söndag, oktober 16, 2005

Dopmin och ork att leva

Tack för kommentarerna i förra inlägget!
Det värmer enormt att få sådan respons!!!

I dag är det svajigt och jag har sån där gråtångest blandat med andningsproblem som också hör i hop med ångesten.

Datorn strulade och jag loggades ur ideligen och det blev
så precis då jag var någorlunda lugn och höll på att pilla med koder på grafiksidan.

Blir alltid så extremt störd av allt som avbryter mig.
Det är inte normala reaktioner så som säker de flesta kan känna irritation av att
bli avbrutna, utan jag reagerar ju med svår ångest och depression och fort går det också=
åker rakt ner i ett svart hål av fruktansvärda fysiska plågor
och så är det väl ändå inte för alla andra människor som är s.k psykiskt friska heller

Det är detta jag kallar för *dopaminfall*.

Det som händer i hjärnan på oss som har adhd och andra neuropsykiatriska funktionshinder är att dopamin som är en transmittorsubstans,
inte åker på normalt sätt mellan synapserna i hjärnan och eftersom att man är beroende av att kunna känna lust och få ork via lustcentra så
faller vi ganska hårt i backen, vars dopamin inte vill samarbeta i hjärnan:-(

Utan dopamin eller med väldigt lite dopamin på rätt ställen i hjärnan, blir man sjuk helt enkelt av obehagskänningar.
Dopamin är kroppens lustkännar -medel.
Eller hur jag ska förklara det?

Kan slå upp detta om ni vill?;-)
Vänta då da............................
Först vill jag presentera Arvid Carlsson::Han beskrivs lite grand här:::

Sen ska vi kika lite på vad som stödjer det jag pratar om när det gäller dopamin, adhd, och olustkänslor.

citerar:
"Man kan inte ta en magnetkamerabild av ett barns hjärna och säga att det har ADHD. Däremot har flera studier visat att vissa delar av hjärnan är mindre hos ADHD barn. Detta har gjorts genom att jämföra stora grupper av barn med och utan ADHD. De områden som är mindre sitter bla i pannloben, lillhjärnan och basala ganglierna. Fynden från magnetkameraundersökningarna överenstämmer med de neuropsykologiska undersökningarna. Impulskontroll, exekutiva funktioner och arbetminne regleras nämligen från de hjärnregioner som är förminskade hos barn med ADHD, vilket tyder på att det hänt något under utveckligen av dessa delar.

Dopamin är ett hormon som hjärnan använder för att signalera från en nervcell till en annan. Årets nobelpris i medicin och fysiologi går bl a till professor Arvid Carlsson i Göteborg som var den som beskrev dopaminets roll i hjärnan. Dopaminsystemet spelar en stor roll under hjärnans utveckling. Det har också kraftiga effekter på neuropsykologiska funktioner, tex uppmärksamhet och arbetsminne. Flera studier har visat att dopamin systemet inte utvecklas normalt i hjärnan hos barn som har ADHD. Det finns tex ökade halter av restprodukter av dopamin. Nyligen gjorda PET-studier, en slags hjärnkamera) har också visat att hjärnorna hos barn med ADHD har förändrade nivåer av dopamin och av de receptorer som dopamin fäster på.

Pågående molekylärgenetisk forskning ger ytterligare stöd för en obalans i dopamin systemet. Generna kodar för att de olika komponenterna i dopaminets signalöverföring skall utvecklas, tex dopaminreceptorerna eller den dopamintransportör som suger upp dopaminet in i cellen när de frisläppts. Dessa gener är mycket aktiva i pannloberna och i basala ganglierna under utvecklingen. Under de senaste åren har flera undersökningar visat att barn med ADHD har variationer i en del av dessa gener.

Man har länge vetat att det finns en genetisk komponent i ADHD. Det är tex mycket vanligare att syskon utvecklar symtom, liksom barn till föräldrar med ADHD. Tvillingstudier visar att det är vanligare hos enäggstvillingar (som har precis samma gener), än hos tvåäggstvillingar (som är som vanliga syskon). Det är emellertid inte bara ärftliga faktorer som spelar roll. ADHD är vanligare hos barn som föds för tidigt eller hos barn där modern rökt under graviditeten.

De senaste årens forskning kan delvis förklara varför psykostimulantia (amfetamin) mildrar symtomen vid ADHD. Amfetamin påverkar den sk dopamintransportören vilket påverkar halten av aktivt dopamin i hjärnan. De robusta kortvariga effekterna av psykostimulantia är bevisade bortom alla tvivel och finns dokumenterade i nästan 200 vetenskapliga studier. Däremot saknas ännu dokumenterad kunskap om effekterna på lång sikt, vilket framkom på det konsensusmöte som hölls 1998 i USA av National Institute of Health.

"
::Källan till citatet hittar ni här::

Det stod nu inget om detta med lustkänslorna så jag ska ger er ännu en länk ang dopamin och lust::här:: Och ::Här::

Nu önskar jag att dom sätter igång och forskar jättesnabbt så att alla som är sjuka på olika sätt där dopamin spelar en huvudroll kan få riktiga mediciner och terapier som stimulerar så att man blir av med olustkänslor och andra symptom.

Fattar faktiskt inte varför man är skapt så här?
Vad är det för mening med att skapa levande varelser som ska leva hela sitt liv i tortyr??
Inte gagnar det fortplantningen som allt annat i naturen hela tiden tycks vara ute efter?

Ja jag vet inte.
Ses!

3 kommentarer:

Klockan oktober 16, 2005 10:42 em , Anonymous Anonym sa...

Kramelur!
/Kramson

 
Klockan oktober 16, 2005 11:09 em , Anonymous Anonym sa...

Raraste Ankie!
Önskar så att jag kunde hjälpa till att kräva rätt hjälp för dig. Du är så underbar och borde få må så mycket bättre än du gör. Tycker att Cicci skrev så bra kommentar igår.

Den där länken (xhtml.se) är en av mina favoriter faktiskt. Jag hänger lite på ett forum där blogginnehavaren också finns och han har hjälpt mig ett par gånger när jag har kört fast. Och han är en otrolig pedagog och tar sig verkligen tid att förklara.

Kramar om dig hårt så länge!

 
Klockan oktober 18, 2005 6:32 fm , Anonymous Anonym sa...

Bästa kamrat Ankie !
Jag läser alltid dina dagboksinlägg men orkar inte alltid kommentera och du vet ju att jag har det lite jobbigt nu, om det stämmer ska renoveringen vara klar på fredag, då blir det full rulle här med att ställa allt till rätta. Efter allt som hänt i somras och nu renoveringen har jag blivit så slut, så du får ursäkta mig att jag inte orkar skriva kommentarer. Jag hoppas verkligen att allt ska bli bra för dig vännen!! Nu kommer nog målaren vilken sekund som helst, dom brukar komma vid 7.30 bäst jag avslutar här!! Kramisar

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida