söndag, december 18, 2005

adhd-utredning och vad som komma skall efteråt

[edit 2 minuter senare]Sökte på Russel Barkleys namn på google, men då hittade jag ::det här:: och det är jäkligt intressant läsning eftersom det pekar på faktumet att man inte har beteendestörningar som aggressivitet och utåtagerande vid adhd utan det blir i så fall en tilläggsdiagnos=Trotsyndrom och eller conduct disorder som är en väldigt svår variant av aggressivt elakt beteende. Det var syrran som påpekade detta för mig, då hon på sin utbildning till psykolog fått veta att det inte är så att man automatiskt är utåtagerande och bråkig bara för att man har adhd. Detta stämmer bra på oss i familjen som inte varit såna. Sonen med sin svåra damp är t.ex alltid glad och väldigt snäll. Lite trotsig är han dock och även jag har fått höra att jag inte kan följa regler och jag har också haft dåligt humör och gormat och slängt saker i golvet. Bråkade otroligt mycket med min pappa t.ex:-(
Ska se om jag hittar nåt om Russel Barkley nu så jag kan länka dit så ni kan läsa sen.
Ha det bäst!
[slut edit]
Godmorgon!
Värk=nej.
Ångest=nej
Trött i kroppen=nej
sovit gott=ja.

:-)

Kopiera nu ankie..påminner...men lite mer behöver jag väl skriva? nä jag kopierar nu.
Nä jag ska ju klistra in en sak jag redan kopierat..
Här:
Skrev detta i en gästbok nyss och tycker det är lite talande för vad jag grunnar på just nu=
* :) Tack för alla rader osv!
Jag tycker din almanacka är fachinerande.
-Den är snygg och så säger den tydligt vad du ska göra denna månad och komma i håg att lämna biblanböcker osv.
Jag tror att jag ska försöka göra en kalender när allt kommer i kring.
Tänk om Ankie plankie ,för en gångs skull i sitt långa liv, kan göra en plan för en månad och sen komma i håg att kolla?! :p :) :) :)

Är nog nojjig inför utredningen då jag vet att det kommer ställas lite krav på mig sen att försöka planera vardagen, med olika hjälpmedel.

Jag tycker att världsledande experten på adhd=Russel Barkleys definition av adhd är bäst= så här=
"Vid Adhd är det inte ett problem med att veta vad man ska göra, utan att göra det som man vet."

Har i hela mitt liv kollat upp vad man får och inte får göra och vad som förväntas av en, bara för att upptäcka att jag inte kan göra det jag lärt mig av det :h

När jag var pytteliten så sa jag jämt så här:
"tå fåj man inte göja.."(översätter:så får man inte göra) :) '

Vaknade nyss å är lite filosofisk.. ha ha.
Tror jag tar detta inlägget, en del av det och låter det bli en dagboksanteckning..

Massa kramar och trevlig 4:e advent på dig!
Ankie*
Så där ja..Nu kopierade jag hela inlägget så jag kan klistra in i fall jag slinter på tangenterna och editorn stängs ner.
;-)

Oroar mig för allt som ska komma i och med utredningen, men det är inte nån jobbig oro, utan lite grand förväntansfull, samtidigt som jag så klart tänker att :*tänk om jag gör bort mig för sjuttiohundrade gången i mitt liv?! Som vanligt vill jag mycket, försöker genomföra för att upptäcka att allt gick åt helvete*

Men jag vet också att så ska det inte bli då proffs är inblandade som vet att man har ett funktionshinder där man inte kan hjälpa att man inte klarar saker man så gärna vill klara av. Inte utan hjälpmedel.

Tror vi får upp en whiteboard-tavla i nya huset för det är ett bra hjälpmedel säger många.
Kanske jag köper en påminnelseklocka av nåt slag eller så får jag ta i tu med att lära mig hur mobilen funkar och låta den pipa fram påminnelser.
:-)

I går så kom vi inte i väg till min älskade mamma då det gick magsjuka bland gästerna och vi har ju inga ordentliga tvättmöjligheter här och inte nån bra toalett.
Den måste spolas med hinkar t.ex och utrymmet är bara nån kvadrat så att stå där inne och spy är inte nån hit .

Men mamma ringde sen och berättade att barnen och syrran varit så hungriga att dom åt upp hela grytan.
:-))
Det var ju lite tur då att inte vi 3 kom dit för då hade dom inte fått ätit sig mätta.
De har också varit magsjuka så jag tror dom åt i kapp det dom förlorat under veckan som gått.
Lillebror Malte hade t.ex inte kunnat sluta äta av tårtan.
Han var så hungrig och sugen lilla gubben.
:-))

Vi kommer ju ses både den 21:a och sen allihop på julafton hemma hos syrran så det är lugnt.

Ligger nu efter med allas födelsedagspresenter.
Både Mamma, syrrans 3 barn ska få sina paket på julafton.
& M ska få sina födelesdagspresenter också.
:-)

Jag drömde att jag var lite tjuvaktig i natt.
Hittade en plånbok på tunnelbanan i drömmen och tog den och öppnade och hittade en guldpeng som var värd 100 dollar+ massa små glittriga saker som jag trodde var diamanter.
Gick sen in på stor och liten för att handla upp alla dollarna och samtidigt kollade jag om diamanterna var äkta genom att tugga på dem.
De gick sönder hur lätt som helst så jag fick gå och spotta småbitar i affären och jag kände mig så hemsk som gjorde som jag gjorde:-(

I verkligheten har jag hittat plånböcker som jag jobbat skiten ur mig för att lämna tillbaka och gjort så.
En karl hade 700 tusen spänn i en bankbok.
Vi fick 25kr var i hittegåva.

Nu vet jag inte hur det blir i dag, men planen var att åka till Täby och handla och gå på deras söndagsöppna apotek.
Men M har lekt hela natten vid datorn så han sover som en gris nu.

Vi sönns!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida