torsdag, november 03, 2005

autism,planera,gnäll

I dag loggar datorn ur sig hela tiden och det känns så retsamt då jag
tycker det känns som att det alltid händer då jag vill ladda upp nåt nytt på hemsidan.

Håller på och gör blinkande stjärnor precis just nu.
Made by Amigdesign and FREE to download
Det är roligt att försöka göra stjärnor men fyfasen av svårt det är och en del ser inte kloka ut.

M håller på och drar skottkärror med sand nerför vår 80-metersbacke och det är assvårt att manövrera flera ton sand och försöka hålla fast i skottkärran då det lutar.

I går mejlade jag flera företag , men ingen av dem kunde göra detta jobbet åt oss, men vi fick förslag och telefonnummer till en firma här och då får vi se om de kan ta sig an detta.
Vill ju som sagt inte att rören ska frysa i vinter som de gjort de senaste vintrarna och vi har fått hämta vatten i flaskor och sen i dunkar.

Just nu ser hela hemmet ut som en rövarkula.
Det är SÅ jobbigt och jag är så där nedstämd igen.:-/

Medicinen är slut och jag vet inte om vi orkar åka ner till Centrum och apoteket, men det måste vi väl göra för annars kan jag väl dö av abstinensen.
Jag vet inte om man får såna konvulsioner på låg dos av morfin, men det har inte känts trevligt de ggr som morfinet gått ur kroppen.
Vågar inte chansa.

Det jobbigaste med att samarbeta med en person som har autism är att man aldrig får veta vad personen vill själv.
Inte får man dela känslor heller och jag är sån som myser och jublar och gnäller och suckar och sånt hör man aldrig från sin autistiske partner.
Jag vet med andra ord sällan vad han tycker om och inte tycker om och att planera är uteslutet så vi blir ofta osams, eller JAG sitter ensidigt och är osams
för det är också nåt som många med autism inte gör=ger sig in i bråk.

Jag vet att jag vill ha respons och att vi ska planera städningen genom att vi ska säga till varann vad
som behövs göras och vara överens om det.
Men så vill inte min karl alls göra.
Han svarar överhuvudtaget inte på sånt.
Och då missuppfattar jag det som att han inte vill göra det jag vill , eller att han tycker att det inte behövs göras.
Jag vill bara ha ett jakande svar på att t.ex frysen behöver frostas ur och kylen torkas ur.
Men där går jag jämt på en nit.
Inga svar.
Ingen reaktion.
Inget samspel alls.
Han i sin tur tror att jag menar bokstavligt att vi ska städa frysen =NU.
Det är väldigt hårfint hur jag uttrycker mig här för att han ska förstå och det är jag som pratar illa eftersom här kan jag prata lite underförstått.
Jag kan inte heller omformulera mig.
Ja så att det framgår att det inte är ett uppmanade till att städa=NU Precis Nuuuuu..
Utan bara en önskan om att vi ska planera att göra detta sen och kanske hitta en tidpunkt för när det är lämpligt.

Föreställ er hemmets alla hushållsuppgifter då som sker i parti och minut.
Föreställ er mig som inte kan göra allt själv så jag slipper ens föra saken på tal.
Föreställ er frustrationen då resultatet synns i ett hem som inte kan kallas hem utan snarare soptipp.


Blev så full i garv i går då jag hittade en artikel som Gunilla Gerland skrivit kring 1997 om dynamisk terapi på folk med autism.
Det är dömt att misslyckas.
Hon gav många exempel som jag känner så väl igen.

Önskar jag kan hitta länken igen så ni får läsa.
Det var så på pricken beskrivet.
Ska leta och återkommer med den senare.
Hittade en annan länk till en artikel hon skrivit som handlar om biologism och en del psykologers förnekande av att autism inte kan botas.
::Kolla här::

::& här berättar hon om hur det kan vara att ha asperger::

Är hungrig nu så därför är jag grinig och skriver och klagar och gnäller.
Sorry!
See ya!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida