tisdag, november 08, 2005

Begrundisk gryta+foton

I natt har jag städat köket.
Fyllt både tvättmaskin och diskmaskin och kört dem.
Torkade golvet med kokhett vatten, men det är fortfarande grå-daskigt och fläckigt trots att jag gjort detta
3 ggr nu på kort tid.?

M som alltid knäskurar när han väl kommer till skott får någ fixa detta sen.
Jag kan inte ta i så hårt med mina onda armar.

Mådde apa hela dagen och sov i 2 omgångar extra i flera timmar i taget och vaknade tillslut värkfri och vansinnigt pigg.
Tjollahopp!!!:-)

Sen har jag också inatt, gjort en Begrundisk gryta..Egenpåhittad men jag sneglade på Burgundisk gryta i kokboken.
Det ända som är likt den är väl morötter , samt lök och 5 dl vätska..ha ha.
:o)))
Här är receptet utifall att nån vill prova:
BEGRUNDISK KÖTTGRYTA
Utprovad och påhittad av Ankie
OBS-Det är det som blev över efter att vi ätit som ni ser på bilden.
Grytan blir helt full och det är väl ca 3 liters gryta detta.
Foto Copyright Ankie

-ca 1 kg grytstek av nötkött eller grytbitar.
-5dl vätska, vatten och
-outspädd ca 3 matskedarsvartvinbärssaft .
-2½dl vispgrädde mot slutet.
-4 matskedar mjöl
-3 matskedar tomatpure.
-3 tsk salt.
-1-buljongtärning (valfri sort.)
-3 skvättar soja
-10 svartpepparkorn.
-1 tsk mejram
-5-7 st lätt mortlade enbär.
-2 st lagerblad.

-4-6 kryddpepparkorn.
-ca 6 marinerade vitlöksklyftor.
-1 stor gul lök
-stor morot
-1 halv rotselleri
-1 bit ca en halv mini-kålrot
purjolök.
-några skvättar kinesisk soja

Gör så här:

1-skala löken och skär i klyftor.
2-skär köttet i små bitar ala 3 cm i kvadrat.
3-Stek köttet runt om.
-4 vispa ur pannan med lite av vattnet så du får sky.
-5 Lägg kött-bitarna & lök-klyftorna i en gryta (helst inte en järngryta då jag inte vet om den fäller ful färg på grund av saften) och strö på salt och smula buljongtärningen.
-6 -häll i resten av alla kryddorna.
-7 -kläm i matpuren
-8-slingra outspädd saft överst.
-9-rör om hela saligheten och häll på resten av vattnet och
glöm inte spadet
-10 Koka upp och låt koka i ca 1 timme.

-11-hacka alla grönsakerna i små bitar.
-12-efter 1 timme så stoppar du i dem i grytan och låter koka i
ca 30 minuter till.
-13 Rör ut mjölet med lite av grädden till en smet och häll i och sen häller du i resten av grädden.
15-skvimpa i några skvättar av sojan.
Rör om och låt koka upp och dra ner värmen och låt det puttra i hop ca 3 minuter.

KLART att servera med t.ex potatis eller ris eller pasta eller varför inte nåt gott vitt bröd.




Behöver inte köpa enbär då dom växer överallt på tomten och är jättefina.

Enbärsbuskarna turas om att bära bär då de bara har bär ca vart 3:e år.

Foto Copyright Ankie

Såna svampar ser så goda ut, men är det nån här som vet ifall dom är ätliga?


Foto Copyright Ankie

Även dessa ser goda ut och växer i klasar.


Foto Copyright Ankie


Foto Copyright Ankie
Här har vi dukat och äter räker i massor och goda ostar, kex och vitlöksbröd och dricker cider till.



Foto Copyright Ankie
I sommar ska vi ju få ett nyckelfärdgit stort hus uppsmällt här på tomten.

Om den kommer tillräckligt högt upp och vi hugger ner några av alla våra träd i backen ner så kommer vi få denna utsikten.

Foto Copyright Ankie
Lite mer till höger kommer vi se en del av den lilla lilla sjön. Ni ser pilen.

Foto Copyright Ankie

Slutligen min nya frisyr.

Den är inte fönad eller nåt så det ser rätt platt ut och så är det fel ljussken nu igen. Jag är väldig blond med brunt i botten.
¨

Foto Copyright Ankie

Nattarbetar
På grund av all sömn så är vi nu vakna både sonen och jag kl 2 på natten.
Sonen fick vansinnig huvudvärk och kom hem i taxi från skolan.
Det som var bra var att trots dålig sömn och för lite mat så åkte han till plugget i går morse för å se om han klarade skoldagen.
Han hade själv egna pengar fickan som tur var så han fick åka bil hem och slapp må illa på bussen av huvudvärken.
Sen sov han ca 14 timmar på raken här.
Nu är vi mätta och belåtna och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska hitta på.
Crimenight pågår i bakgrunden på tv, men jag har inte sån koncentration att jag klarar att titta då jag samtidigt ville skriva här.
;-)

Hoppas ni har det bra allihopa ute i cyber.
Massa kramar!

2 kommentarer:

Klockan november 08, 2005 8:38 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen ! Härlig gryta du kokat ihop, låter mums!! Men inga fotografier syns? bara ett sådant där kryss i vänstra hörnet!! Svarar här på dina gästboksinlägg, kul att du och R tittade på mina kissar !! Jag trodde du sett de där korten förut? Grenen på balkongen är helt enkelt bara en gren från ett fruktträd jag hittade för massor med år sedan då dom "städade" sina trädgårdar här bakom i radhusområdet, jag brukar fästa upp eller hänga lite udda prylar på den där grenen, mest för skoj skull, jo det är krabbskal som min son tog hem från Cuba, jätte stora tomma krabbskal låg soltorkade och blekta på stränderna/vägarna och han vet ju hur mycket jag gillar sådana där saker så han tog hem till mig !! Du får säga till om det var något mer du undrade över, kommer inte ihåg just nu! Vad duktig du är som både fyllt tvättmaskinen och diskmaskinen, man känner sig så nöjd och ädel som Muminmamman brukar säga då hon städat!! Ha det gott! Kram Annica

 
Klockan november 09, 2005 9:20 fm , Anonymous Anonym sa...

Ja vad kul, nu har jag sett alla fina kort! Vilka härliga Enbär
och svampar !!
Kram Annica

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida