lördag, oktober 01, 2005

Medicinjakt

Idag försov vi oss allihop.
Vaknade kl 12 och aptoteket stänger ju kl 13, trodde jag.
Det visade sig att det var öppet till kl 14.

Det tar alltid minst 4 timmar innan jag är iordninggjord och fått ordning på kropp och hjärna så att jag kan åka i väg nånstans.

Detta började på den tiden jag jobbade trots smärtan.
Kom då försent 15 minuter varje dag och skämdes som en hund.
Men jag somnade inte förrens kl 4.00 och skulle ju upp redan kl 4.30 och började jobba 5.45.
Hela kroppen var då stel och jag hade yrsel och 0 tidsuppfattning i det läget.

Ja numera är det ju mycket mycket värre med att få ordning och gå upp och göra mig färdig.
I alla fall stannade jag hemma och M fick åka själv till apoteket.

Det vore väl inget problem om det inte är för att han faktiskt får abryta sin "nattsömn".
Han jobbar ju natt så hans dagar är ju för honom nätter och nu fick han ju på sätt och vis gå upp mitt i natten för att handla och gå på apoteket.

Jag känner mig fruktansvärt beroende av honom och att jag förstör hans liv och till och med hans dyrbara sömn:-/

Funderar mycket på att stänga ner hemsidan och hålla mig borta från datorn tills dess att vi fått ordning här och satsa 1000% på att få rutiner , morgon, middag, kväll.
Vill ut på promenader!
Vill må bra!
Det håller inte längre att ha det så som vi har det.

I dag kom grannen in och jag bara dog vid tanken på HUR skitigt det är här inne.
Men hon stannade i hallen.

Att ha stökigt och skitigt hindrar socialt liv.
Så är det bara.
Vad folk än säger om att:*lite skit i hörnen är bättre än ett rent helvete.*
-Men är mycket skit i hörnen bättre än ett rent helvete då?
Med tanke på vad som reellt faktiskt sker i samband med det?

Jag vet inte varför jag frågar då jag redan vet svaret=skitigt och stökigt av denna kalibern tar bort ens värdighet som människa.
PUNKT!

2 kommentarer:

Klockan oktober 02, 2005 10:31 fm , Anonymous Anonym sa...

"Funderar mycket på att stänga ner hemsidan och hålla mig borta från datorn tills dess att vi fått ordning här och satsa 1000% på att få rutiner , morgon, middag, kväll.
Vill ut på promenader!
Vill må bra!
Det håller inte längre att ha det så som vi har det."

Känner igen de där tankarna du har. Vi är rätt lika där med att inte helt få ihop vardagsrutinerna och att om det är för mycket kaos omkring en så känner man starkt att börja beta av en grej i taget.
Det värsta är att det är så svårt att göra allt på en gång. Jag har tagit tag i det där du skriver om men inser att jag får göra en sak i taget för annars blir det verken hackat eller malet.
Ett tips är att du skriver upp en lista.
1. Äta frukost
2. Duscha
3. Lunch
4. Mellanmål
5. Middag
6. Städa
7. Datorlös Egentid
8. Diska
9. Tvätta
10. Läsa en bok
11. Ringa telefonsamtal
12. Datortid max 2 timmar
13. Se nyheter
14. Prata med familjen
15. Få ordning på sömnen
16. Meditation
17. Frisk luft
18. Promenad
19. Se över din hälsa

etc
etc

Allt du kommer på som ska göras och måsten & borden skriver du upp på listan. Alla borden och allt kul du vill göra.

Sen ser du över listan. Ser vad som är möjligt och inte möjligt. Vad behöver du stöd i och vad tar mest emot. Hur kan du övervinna hindren som uppstår. Sen försöker du få in det här med regelbundenhet först.. att äta rgelbundet, ta hand om dig själv, frisk luft, sömnen etc.
Måsten och borden tar du max en grej per dag samt ett roligt inslag per dag.
Har du svårt att äta regelbundet så börjar du kanske med att äta frukost och efter en två veckor börjar du äta lunsch.. då har du två fungerande grejjer och sen ökar man på från listan. Det viktiga är också att få känna sig kompetent varje dag. Göra sånt man är bra på och som får en att växa som person.
Måsten och borden får man inte göra för mycket av för annars ger man lätt upp då det lätt kan kännas övermäkigt.
Detta projekt tar flera månader men sakta men säkert.

Jag har svårt för rutiner men vill få det att funka så jag har börjat gå och lägga mig vettig tid hur jobbigt det än är. KLiver jag upp tidigt så blir jag mer trött på kvällen och sover bättre. Får jag frisk luft och motionerar lite så gör det mig också tröttare vilket är positivit.
Äta regelbundet är jag keff på.. glömmer liksom bort och allrahelst när jag sitter vid datorn.

Nu begränsar jag min datortid just för att jag vet att jag anars glömmer bort tid och rum.

Att hela lyan är stökig och att tvätthögen svämmar över gör mig helt kallsvettig men det är bara att beta av en grej i taget tills det är gjort.

Det viktiga är att lära sig prioritera rätt. Är listan full med måsten och borden så måste man ändå ta in lite roliga grejjer i det hela..

En sak i taget
Regelbundenhet
Känna sig kompetent

Misslyckas man vissa dagar är det bara att komma igen..

Ja, det var några ord från mig hur jag gör numera. Inte säkert det funkar för dig men tänkte tipsa ändå.. :-)

trevligt fortsatt söndag. kram från nina

PS: förlåt att jag inte tog mig tid att testkolla den där sidan du mejlade om. begränsar min datortid.


Sen

 
Klockan oktober 02, 2005 4:11 em , Anonymous Anonym sa...

"Mitt största problem i det hela är ju min överaktivitet som pågår i skallen och som ända sen jag föddes, stört mina sömncykler."

Så är det för mig med. Kan oftast inte sova eller somna. Tänkter, filsoferar etc så hjärnan kokar över och får svårt att slappna av. Därför gäller det nog att extrahårt försöka hitta strategier som gör att man blir trött.. så att man får ut sin överaktivitet på något. Tror på att vara fysiskt aktiv varje dag och gärna fler gånger om dagen. Sitter jag vid datorn en hel dag så får jag inte ut det överaktiva på ett helt sunt sätt.. man behöver trötta ut kroppen.
Du och M får göra som jag och L... fixa en kamastutrabok...heh, helt hopplösa akrobatiska ställningar men gud vad kul. Tihii.
Ni kanske kan ta långpromenader sent på kvällen. Sortera tvätt eller nåt annat tråkigt som tar på krafterna. :-)
Du har så mycket kraft du med Ankie så det kommer gå bra.
Tror på dig.
kram från Nina

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida