söndag, september 25, 2005

adhd och läxor

[edit ]Men gud! Glömmer ju att berätta hur det gick för pojken som ramlade i går.
Han klarade sig, men fick 2 kotor i ryggen i hoptryckta.
Han ramlade genom taket och inte uppifrån taket. Det var murket och skadat sen förut av ett fallande träd, men där han satte foten var det ett hål under som han inte såg och därigenom föll han stackarn, ner på ett golv med armeringsjärn.
De var nedvikta som tur är, för om de stått rakt upp hade han ju blivit spetsad.
Nu är han sjukskriven från sitt jobb som sjöman i 10 veckor framåt.
Han kan inte sitta, men kan röra sig och de har gått en liten promenad i dag.
SÅ skönt att höra att han slipper men för livet.

[slut edit]

Ja ! Hå hå ja ja!
:-)
Att barn med npf har ett annat tänk ,vet vi ju redan.
Även vi vuxna med adhd/npf har också ett ickelinjärt tänkande.
Därför ante det mig att nåt var lite vajsing då sonen sa att de inga läxor har i skolan.

När jag själv gick i skolan så sa jag likadant åt mina föräldrar då jag började högstadiet.
-Jag har inga läxor, sa jag.
Minns nu inte riktigt hur jag fick i hop den biten.
Men ljög gjorde jag i alla fall inte, utan jag uppfattade saken som så.

Mamma säger att hon också tänkte att:
" det var då märkligt att de inga läxor har."
Hon och pappa språkade med läraren på kvartsamtalen och de frågade hur det gick för mig i skolan och då läraren svarade att det gick bra, så trodde mamma och pappa att allt var i sin ordning.
Men det var det ju inte alls.
Jag hade inte ens med mig skolböckerna på lektionerna.
Läraren och lärarna på högstadiet fullständigt sket i om jag hängde med eller inte.
När jag inte hade böcker med mig såg de inte ens
och kommenterade inte ofoget med ett enda ord eller en endaste blick.

Jag flöt med och dagdrömde mig genom 9 år i grundskolan.
Lyssnade på sånt jag var nyfiken på och det OM läraren hade berättartalang nog att förmå andra (läs mig och mina olycksbröder och systrar med dåligt arbetsminne och koncentratio och vakenhet) att tycka det var mödan värt att spänna sig och behålla koncentrationen.

Nu gäller det vår son som är 17 år och som precis börjat på IT-media på gymnasiet.
Det visade sig i går att han visst har läxor=att presentera fotocollage i bild och ord.
Han sa att de inga läxor har i ämnen så som t.ex matte och engelska och jomenvisst har de hemuppgifter men det är ju inte samma sak.
Sa han.
Gaaaaaaaaaahhh!!!!

Nu fick vi hålla på i ca 6 timmar här och även i går höll vi på och funderade på hur detta skulle gå till=göra klart detta projektet på kort tid.

Många frågor dök upp .
Sonen är hyfsat van med ritprogram.
De har photoshop på datorn och här hemma har vi paint shop pro och han fick redigera bilderna med vilket program han ville.

Frågor som poppade upp var om vi skulle skriva ut fotona här hemma eller om de skulle göra detta i skolan?
-Har alla i klassen skrivare hemma?
-Har alla tillgång till photopapper?

Vår skrivare är inte inkopplad än t.ex.

Det stod i pappret han hade med sig hem,
att de skulle klistra upp bilderna på ett A3 ark och nu är vi osäkra på hur stort eller litet ett sådant är.
Går ju att ta reda på.
Man lär sig ju av de här frågorna så jag sa åt sonen att det ska han vara vaken på=alla sina frågor och se till att de får svar.
Sonen sa då att de även fick lov att använda Power point-programmet.
Men då dyker ännu en fråga upp=
-Måste man inte ha lärt sig att använda det innan man får i uppdrag att göra ett projekt med hjälp av det programmet?
-Har alla i klassen lärt sig det redan?
I så fall-var då och när då?


Vi får se hur de agerar nu i skolan och om han kommer att fråga lärarinnan eller inte.
Jag tänker mig att det är bäst att träna honom i just detta med att fråga och inte ge sig förrens han har svaren och vet HUR han kan agera.

Jag själv ,visste aldrig vad vi skulle göra i plugget eller hemma, för jag hann aldrig med att koncentrera mig på att skriva av det läraren sa.

Jag var dessutom och ÄR fortfarande döv till 60%.
Ingen handledde mig.
Ingen handledde sambon heller, men han är lite klurigare än jag är med sina 170 i IQ.
:o)
Han gick i specialklass i mellanstadiet och eftersom dom hade dyslexi så fick dom helt sonika BYGGA AFRIKA i gips och måla och märka ut länderna och ja de blev ju synliga för ögat och han kan alla afrikanska länder därför.
Han kan nog det man behöver veta om Afrika helt enkelt.
:-)

Jäkla bra lärarinna hade han , som var äldre, men som visste om hur de eleverna som hade svårt med koncentration och motivation behövde tas om hand.
Hon gjorde lektioneran tillräckligt spännande för att de inte skulle somna helt enkelt.
:-)

Sonen har också gått i specialklass där de varit väldigt bra på motivationsbiten.
Nu ska han alltså klara av sånt här själv och vi vet ju hur svårt det kan vara så vi försöker att hjälpa honom.

Han är snabblärd och väldigt intresserad.

Mycket mer nyfiken och alert än vad jag var då jag gick i plugget så jag tror att det kommer att gå bra.

Men jag ryser vid tanken på HUR illa det skulle kunna gå om man bara sket i honom.
Brrr ryyyyyyyys!:-/

Minns då jag på komvux NAIVT NOG bad min svenskalärare att skriva en liten lapp till mig om vilka läxor vi hade, eftersom jag inte hörde ett jota vad hon sa då alla drog med stolar och skrålade i klassrummet samtidigt som hon tjoade om vad för läxor vi hade.
Jag gjorde fel läxor eller inga läxor alls och hon blängde surt på mig till svar, ang lappen:-/////

I dag har jag haft yrsel igen, men lyckades åstakomma en god middag och att hjälpa sonen med läxorna ändå.
Får vara nöjd så.

Nu sitter vi alla 3 här i vardagsrummet med varsin dator.
M och R spelar högljudda spel där dom kör bilar låter det som.
Jag är ljudkänslig så de har fått skruva ner ljudet, men jag hör det ändå.
Döv som jag är..;))

Ses!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida