tisdag, januari 24, 2006

Syovägledning+mkt info om adhd/damp

Har sovit i ett dygn.
Lika bra då jag blir så sjuk av väderomslaget ändå.
Men samtidigt var jag ju överaktivt vaken häromkvällen då jag rättade kod och alltid efter sådana ryck så brukar jag bli medvetslös också oavsett väderlek s a s.?!

Syovägledaren ringde i går och det låter positivt att R bara ska läsa svenska och praktisera resten, om det nu blir så eller om han ska ta en sabbatstermin för att gå till diverse läkare och ta reda på hans framtida fysiska förutsättningar.
Vi ska ha möte på Torsdag.
Han får också en liten dyslexiutredning för 3:e gången.
Hon berättade att det verkligen finns en form av skrivsvårigheter som enbart beror på okoncentration och impulsivitet.

För att koncentrera sig behöver han som många med damp/adhd äta nåt av de centralstimulerande . på dopaminbalansen, påverkande läkemedlen.
Som t.ex Concerta, eller Metamina som innehåller amfetamin. Concerta innehåller ett annat medel, med samma verkan i princip, men det är olika hur man svarar på dessa så denna gången ska vi be att få Metamina i stället för concertan som han ju blev trött i benmusklerna av.

Kan bero på en Myotoni som är en lindrig muskelsjukdom att han reagerar så på den medicinen och det ska vi ta reda på på allvar denna gången.

Kan ju hända att forskarna och läkarna inte vet om den biverkningen eftersom så få med Myotoni har ätit dessa medicinerna?

Han har vart utan medicin nu i snart 1½ år och det gick INTE bra med skolan under den tiden.
(förutom data och dom estetiska ämnena där han är högmotiverad och kan väldigt mycket och då kan man höja sin vakenhet när man är riktigt brinnande för ämnena)
Han kan INTE koncentrera sig i övrigt.

Ett tag efter att han slutat med Concerta så var han cool så vi fick för oss att medicinen hade nån slags eftereffekt och så hade sambon reagerat då han åt medicin också.
Han säger att han fortfarande har nytta av medicinen för under den perioden han åt den så hann han lära sig att koncentrera sig bättre.
:-)
Även sambons läkare har talat om att det kan verkligen bli så att adhd läker ut efter en period på medicin, men ja då är det bara vakenheten och koncentrationen som blivit bättre.
Om man har pereceptionsstörningar och sånt så är ju dom kvar så klart.

Ingen av mina gossar, sambon och sonen då, är utåtagerande utan dom har ett jämt och bra humör och sonen har alltid varit en solskenskille.
Med sina söta skrattgropar och humor.
:-)

Han är högljudd och bullrig , precis som sin morfar och det beror också på att han har svårt med munmotriken och kroppens rörelser att han t.ex klampar hårt i golvet då han går och stänger dörrar så det dundrar i hela huset och likaså skåpsluckor.
Många med adhd/damp har svårt just med röstläget att anpassa det till rådande situation.

Det gör att folk blir sura på dem då dom skriker när det är alldeles tyst i t.ex klassrummet, men dom kan inte rå för detta själva.

Hörselcentrat OBS-->inne i hjärnan och inte i öronen,kan också uppfatta det som att andra skriker eller att det är ljud som de måste överrösta trots att det är så tyst att man kan höra en knappnål falla.

Han kan inte styra sitt röstläge och just det gjorde faktiskt så han blev opererad i båda öronen för att det är också tecken på hörselnedsättning och han hade lite vätska bakom trumhinnorna så då tog läkaren beslut om operation.
Då var han 6 år.
Men det var nog bara bra för hörseln är helt superperfekt på honom nu och dessutom blev han av med jättestora polyper bakom näsan som de tog samtidigt.

Jag har nog stora polyper kvar för jag låter jämt förkyld då jag pratar.
Mina kusiner låter så också så jag tror det är ett släktdrag.
:-)

Sonen har en fin röst och sjunger jättefint, men tyvärr har han inte intresse av att gå med i nån kör eller så, men jag ska fortsätta peppa honom, utifall att han ändrar sig.

Jag tjatar inte utan med peppa menar jag att jag ett par ggr om året för frågan på tal, samtidigt som han ofta får beröm av oss och andra då han sjunger.

Det är så mycket med adhd/npf som folk inte känner till, utan det är så många som tror att det är detta bråkiga beteendet som är det som är problemet, då det är så att bråkighet och utåtagerande inte ens finns med som diagnoskriterier.
Det kallas ODD eller CD och är tilläggsdiagnoser som många med adhd/npf får ovanpå s a s.
Det är så många som 60% som också får ODD.

Sonen och sambon är envisa som tusan så i bland tycker jag dom har lite ODD på grund av det:o))

Kolla in neuronätets information om de här tilläggsdiagnoserna här:::Adhd och omognad::
Och om Odd här::Trotssyndrom (ODD) och uppförandestörning (CD):::

Nu ska jag styra min tröga kropp ut i köket för att koka lite kaffe..mmmmmm!
;-)
See ya!

1 kommentarer:

Klockan januari 29, 2006 3:27 fm , Blogger RedAngel sa...

Hmm...intressant att läsa om folk som har liknande saker som min bror. Han fick diagnos idag på ADD en annan form av ADHD oxå dyslexi & nu är han nästan 20år...katastrof!

Är det en känsla jag har att dyslexi hänger ofta ihop med ADHD?! För jag känner fler som har de kombinationerna...vet du eller?! Lite nyfiken ang all info jag kan hitta, så bra att du har länkar med :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida