tisdag, augusti 16, 2005

Grafikstöld

Hej!
Skriver för andra gången i dag.
Sitter och retar upp mig till vansinnets höjder.
-VARFÖR ska andra människor hoppa på varann för?

Det är så roligt och tacknämligt med dem som har grafiksidor och som erbjuder sina alster.
Oftast är det gjort med basen av nån annans verk (vilket bara är tillåtet om ursprungskonstnären givit tillstån eller om det gått över 70 år i vissa fall efter upphovsrättsmannens/kvinnans död)
Läs mer här>>>
och så har även jag gjort förut=tagit bilder överallt (fria cliparts och tuber främst)och gjort tuber av och fixat och det var innan jag kände till copyright-reglerna.

Men nu ser jag folk som har sån urfin grafik, men så läser man deras regler och där står det ofta det som Gilbertsson en gång översatte av amerikanska copyright-reglerna.
Nån har sagt mig att det är en viss skillnad mellan dem och de svenska men det spelar ju ingen roll för det jag vill säga här och nu.

Jag HATAR malliga ord från folk.
Man ÄR mallig då man sitter och talar om för andra att de är tjuvar och låga om de snor grafik och sen sitter man själv och gör bakgrunder med typ Nasse från nalle Puh och disney utan att skämmas ett dugg och antagligen inte inse att man gör precis det fel som man själv varnat för på hemsidan genom att säga att det är lågt och stöld och brytande av copyright osv osv.

Jag säger ingenting om er alla andra som hittar tuber på nätet
för det är ändå få som sitter och skriver nästan otrevliga regler för sin grafik
(läs mer om vad jag anser om webmoralism här>> )
och jag är helt medveten om att ni inte känner till hur det är tillåtet och inte,
för det tog mig också väldigt lång tid att begripa och nu har jag 0-gräns för att använda andras tuber och bilder i den grafik jag själv skapar om jag inte fått skriftlig tillåtelse av ursprungskonstnären.
Här kanske jag är larvig, men jag tycker inte det för det är så himla roligt då man hittar grafiksidor där innehavaren defacto gjort allt själv från scratch....(se t.ex Åsas grafik

Miaomuzzimo och klockantio grafik)och satt sin helt unika prägel på bilderna.

Självlklart ska detta med 0-tollerans mot att använda andras grafik, nu inte förväxlas med det stora glädjen jag också känner då jag får låna andras pixelgrafik och pynta min hemsida med för det är också verkligen roligt att visa upp olika skapares grafik på min egna sida, samtidigt som jag har egen grafik.

Men summa sumarum=jag tycker illa om att man har regler för andra och sen bryter emot dem själv=självgott och självblint beteende blir det då i stället för upplysning om hur man vill ha det.
Jag får en känsla av att det är viktigare att sätta upp regler som ska skrämmas lite, än att låta trevlig och sakligt upplysa och sen följa samma regler själv.

-Nu vet ni som läser här att jag ibland har gnällt privat i era gästböcker om detta med copyright.
Jag har valt att upplysa och har försökt vara trevlig.

Men jag säger inte heller åt folk en 2:a gång om de inte tar bort andra grafik från sidan, (det gäller speciellt för sidor som säljer sin grafik) för det får de verkligen sköta själva.

Till söta snälla nätvänner som kanske inte vet bättre kan jag säga flera ggr men sen ger jag mig, för det är inte kul att typ nära på bli uppläxad och det är ju egentligen inget jag har med att göra alls om andra bryter mot regler, men dem jag gillar vill jag ju inte att dom ska hamna i klammer med folk som kanske kommer kalla dem för copycats och värre.

-Vill inte vara copyright-polis, (blir en ändå..hjääälp mig!!! någon snälla!!) men kan inte låta bli att numera säga åt folk som i sin tur säger åt andra det som de själva inte följer.
Finns en micro-chans att de gör så av okunnighet, men samtidig måste man vara 100% säker innan man skriver regler på andras näsor .
Eller?

-Är jag bara bråksugen och lättirriterad?
I sånt fall har detta retat mig i år snart.;-)
Måste få vädra detta.

Här är en länk till en bra information på svenska men det är en pdf-fil så ni behöver ladda ner acrobat reader först om ni inte har det......här kan ni läsa mer om upphovsrätt>>

Min dator segar så jag får inte upp sidan med länken till adobe tyvärr...men ni hittar om ni söker på googles typ.

Ses!

3 kommentarer:

Klockan augusti 17, 2005 12:55 fm , Anonymous Anonym sa...

Förstod inte så mycket av vad du skrev.. eller jo, jag förståd orden som så men min hjärna hänger bara inte med.
Har du fått nåt kastat i ansiktet elller? Inte kul.
Gillar inte heller det här med regler hit och dit om hur man sak och inte ska designa sin hemsida. Alla får ju göra det som känns bäst och det man trivs bäste med och alla har vi ju olika smak.
Så tycker jag iallafall.
Take care Ankie.

 
Klockan augusti 17, 2005 4:50 fm , Anonymous Anonym sa...

Håller fullständigt med dig så nu har jag beslutat att rensa hela hemsidan eftersom att jag inte är tvär säker på vissa av mina bilder. Gör samma sak med tube hem-sidan, jag var inte tvär säker på alla bilder där heller så det är väl inte värt du använder dem heller. Tack så hjärtligt för kommentaren i min blogg, ja det är underbart att mamma får rätt hjälp äntligen!!! Och vad jätte roligt att R kom in på skolan!!! Kramisar Annica

 
Klockan augusti 17, 2005 8:07 fm , Anonymous Anonym sa...

Hua, här kokar det överallt, hehe. Vågar man sticka in huvudet utan att få det avbitet?*asg* Skojade bara*skyndar sig att tillägga, är rädd om huvudet* Ankiegumsan, du vet att jag tycker som du, det var ju till och med du som fick in mig på den linjen. Nu har jag bara "säker" grafik på min sida, förutom de gåvor som jag fått som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med*rynkar bekymmrat på pannan* Min blogg ligger nere i några dagar, jag har ÄNTLIGEN fått gubben att gå med på att måla och tapetsera sovrummet och hallen, jag fick till och med köpa nytt hallgolv *skakar chockat på huvudet* Så vi står med målarfärg och tapetklister upp till knäna, men fint blir det *ler lyckligt* Foto kommer i bloggen när det är klart. Jättekramizar på dig vännen!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida