onsdag, juli 13, 2011

Allt är bra & stolthet och intelligens med ADHD NPF-knorr

Mår i dag? 
Allt är perfekt, med liiite värk och liiiiite yrsel. Kan inte önska mig bättre. Väderleken ute är kall och då går alla svullnader ner vilket alltså hjälper mig oerhört mycket. Har aldrig förr hört talas om någon som blir dödssjuk , så som jag, när det varmt och när det slår om till varmare temeperatur, även när det gäller minus-grader. EX-är det 6 grader kallt och blir 8 grader kallt så är jag oftast bra. Om det är 30 grader kallt och blir 28 grader kallt mår jag=aaaaaPaaaaaa så dåligt att det är obeskrivbart.


Man har ju inte så trevliga symptom i bland även om de är mest pinsamma och inte plågsamma i första hand. 
Ett sådan lider jag av i dag och måste därför in i duschen och går nu och väntar på att alla mediciner ska ta och att effekten av att ha ätit ordentligt ska göra blodsockerkurvan jämn och fin så jag inte är yrslig och tappar fotfästet inne i duschen.


Bostödet har föreslagit en stol i badkaret. Men jag vill inte missa chansen att sträcka på mina muskler och ju mer hjälpmedel, stolar , kuddar, rullstor, permobil jag införskaffar, ju mindre muskelaktivitet blir det ju. Meningen med min fordon är att jag först skall gå x antal meter för att sen sätta mig och vila och åka en bit och sen göra om promenaden, så många ggr jag orkar.


Jag ska kunna gå tills dess  ryggen, eller arslet (rent ut sagt) låser sig och börjar kronvärka. DÅ först sätter jag mig ner. Förstår ni hur jag menar då? Är väl ensam om detta också kanske? Alltså att kunna gå lite och ändå bli rullstolsbunden och permobilbunden? Men bunden och bunden? Jag känner mig ju FRI då ju som kan komma ut utan för detta hus innerväggar på det här viset. Har snart varit innesittandes, liggandes för det mesta i över 7 års tid. 


Just nu ligger det växter för närmare 1200 kr och väntar på att bli planterade. Har vunnit/köpt dem på Tradera. bl.a smultronplantor, även fast vi har en hel del redan sprida vildvuxna på tomten så vill jag ha som en liten rabatt nära husknuten så man kan ta med sig några på vägen in och ut.:-) 
Så har vi uppe i lilla huset vid trappen=smultron och även hallon. Sambon är totalt utarbetad och var hos doktorn strax efter att han kom hem från nattjobb i morse. Kan inte tjata på honom om att börja gräva ovanpå det. Ska ta ett snack med 2 ofrivilligt arbetslösa om de kanske kan sätta dessa växterna i marken. Ett par är träd, men så små att vi får nog vänta typ 10 år innan de kommer över buskgränsen och visar sig vara träd och ej buskar:-)


Nu ska sonen och hans kompis betala hyra och el . De ska bo i hop och har gjort så redan ett tag och vi har stått för fiolerna, men våran ekonomi kan kapsejsa inom snar framtid om vi inte slutar upp med att bjuda på allt detta så nu måste vi tyvärr få betalt. Och de vill jättegärna få betala och det säger dom gång på gång, men som arbetslös  och ung får man inga pengar alls. Utom för lite extrajobbspengar som kompisen får för att städa på båt. Och sonen får lite pengar då han är aktivt jobbsökande. Meningen var att båda killarna skulle jobba där för att sen kunna få städa på t-banorna på sambons jobb, men tydligen var det inte så lätt att hamna där.  Nu ordnar och fixar killarna och kom in på heltid plugg på komvux.
Sonen som har svår adhd har inte fått läsa ämnet historia, då de i specialklassen ägnat allt krut åt att lära dem svenska, matte i första hand och då fick de ta bort några ämnen. Sonen är fruktansvärt betuttad i historia. Han är lik sin mormor och jag hans mamma skäms för hur lite hon d.v.s jag vet.
Men jag blir mer och mer nyfiken faktiskt så jag ska nog ta och dra ur sonen några berättelser sen då han blivit varm i kläderna i det ämnet.


Är FRUKTANSVÄRTS STOLT ÖVER HONOM!!!! Han fixar så mycket själv och är orädd och nyfiken och ger sig aldrig när han vill något. Och så är han smart. Över genomsnittet. Både far hans som har vuxen-autism, högfungerande autism med IQ 170 (nej han vill inte gå med i mensa och tycker att IQ inte betyder nåt om man inte använder sig av hjärnan) och han tänker grymt lika. Jag är deras motsats. Inte för att jag skulle vara dum men vi tänker på ganska olika sätt. Det är jag glad över. Man får ju flera synsätt och kan lista ut saker då med hjälp av varandras tankeinsatser Det finns gånger och tillfällen där jag stretat emot och inte trott på deras ideer och sen har de bevisat att det visst går så numera är jag tyst och inte så kritisk längre när jag vet hur det kan gå=BRA:-)


ADHD/NPF är verkligen paradoxalt att  ha. Man kan lida av det men måste inte och man kan göra ifrån sig jäkligt bra och kan vara kreativ som få och envis och på grund av det lyckas stort med det man håller på med. Problemet är bara att det är totalt oförutsägbart när man ska  säcka i hop och tappa fokus och uppmärksamheten och bli trött och lealös. Andra förstår inte sånt och tolkar det som lathet och ovilja. Det är själva funktionshindret= alla feltolkningar av oss med npf som varandes stora egoister som inte lyssnar och gör fel med flit:-((((((
I stort sett alla dåliga sidor en människa kan ha visar vi upp, TROR folk. Men så är det inte. Det är bara svårt att förklara i realtid vad det är de ser i stället.


PUH! Vilket varierat inlägg med antal tankeslingor. Utan sans och konsekvens. Det vill jag skylla på.......haha..trodde ni va...men NIXPIX!


Over and out!
Har köpt för många läppstift. Är det nån som är köpsugen så kostar de bara 10 kr st + frakt 18 kr.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida