måndag, september 26, 2005

Nu ska vi vara snälla

Japp! Det ska vi vara=snälla alltså.
Det har varit min åsikt ända sen begynnelsen.
"I begynnelsen var uppfostran"
Skrev Alice Miller.
Redan då lusläste jag hennes böcker i jakten på den stora snällheten eller rättare sagt svar på vad som driver människor till att vara elaka.

Själv har jag varit SÅ snäll i hela mitt liv, förutom de 3 senaste åren kanske.
Många har sagt mig att :*du är föööööööööör snäll Ankie!!!*
Ja då på tiden kunde jag tillstå att jag var snäll, men inte föööör snäll heller.
Det lät negativt och som om jag var lite larvig, dum, mesig.
Men det är sant.
Jag har nog aldrig nånsin varit elak mot kompisar, men jag har varit på dåligt humör och hävt ur mig sura kommentarer och det tror jag nog att de som satt i skottgluggen upplevde som rätt så elakt av mig.
Jag vet inte.
Mamma säger också att jag alltid varit snäll.

Nu har i alla fall en man-läkare -Onkolog tror jag han är som hette Einhorn i efternamn.
Kanske den Einhorns son eller?
Ja han den kände cancerläkaren som dog för ett tag sen?

I alla fall har han skrivit en bok som går ut på att det är bra på tusen sätt och vis att vara snäll.
Och det är dax att slå ett slag och uppgradera snällhet till något bra.
Det finns undersökningar.
Sa han.
Ja som visar att det gagnar en själv också att vara snäll emot andra.
MEN. Mycket viktigt.=Det är inte tanken som räknas här.
Utan defacto de handlingar man utför som är snälla och då blir det ringar på vattnet.
Einhorn Jr (?)sa att det var bevisat att studenter som befann sig på ett biblotek hade bjudit en annan student på en kaka och den som tog emot kakan sade då ja till att hjälpa ännu en student.
De som inga kakor fick, hjälpte i lägre grad sina polare.
Det hade man studerat och kommit fram till.

Om jag tror på detta?
Japp!
Det gör jag faktiskt.
Har ju exprimenterat hela livet genom att vara snäll utan att riktigt begripa att det är det jag är snäll och visst har jag erfarit de goda ringarna på vattnet då.

Men på senare tid har jag alltså varit dum och fan i mina kalsonger.
Har inte folk då betett sig illa i sin tur mot sin nästa.
Och allt bara för att jag var dum och elak från början.??!!
Läskigt ju.

Nu mår jag illa och är yr.
Yr har jag varit länge nu och trott att det berott på höga blodtrycket.
Förut blev jag bara yr och matt då jag pratat i telefon för länge eller träffat folk eller gjort nåt kul i övrigt.
Nu på senaste kanske månaden? Är jag yr mest hela tiden.
Vad kan det bero på nuda?

Är så pissetrött på att vara sjuk så jag vill spy på det.

Adjoss för i natt!
P.S Se reprisen på kanal 2 programmet tv-doktorn eller vad det heter? Livslust kanske det heter?
Där är han Einhorn med som skrivit om snällhet.
D.S

1 kommentarer:

Klockan september 28, 2005 7:51 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie!

Nu har jag läst ikapp lite här... är så härligt att komma in och läsa din blogg. Du skriver om så viktiga saker på ett jordnära sätt. Jag älskar din blogg!!!

Stefan Einhorn heter han väl? Jo, det är Jercys (stavning?) son. Det finns en dotter också, Lena, som skriver böcker om sina föräldrars tid i koncentrationslägren. "Ninas resa" har jag för mig att en av böckerna heter. Min mamma har läst den och var lyrisk. Jag har inte koncentration nog att läsa böcker alls just nu, men så småningom ska det bli av.

Jag känner igen mig så mycket om vad du skriver om din son... min son har heller aldrig haft några läxor. Det är för mycket att hålla rätt på och tidsplaneringen är ju usel... Jag gör det senare... och sedan är det för sent och så har det blivit ännu fler läxor som inte heller är gjorda. Man måste verkligen vara på dem och hålla tät kontakt med skolan. Tyvärr vill de inte förstå hur viktigt det här är utan tycker att han ska kunna ta det ansvaret själv. Blä!

Du är en så fin människa, Ankie. Jag har tänkt mycket på det när jag läser dina fina och kloka kommentarer hos våra webbisar. Du är nog den snällaste människa jag känner. Men inte alls mesig. Bara genomsnäll, klok och mysig.

*kram*

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida