onsdag, augusti 17, 2005

copyright förtydligar

Halloj! I dag mår jag väldigt skakigt men har tagit medicindos nr 2 nu så det går förhoppningsvis över snart.
Behöver ducha och skulle behövt följt med och handlat i dag men kunde inte moblisera och skynda mig på då posten stängde om en halvtimme och då åkte M och R ner själva och fick ta med sig mitt leg för att kunna hämta ut pengar.

Jag vill bara förtydliga mig ang det jag skrev om grafikstöld och copyright i går.
Alltså jag menar inte er alla som gjort hemsidor och har andras grafik på, att ni ska ta ner alltihop nu bara för att jag skrev så där.

Men om ni vill det så är det ju så klart inget fel i det.
;-)
Jag försökte beskriva hur illa jag tycker om dem som skriver i sina regler att andra är tjuvar om de använder eller tar andras grafik, då de själva gör sin grafik baserad på just andras grafik.

Jag tyckte det var så himla svårt att hålla reda på all grafik jag själv inte gjort så det är därför jag satt en 0-gräns och bara lånar sån grafik som är helt okej.

Drar mig t.o.m för det då jag är så impulsiv och vips kan jag sitta där med en bakgrundsbild som nån annan gjort och som jag tappat bort länken till typ.:o))

Nu ska jag nog inte skriva mer om detta då det är sån risk att jag trasslar in mig i resonemang som jag sen inte hänger med på ha ha.:o)

Nu ska jag berätta om hur gräslig jag kan vara å andra sidan och det gäller förvisso också grafik då..he he.

I går hittade jag mina egenhändigt animerade bakgrunder på 3 olika sajter och det fanns antagligen ännu fler men jag orkade inte gå igenom allt.

Jag högerklickade och kollade egenskaper för att försäkra mig om att de inte direktlänkade till bilderna.
Det såg vid en första anblick helt okej ut och jag blev lite stolt att de faktiskt lånat av lilla amatören mig.:o)

Då säger min klyftige son så här:*Men mamma !De kan ju länkat i css-koden ju!!!*.
Vi kollar källorna och söker på min domän och jomenvisst=DÄR står hela url:en till bakgrunderna.

Då flög fan i oss och fnissande ritade vi ett par nya bakgrunder.
Sonen ville rita nåt riktigt busigt men jag hejdade honom och så gjorde jag såna här i stället:
bild jag ersätter hotlinkade bilder medoch denna

bild jag ersätter hotlinkade bilder med


Det är ju inte så kul då folk snor ens bandbredd genom s.k "hotlinking" och värst är det väl om en jättevälbesökt sajt gör så i typ USA och då laddas ju min bild kanske miljontals ggr och så ryker bandbredd.

En person jag känner råkade ut för att få betala x antal kronor extra för att hans bandbredd åts upp och han fattade nog inte först varför, men han hade en bild på en demonstration, tror jag det var med "Usåma Biin Lädin" på och mängder med besökare surfade dit för att kolla. (hoppas jag nu inte trampar i samma klaver då jag skrev hans namn? Bäst att ändra lite på stavningen men ni förstår vem jag menar..fniss:)

Även om det står att ens konto har obegränsat med bandbredd så går nog ändå gränsen vid typ 10 gigabytes. Om man läser det finstilta så brukar det framgå därav.
Läs mer om bandbredd här>>
Nu har jag bara 6% av min bandbredd använd men jag tyckte ändå det lät en aningens högt.
-Nån som vet om det är det?
Jag har bara tillåtit min lilla banner att få vara direktlänkad genom koden man kan kopiera och ta med sig till sin hemsida ::härifrån::

Det finns sajter som har skapat en vad ska jag kalla det för "Klubb" kanske?
::Läs här::
Vet inte om jag ställer upp på själva ordet:"kopyister" men ändå.;o)

Sen vet jag inte vad jag tycker om såna här svartlistningar heller=att då man gjort fel och kopierat nåt man inte har lov till så ska man bli uthängd och få skämmas typ:-/

I det stora hela skulle jag bli stolt och aningens mallig om nån tyckte jag kodat och skapat grafik SÅ bra att de vill ha hela konceptet, men det har aldrig hänt mig iofs.:-))

Däremot så har jag vänner som råkat ut för det och som trott precis som mig att de inte skulle bry sig, men då det väl hände så kändes det i alla fall jobbigt så jag antar att jag först skulle bli lite stolt och sen förbannad om jag känner mig rätt själv.

Har föressten redan blivit förbannad å andras vägnar och faktiskt senaste i dag då jag såg att en person lånat av Nina från ::Ninawebs hjälpguiders sida:: och inte länkat tillbaka , vilket iofs inte ser ut att krävas men det tillhör väl ändå hyfs att göra så väl?

Nina är så himla snäll och delar med sig av ganska svårt kodade sidor som folk kan labba med och lära sig av och ja att inte kunna sätta en länk dit och ge credit tycker jag är knäppt.

Nu undrar jag lite över mig själv och varför jag upprörs och tänker så mkt på detta plötsligt.
Har en liten aning om att jag vill undkomma andra sorgsna värkande funderingar som jag har i princip varje dag då jag vaknar.
I bland kan man distrahera sig själv genom att gå in med lust i andra händeleser..
Ä nu kan jag inte ens prata rent.
Jag avrundar här tror jag därför.:-)

2 kommentarer:

Klockan augusti 17, 2005 7:29 em , Anonymous Anonym sa...

va gullig du är. :-)

 
Klockan augusti 17, 2005 8:08 em , Anonymous Anonym sa...

Kära kamrat Ankie du som kan så mycket om det här med
COPYRIGHT OCH UPPHOVSRÄTTER
och allt vad det heter,
du kanske vet vad som gäller då man skapar
bilder, grafik eller vad man ska kalla det,
bara med hjälp av färdiga PSP- effekter,
räcker det då med att skriva att man
just har gjort allt i PSP
med hjälp av alla deras effekter,
alltså utan att blanda in andras tuber
eller liknande
som kanske kommer från osäkra sajter.

Kan jag skapa tuber med hjälp av
PSP effekter och kalla det min grafik??
Förutsätt att jag skriver att jag
skapat dom i PSP?
Jag hoppas du förstår hur jag menar??

Jag har blivit skit rädd
för tänk om man gör fel,
inser det är bäst att göra allt helt själv
så ingen ska komma och säga att
man stulit något.

Jag älskar ju att jobba med
dingbats men har varit så slarvig med
att maila till skaparna
och meddelat dem, har suttit och läst
textfilerna som hänger med då man
laddar ner typ fonter och dingbats
och nästan alla verkar så positiva till
att man skapar grafik av deras
alster bara man mailar dem
och skriver adressen till sin hemsida och visar dem
vad man skapat.
Och att man klistrar in adress till
sidan där man hittat dingbatsen/fonterna
och namnet på den som skapat
dingbatsen/fonterna

De flesta vill dock inte att man
skapar nerladdningsbar-grafik av
dingbats/fonterna
så då kan man ju inte göra tuber
men man skulle ju kunna fråga
dem förståss.

Hur som helst ska jag i fortsättningen
maila till skaparna och fråga om lov.

För även om jag inte gör tuber av
dingbatsen/fonterna
så vill jag ju gärna skapa
grafik av dem och ha på hemsidan
och självklart med informationen att andra inte får
ladda hem den grafiken.
Det låter väl bra??

Gu´vad häftigt du gjort angående bakgrunderna!!! Ha ha ha vad snopna dom ska bli!!! Hi hi hi!!!

Vill också tillägga att jag hade redan tänkt ändra hela hemsidan innan du skrev om din syn på copyright och upphovsrätt, håller med dig helt och hållet och jag hade redan mina funderingar eftersom att jag vet att jag har en del icke rumsren grafik just p.g.a. att jag använt en massa dingbats utan att fråga om lov.
Men tack vare dig fick jag ändan ur vagnen :-) och det är jag bara tacksam över, för jag vill kunna känna mig säker på att det är rätt och riktigt det jag har på hemsidan och inte gå och vara osäker.
Kramisar

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida