torsdag, november 09, 2006

Nostalgia


Detta fotot är taget i en fotoapparat i centrum i Farsta då sonen var liten parvel.
Vi gick från Sköndal där vi bodde då på tiden, till Farsta mest varje dag och det var såna underbara promenader. Det är vackert där nere vi sjön.
:-)

I dag är jag nostalgisk och har nog varit det mer än vanligt de senaste dagarna.
Kanske beror det på att vi blir hårt ansatta på passagens debatt om adhd ang hur vi uppfostrat våra barn?

Där påstår man t.ex att vi alla är ilskna och har påverkat våra barn med det så att dom fått damp-adhd-npf.

Och att man stoppade barn i linneskåpet på BB och gud vet allt som kommer upp i deras felinformerade hjärnor som de tror är orsaken till detta.

Man får inte heller längre fråga en av debattörerna utan han vet allt och vi ska bara slappna av och ta till oss och lyssna på herrn för han vet ju allt. Om ilskan t.ex.

Jag är fachinerad av människor och kan inte ge mig förrens jag fått reda på vad som styr dem i deras tankegångar.
Därav denna debatten som pågått i minst 6 år nu.
På mejlinglistor och lite överallt.
Mitt intresse är att motståndaren är mer än lovligt mysko i sina tankemönster.
Det är genomgående så för dem som inte tror på att adhd-damp finns utan det är ska då vara psykosociala svårigheter som de bär med sig hemifrån, kylskåpskalla mammor osv.

Megaintressant faktiskt, men folk tror nog att man är puckad som pratar med dem så länge fastän dessa inte är några riktigt sunda kritiker av begreppet npf.

Men det är mkt floskler, rykten och skrämselpropaganda med i deras stundtals normala inlägg och detta måste bemötas för att annars börjar en del att tro att detta är vetenskapligt och det är det ju inte.

Det är bevisat att psykosocial påverkan inte gör så att man får damp-adhd-npf, men å andra sidan vet man också att alla människor, även vi med adhd-npf påverkas av den psykosociala miljön och självklart kan det bidra till vilken prognos ett barn har.

Vad gör jag om dagarna då?
Ja fortfarande shoppar jag hysteriskt.
NUuu kommer sambon och vill fika med mig...
Ses!

6 kommentarer:

Klockan november 10, 2006 5:04 fm , Anonymous Anonym sa...

Hmmmmm, undrar om du möjligtvis har shoppat Ior-prylar på sistonde????
Fick ett mystiskt paket i brevlådan idag och trodde först det var något jag ropat in på Tradera, men kan inte komma ihåg att jag gjort det. Sedan kom jag på att du hade ju förvarnat att det skulle dyka komma något med posten. ;-)

Blev jätteglad, speciellt som jag är sjuk och allmänt deppig för tillfället.

Puss och kram på dig!!

 
Klockan november 10, 2006 3:09 em , Blogger RedAngel sa...

Hehe...ja Ankie jag kan ju då tillägga i denna debatt att numero uno, i vår familj är vi 6 syskon och endast en har fått diagnos ADD.
Vi är alla uppfostrade på samma sätt, vår familj är av 50% utländsk börd och jahapps...så iskalla är vi icke utan temperamentsfulla som få! Så om den debatten var vettig så skulle vi alla ha samma åkomma?!
Kan tillägga att brorsan märktes det på från han var liten att...han var inte som vi andra & han är väl nästan mittenbarnet då så den där...han snackar i nattmössan uppenbarligen!

Och japps...sjön där nere mellan sköndal & farsta är ju urmysig och den väg man promenixar där *L* så jag vet preciiiis vart du menar! Hoppas allt e bra med dig & familjen ;)en annan e ju trötter & har en ny familjemedlem på G!

 
Klockan november 10, 2006 9:05 em , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen!
Inne en snabbis och ser en ny fin blogg :)
Och ett underbart foto på dig och sonen. Har inte tid att läsa nåt men vill iallafall bara säga "hej".

Kramisar i massor

 
Klockan november 12, 2006 11:58 fm , Anonymous Anonym sa...

Barn i linneskåpet?!

Jag blev glömd i en garderob när vi lekte kurragömma på ett barnkalas en gång. Det måste vara förklaringen till mina funktionshinder ;)

Kram!

 
Klockan november 12, 2006 8:58 em , Anonymous Anonym sa...

Nämen så rysligt du beskriver debatten..
Urfint foto på dej o din son.. visst är det roligt att kunna scanna in och på så vis bevara minnena lite bättre.
hoppas det är någolunda bra med dej annars.. länge sen vi hördes.
Kram på dej

 
Klockan november 13, 2006 10:00 fm , Anonymous Anonym sa...

Wow vilken härlig bild!
Vilka ögon!
ögon som tar in heeeela världen
:)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida