fredag, november 17, 2006

Traderallantrall och dietist-kunskap

Här sitter en med gott humör och allt men ack så trött.
Fick snorvärk av värmevädtet som kom och då blir hjärnan som en
svampaktig massa dränkt med narkos eller nåt typ.:-(

När jag orkat sitta vid datorn har jag gjort det nödvändigaste bara med
köpen och försäljningen på tradera.
http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=212016
Se nicket *lillkrax* där om ni är nyfikna på vad jag köpit..ja ni kan kolla omdömena och länken till varorna där...jag är ganska öppen som person..he he.
:-)

Sen har jag skrivit lite i passagens debattforum, men jag tycker att karlen där
inne som håller på är allt för äcklig och jag blir rädd för honom, så jag
tappar lusten att skriva i de trådar han skriver.

M har städat hela huset och går var han och vår son inne i stan och hämtade
en gammmal kurbitsmålad kista med en liten kista likadan inut.
Pris 100 kronor på blocket..
Otroligt att folk släpper ifrån sig så fina saker så billigt, men vi är väldigt
nöjda och glada som fick denna.

Hela hallen blev så hemtrevlig huxflux då den står där nu.

Var på diabetesskola för några dagar sen och nu har jag lärt mig att man ska
använda flytande margarinerna, och inte oljorna då man steker t.ex.

Olja blir för varmt ganska lätt och då smakar det shit.
Man kan dock woka i olja eftersom man då kyler stekpannan med frysta grönsakerna om man wokar just frysta då förstås.

De har lärt ut så många bra saker på den kursen till oss som har diabetes typ 2 och vanlig typ 1 diabetes också att jag skulle önska att det fick komma dietister ut till alla skolor som lärde ut det vi nu vet till barnen.

Nu har jag gått ner 10 kg helt utan att dra in på nån mat.
Har ätit ungefär ca 3 ggr mer mat. Mkt mackor och te blir det som mellis och morötter, men det måste man inte äta..JAG glillar morötter och vitkål så som godis typ..Det finns så många andra grejer man kan stoppa i sig då man blir småsugen mellan målen.
:-) Plommon och pepparkakor t.ex.

Dietisten sa att man kan vara hur tung som helst och ändå vara undernärd om man inte försöker tänka på den näring, fibrer, energi man behöver få i sig dagligen.

Nu äter jag nog minst 4 frukter om dagen.
Massa mat..då jag köper matlådor med nyckelmärkning på.
När jag lagar middag tar jag enligt tallriksmodellen och ser till att det inte flyter omkring totalt i smält smör..he he:o)
Men man ska ha 30% av dagens energi från fett så det gäller att tänka.
Jag fick lite skäll och blev tillsagd att bre alla mina mackor med fett.
Bra fett är alla de här sorterna som Becel. lätt och lagom osv.
Dåligt fett är hårda sorter som det inte går att doppa smörkniven i ...
Ju hårdare desto mer dåligt fett.

MEN man behöver även fett från..Man ska äta både mättat och omättat fett , men med propotioner på ca 1-1/6-del..Måste kolla facit...återkommer om det senare..:-)

I alla fall är INGET förbjudet att käka enligt dietisten, utan det är helt och hållet en balansakt mellan snabba och långsamma kolhydrater och de näringsämnen man behöver få i sig..
Bäst att käka som fan tänkte jag och satte i mig tårta, chokladpudding som efterätt och se...Jag gick inte upp i vikt mer än max några hekton, efter min lilla fetmatutflykt.
:-)
Det balanseras ju upp av att jag alltdi äter fiberrikt bröd...alltså för att det står fullkornsbröd är det inte säkert det är fibrigt.,..nä nä...se...det kan vara finmalet helkorn och då är det inte lika bra nämligen....

Hembakt bröd på surdeg med hela korn i är ju så klart det allra bästa..
Om jag vill äta frallor så äter jag helt enkelt ett knäckebröd till för då åker de snabba kolhydraterna lift med hårda mackans låååångsamma kolhydrater och jag är räddad..
Mitt blodsocker stiger icke..

Jag fick veta en lite hemsk sak och det är att vi som har diabetes typ 2 har samma risk att få en hjärtinfarkt som man dör av som en person som redan har haft en hjärtinfarkt..

Men vi skulle inte hänga läpp för det eftersom om vi slutar röka, skär ner dåliga fetterna och äter ordentligt med mat & fibrer så klarar vi oss bättre ju fler bra förändringar vi gör s a s..
Dietisten sa att här blir inte 1+2 utan det blir 1+1=3...Om jag både röker, äter farliga fetter som transfetter t.ex i såna här charkuteriprodukter och äter sällan osv så är det inte bara 2 dubbelt riskabelet utan kanske 5 dubbelt..Ja ni hajar..:-)

I alla fall tror jag att om detta lärdes ut i skolan=att man SKA äta och man KAN äta mycket för att överleva och ändå vara lagom i sin figur så skulle ju inga ungar eller unga banta så här hyseriskt så de riskerar anorexia och inte någon skulle äta av de fel fetterna heller och behöva lida av bullemier o likna.
Inte heller reklammakarna skulle tycka att det var meningsfullt att ha för smala modeller och hysteriskt marknadsföring av salladsblads-dieter om de visste hur man kan äta i stället..

Nåt att skriva en mortion till riksdagen om=diet-kunskap...
Snacka om att skolmatsalstanterna skulle ha att göra och vad vackert med högar av pannkakor bredvid grönsakssoppor och sallad och vackra frukter i stora skålar och hembakt varmt fiber-bröd och frallor...mmmmmmmmmmmmmm..dofterna ..:-)

Nu ska jag leka fotograf en stund om händerna klarar mer i dag vill säga..de är liksom helt avdomnade i skinnet just nu , men inte ner på djupet i muskelerna som det oftast blir då jag skriver...huvvaligen...
See ya!

1 kommentarer:

Klockan november 19, 2006 5:01 fm , Anonymous Anonym sa...

Bara jag som smyger in för att se hur du har det. Kramizar.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida