tisdag, juni 19, 2007

Självhypnos

Mår i dag?Lite förkyld eller om det är abstines eller allergi.?Vet inte

Motion?Rör mig mycket mer än förr, men fortfarande har jag inte tittat åt träningsmaskinerna på vinden, där de står bland all bråten och inte varit ut på promenader. Allt motstånd vet jag ju att det sitter i huvudet

Humör?Mittemellan, lite deppad

Värk på en skala 1-10? 5


Häromdagen begick jag självhypnos och fastän jag hade svinvärk så gjorde jag en cool
grej med pärlor och prismor att hänga i fönstret och jag hängde upp den själv, genom att klättra rätt så högt på en stege.
Annars piper jag ju jämt om hjälp från omgivningen.
NU gjorde jag nåt själv.
Hade intalat mig med hjälp av lite fokusering, för en gång skull, att jag mådde bra och att händerna kändes underbara och hela kroppen var fri från smärta.
Så sa jag åt mig själv tyst och vips så fungerade det.
hihi:-)
Är så glad att jag fått lära mig den självhypnotiska konsten, under 12 veckor på en friskvårdskurs för oss långtids-sjukskrivna på 1990-talet då jag fortfarande jobbade.

När jag häromdagen blev medveten , igen, om hur ofta både jag och sambon och sonen säger rakt ut i luften, hur trötta vi är och vad ont det gör överallt . aj ja uju aj , stön osv....Så insåg jag att det är ju för faen HELA tiden massa motsatt självhypnos vi utsätter oss för.

Vi behöver nu sätta ner foten och säga: STOPP! Hit men inte längre!
Nej men visst ja!
Man får inte lägga in negationer i sina tankar. (nekande ord som inte, ej, icke osv.)

Hjärnan sägs ha en knöl nånstans där bak som inte begriper att man ljuger för hjärnan.
Man kan säga typ vad som helst högt eller för sig själv så går den knölen att lura att det är preics sant dem man säger.
;o)
När jag har svinvärk så säger jag så här:
-*Åh! Vad sköna och smärtbefriade mina händer känns.*
Och den jäkeln till knöl går på det.
Va? Det är ju sanslöst kul !!
;o))
Den sänder ut avslappnade endorfiner och gör min kropp så lugn som den skulle varit utan smärta och sänker blodtrycket och gör mig till gele.
Underbart!
MEN!!
Givetvis skall det finnas ett MEN med i allt som är underbart.

Vi kan inte koncentrera oss nog ofta för att hypnotisera in detta i alla livets skeenden.
Övning krävs, men vi tappar fokus så fort en fågel kvittrar eller det rasslar till nånstans.
:-(
Det är adhd i ett nötskal= att veta vad man ska göra och hur man gör, för att sen inte klara att göra det man vet.
:-(

Over and out!

Etiketter:

3 kommentarer:

Klockan juni 20, 2007 7:45 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen!
Vad roligt att du gjort ett fönstersmycke och med prismor och allt, låter jätte fint!
Vi har så fullt upp nu med allt runt mammas bortgång så jag orkar inte svara på mail, skriva mail, håller heller inte reda på om jag svarat eller inte på dina kommentarer, tror inte jag tackat dig för kommentarerna i min dagbok, tack snälla du ! Vaknade alldeles för tidigt i dag, var uppe straxt före 6, måste gå och lägga mig en stund till. Kramilikram Annica

 
Klockan juni 20, 2007 11:34 fm , Anonymous Anonym sa...

Så sant det där att hjärnan inte klarar av att förstå om man ljuger för sig själv, och ord som icke, inte, ej etc inte hänger med.

Som om man säger till ett barn "Gå inte i vattenpölen" och vad händer? Jo barnet hör. "Gå I vattenpölen!" och barnet är där vips och plaskar. ;)

Affirmationer, positiva sådana är så viktiga, men oj vad jag är dålig på sånt. Men idag sitter jag minsann och peppar mig själv så mycket jag bara kan och orkar att jag faktiskt orkar och kan städa. ;)

 
Klockan juni 30, 2007 10:06 fm , Anonymous Anonym sa...

Jo du, ADHD är lite besvärligt ibland. Att behöva struktur för att kunna skapa struktur, men eftersom man inte har struktur kan man inte... och så vidare.

(Man ska väl låta bli uttryck som "det är bara lilla jag" och "vad dum jag är" också?)

Kram Andrea

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida