lördag, april 15, 2006

adhd-npf-utredning

Mår i dag?TOTALT slut

Motion?neeeej!

Humör?Melankoliskt och oroligt

Värk på en skala 1-10? 9


Vill börja med att säga förlåt till alla som jag inte hunnit önska en glad påsk!
Har inte haft en chans att rita påskkort eller skriva i gästböckerna ang det.
*GLAD PÅSK PÅ ER I ALLA FALL!!:-)*
Passar även på att tacka för era kommentarer och hälsningar i mejl!
TACK!!!!!!!

I går genomförde jag det jobbigaste jag gjort på länge.
Testade mig en hel dag för vilken sorts neuropsykiatriskt funktionshinder jag kan ha, samt hur jag fungerar osv.

Hade efteråt ont i varenda nervfiber i precis hela kroppen och kunde inte somna då jag kom hem, trots all medicin och att jag var övertrött.
Låg i sängen och bara pep inombords tills jag somande kl 5 i morse nån gång. Kunde inte gå upp ur sängen och sitta vid datorn ens.
Ont som fan gjorde det överallt.:-/

Testniningen tog hela 7 timmar och vi jobbade i NONSTOP, men några små pauser emellan.

Jag fick säga till om jag ville ha längre paus och fler, men jag är sån som när jag kommer in i nåt så kan jag inte avbryta.

Psykologen fick ta bort alla papper och duka fram ost, mackor, kiwifrukt, kaffe och körsbärstomater för jag kunde inte själv avsluta.
;-)
Hon hjälpte mig genom alla dessa timmarna och jag VET att själv hade jag ALDRIG klarat av detta med att börja och avsluta i tid eller komma i håg ens att gå på

toaletten.
Jag blödde dessutom igenom braxen , just därför att jag tappade kontakten med mina kroppsfunktioners alarm-system.

Vill inte skrämma er andra som ska testas för har ni bara en bra psykolog och att ni berättar om ni har värk, ser dåligt eller har andra saker som påverkar er

koncentration och ork, INNAN, så kommer det gå jättebra.
Psykologen kommer att fråga er om detta så tänk noga efter vad som kan påverka er koncentration osv och vad ni behöver..Vatten och nåt sött är ett måste..t.ex.
:-)
Jag är ju ett extremfall som är så här pass sjuk, menar jag.
En pigg adhd-asperger-människa kommer klara detta galant och t.o,m tycka det är en superrolig utmaning!!!!
:-) Tror jag.

M skjutsade mig dit och hem och det var en förutsättning för att jag skulle kunna utredas över huvudtaget.

Redan den 19:e är det slutsamtal och dax att sätta diagnos , tror jag i alla fall?!
Ska dit igen kl 18 på kvällen.
Ev kanske kanske ett till läkarbesök krävs, men i såna fall ringer dom.

Fort har det gått, men läkaren frågade min syster och mamma om de ansåg att jag behövde utredas sakta eller ha lite mer fart och båda tyckte att i skulle ha högt

tempo eftersom jag har väntat så länge på det här.
I den stunden detta bestämdes,hade jag ingen talan verkar det som.
Hade jag bara varit pigg och misstyckt så hade jag ju själv sagt ifrån så klart.

Är för trött/sjuk för att gå 100 ggr till läkare/psykolog så snabba intensiva pass är bättre för mig då.

Mycket av testningen har ju skett hemma med att fylla i formulär och svara på frågor, samt telefonkontakt, samla in gamla läkar-journaler osv..

De måste ta hänsyn till att hela min fysiska kropp var nedsatt rejält i går.
-Jag ser urdåligt, samt glömde glasögonen.
-Jag hör dåligt bara ca 40-50%.
-Hade värk i händerna och blev tvungen att både rita och skriva nästan hela dagen och det påverkar ju tankeförmågan.
Försök själva rita och skriva med sendrag och stickningar och hugg i armar, fingrar så får ni se hur lätt det är att tänka samtidigt .
-Hade inte ont i ryggen först, men det kom mot slutet.
-Och sen en enorm trötthet på grund av stor blodförlust av kraftig mens.
-Helt kruttorr i munnen var jag också , men fick hela tiden vatten och godis som koloor och karameller.
:-)

När jag inte kom framåt i en del tester som krävde eftertanke så tappade jag orken de sista sekundrarna och ögen föll i hop och jag fick yrselattacker och en enorm

sömnighet i skallen och hela kroppen och då var det svårt att genomföra det sista, men jag gjorde det ändå, men tänker undrande på hur fan resultatet ska bli???
Jag är inte SÅ DÄR DUM!!!!!!!!!!!!!!
:)

I alla fall var det roligt att göra den logiska delen av testet och det beror på att det var så fina färger.
Förut då jag sett och försökt göra liknande tester på nätet så är det svartvitt och ser aptrist ut.
Jag är fachinerad av mönster och bilder över huvudtaget så nu har jag bergis lagt vackra mönster och söta mönster, men inte i logisk ordning..ha ha ha ha:o))
Vi får se vad för papper jag får..
*Du är en konstnärlig fem-femma Ankie!*
ha ha ha ha...Tokig är jag. DET vet jag om i alla fall.

Men jag kommer kanske inte meddela er här i öppna bloggen om vad för diagnos jag fått.
Inte till en början, då jag denna gång tänker fundera över vilka som ska få veta och som jag tror kan handskas med mig IRL.
Det är där skon klämmer nämligen.
En del personer har ju redan börjat med att uppföra sig nedlåtande emot mig och familjen här, bara för att de vet om sonen och sambons diagnoser+ att jag utreds.
-Hur ska det då inte bli om de får veta vad jag har???

Detta gäller inte er på nätet så klart.
Alla kan sen mejla mig så får ni svar på vad för diagnos jag har, bara ni håller tyst om det till vissa IRL-personer jag känner då. he he:-))

Nu ska vi äta.
Mitt i kaos har jag lagat 2 såser. 1 st löksås och 1 st persiljesås+ sallad med rödlök, isbergssallad, fryst grönsaksblandning+bacon+kokt potatis.
Känns bra.
Mindre bra känns det då jag är så sliten att jag inte orkar gå ner i nya huset och titta på fina möbleringen som M och E gjort därnere i dag:-/
M poppade Deep purple på högsta volym och där hade jag mer än gärna befunnit mig.
Är dödsvettig och förvärkt så nåt mer gör jag icke i dag.

Over and out!

3 kommentarer:

Klockan april 15, 2006 10:04 em , Anonymous Anonym sa...

Tycker du vart jätteduktig å en riktig kämpe. Kram

 
Klockan april 17, 2006 6:44 em , Anonymous Anonym sa...

Heja Ankie, vad bra att du kom iväg och att det blir lite rotation! Rotera lugnt bara:-)

 
Klockan april 17, 2006 9:42 em , Blogger Min kopp te! sa...

Tack söta ni för era kommentarer!
Jo folk , en del, kan vara lite knepiga och det är som att de tror att de själva är några slags elitmänniskor utan krämpor och att de då har rätt att ställa sig över en med nedlåtande
tonfall och ord:-(
Just den sortens människor vill jag inte ska få veta nåt.
Men de flesta är ju skjyssta och där vill jag att de ska veta så att de känner sig trygga med relationen till oss och vet om att när som helst är det bara att fråga.:-)

Malin!
Är det du Malin? Från babbel ?
Ha det bäst!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida