra som helst idag och så finns det de som haft en underbar barndom men mår uselt idag.

Önskar dig all lycka, det hoppas jag du vet! Ja just ja...jag sitter vid sambons dator, men vill gärna ha lösen om det är ok. Maila mig i så fall.
Kramisar i massor från snorig, hostig Monika

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida