torsdag, september 29, 2005

Personlig-opersonlig?

Slänger ner några tankar här.
Vet inte om det kanske är 2:a inlägget detta datum?

Jag kom just på att jag faktiskt inte vet skillnaden mellan att vara personlig och att vara opersonlig.

Läste på en sajt där en tjej skriver om att hon förut inte varit personlig på sin hemsida, men jag har känt det som att hon visst är det.
Men sen har jag hört andra säga att :"jamen hon skrev inte så personligt förut".

Vad är skillnaden?
Jag begriper ju så mycket att om man skriver om vad man själv känner och vad som händer i ens liv så är man=personlig.

Om man skriver om t.ex politiken i Amerika så är man=opersonlig.

Jag greppar alltså ytterligheterna av denna fråga.

Men nyanserna där emellan kan jag inte bedöma.
-Kan ni?
Några frågor till:
-När går man över gränsen och blir pinsamt personlig?
-När blir man otrevligt personlig?
-Nämn exempel på vad som inte anses rumsrent och korrekt då man berättar personligt!?
-Finns det saker i min blogg som är så personliga att det jag berättar kan skada någon annan?

Hatar att inte ha koll och inte kunna de oskrivna reglerna.
Varför är inte alla regler nerskrivna i nån typ lagbok ?
Då hade en sån som jag haft det klart mycket lättare i livet.

Gör i dag?
Inget som vanligt, men i dag är jag mindre påverkad och har inte sån där kramp i kroppen med tillhörande yrsel.

Nu vågar jag inte tro på att det håller i sig, för jag är så skrockfull att jag får för mig att om jag säger att jag mår bra, så ska jag få fan för det och börja att må dåligt igen.
Berättar alltså mer då jag har facit i hand.
;-)

Ses!

3 kommentarer:

Klockan oktober 01, 2005 6:13 em , Anonymous Anonym sa...

Hej!

Hur man skriver är väl upp till var och en. Så länge man själv inte skäms över sitt sätt att skriva och/eller känner att man gör orätt mot andra och mår dåligt av det så är det väl inga problem?

Alla har vi olika gränser för vad vi anser är ok eller inte. Likaså har vi alla olika syn på vad som är personligt.

När jag skrev att jag inte skrev så personligt förr i min dagbok så menade jag att jag inte lämnade ut så mycket om mitt privatliv. Det var så jag menade.

Bara man själv mår bra med hur man skriver så spelar det väl inte så stor roll vad man skriver om. Dock kommer jag förmodligen (förhoppningsvist) aldrig att tycka att det är ok att göra illa andra genom det man skriver.

Ha det bra
Kram

 
Klockan oktober 01, 2005 8:21 em , Anonymous Anonym sa...

Hej igen!

Jo, det känns ju som om du har koll ändå, som du själv skrev: "det har med facit i hand inte blivit några större missförstånd sen jag började skriva så jag målar nog fan på väggen , tror jag"

Men jag vet hur du menar, eftersom jag känner dig :) Det du kanske skulle kunna göra om du är osäker är att läsa det du har skrivit å tänker att det är någon annan som har skrivit om dig (det du har skrivit om någon annan). Om du skulle bli sårad/arg/lessen av orden så kommer säkerligen personen i fråga också bli det.

Det man skriver på nätet är dessutom mer utlämnande än det man säger/skriver mellan två par ögon.

Som det fina ordspråket säger: Bättre å berömma inför andra och kritisera mellan två par ögon.

Kramelikram

 
Klockan oktober 02, 2005 10:44 fm , Anonymous Anonym sa...

Det är svårt att veta emellanåt om det man skriver är okej i andras ögon men egentligen.. varför bryr man sig om vad andra tycker?
Menar då att om man är personlig i sin dagbok/blog så kanske nån tycker; varför är du så utlämnande i din blog/dagbok, hur kan du skriva om din familj sådär, hur kan du dela med dig av så privata saker etc..
Men det är väl upp till var och en och alla har vi ju våra gränser vad och vad man inte vill dela med sig av. Vissa är mer perosnliga än andra och det är inget fel idet men ändå är många snabba på att döma ut andra.
Jösses, vad jag svammlar. Hittar inte orden. :-)
Jag känner mig dock hämmad emellanåt... skulle vilja skriva om den och den som behndlar den och den illa men utan att nämna namn.. skulle jag skriva det så är det genast någon som tar åt sig men det är inte ens rätt person som tar åt sig.
Som nu i den senaste häxjakten på webben.. en vän till mig har blivit utpekad som den värsta...
och det lustiga är att den som startat allt inte själv ens är så perfekt. Hon har också sagt fula saker om andra men det komme rinte fram. Det är sorgligt. Så tjejer som tar den här tjejen i försvar vet inte ens om att hon faktiskt även talat illa om vissa av dem som stöttar henne. Tycker så synd om min vän och önskar hon kunde berätta för andra hur den här andra tjejen är men hon vill inte sänka sig ner på den tjejens nivå.
Usch, hatar verkligen turbulens på webben och när det blir sådär. Är man inte insatt i allt så kan man ju inte heler bilda sig sin egna uppfattning och då håller jag tyst. Nä, internet är verkligen en klubb för inbördes beundran här och där och ju mer jag ser och hör destå mer avsmak känne rjag och mer avstånd tar jag. Är så glad att jag inte är så nära någon. Vägrar vara med i nån klubb för inbördes beundran. Gillar ju många på webben och trivs att ta del av folks liv för det ger mig kraft och ork och lärdom. Men jag håller en distans..

Ja, det här med att skriva.

Skriver man om sig själv och delar med sig så är det okej.. skriver man om sin familj så kanske man ska tänka till lite innan...

skrev om när Josse blev uttfryst; okej... men om jag skulle skriva om att hon gjorde si och så och det var nåt känsligt så är det nog ett övertramp mot henne. Därav är en låst dagbok bra.

Ja du vet vad jag menar med mitt exemepl.

Nä, ska brygga kaffe. Är som en zombie idag. :-)

kram kram kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida