lördag, augusti 19, 2006

Gymnasiegrubblerier och sköldkörtlar

Mår i dag?svettas och är hungrig så det gör ont i kistan

Motion?Nej

Humör?Gamska bra ändå

Värk på en skala 1-10? Inte farligt alls trots värmen bara 3, men det är med värkmedicin i kroppen som verkar för fullt just nu iofs


Kära dagbok.
Sitter här och svetten rinner fastän jag just duchat.
Vet inte hur många grader varmt det är ute, men kan kolla sen på vår
väderstation.

Har läst på massvis med sidor om hur jag ska kunna hjälpa sonen med hans skolgång.

Just nu har han sabbatsår av olika anledningar , dock inte att han själv inte skulle
vilja gå i skolan.
Nej! Utan han har alltid trivts i skolan och på dagis om man räknar bort första åren i grundskolan som var kaotiska för honom med alldeles för många barn och ingen hjälp alls, mer än några få ynka timmar med en kvinna som inte var utbildad specialpedagog utan logoped ...
När han fick gå i en mindre klass på en friskola så trivdes han jättebra och ville t.o.m dit redan då bara halva sommarlovet gått.
:-)

Har hittat några skolor som jag redan hittade för länge sen, men när jag läste där nu så kom liksom mer info in i skallen på mig.
Han har också åldern inne då de kräver att man är född före 1988.

Då jag varit sjuk så länge nu så har min stöttning till sonen minskat och det är jag superledsen för.

Har även hittat skolor där man kan bo på internat och där man får prova på eget boende och att sköta sin egen ekonmi och ja kort sagt bli självständig.

Just den delen är det nog jag som är bäst på i den här familjen, men har ju inte klarat av att träna detta genom att t.ex se till att sonen får laga mat själv, handa pengar och dela upp dem osv....

Jag visste ju inte vad som var felet förut utan trodde allt berodde på depression , men så har jag supersvår adhd+supersvår underfunktion och ja det förklarar ju allt...

Skulle inte skriva om sjukdomar, men eftersom jag försökt lösa gåtan med min utförsbacke i måendet så länge så är det ju det som upptar mina tankar på vaken tid.

Har inga skojjiga utflykter att rapportera ifrån, men i bland så händer det ju saker med huset och då berättar jag ju självklart om det.

Har dock börjat känna avoghet mot att skriva om sjukdomarna mina så då blir det färre uppdateringar i stället...som ni kanske märkt..
Har även blivit så pass trött att jag inte orkat surfa runt och hälsa på i allas gästböcker och bloggar så ofta som förut.

Det enda som kan sparka liv i mig är en galen debatt som pågår på ett ställe om adhd.
ha ha....då verkar nån form av kortvarig gnista sätta igång mig så jag skriver flera inlägg på rad...;o)




Jag har också läst på om sköldkörteln och hittade en lista med symptom där jag i princip har alla..
x får symbolisera vad jag har och hur mycket..Mycket är = många x

xxxTrötthet, trots mycket sömn.
xxxxxxInitiativlöshet.
xxxNedstämdhet.
Frusenhet, även vid varmt väder.
xxxxxViktuppgång.
Höga kolesterolvärden.
xxxxMinskad aptit.
Långsammare hjärtslag och puls.
xxxxTorr och grov hud.
xxxxxTorrt hår och hårbotten. (blir superfett bara på en dag, men innan alldeles som fnöske och det har kommit senast veckan?)
xxxxHåravfall
xxxxTorra irriterade ögon.
xHes och djup röst.
xxFörstoppning.
xxxxMenstruationsrubbningar.
xxxxxSvårighet att bli gravid.
xxMissfall.
xxxMinskad sexlust.
xxxxxKoncentrationssvårigheter.
xxxxxMinnessvårigheter.
xxxxxTappar ord, pratar "trasigt".
xxxLångsamt tal.
xxxxOnt i leder och muskler.
xxxYrsel. (mer förut än nu)

Jag har ju mått så här i många år, men inte haft nån underfunktion förrens för ca 4 år sedan då det började..
Nu är den så kraftig att en läkare undrade, som jag nog skrivit om förut, om jag verkligen tagit mitt Levaxin som jag ska..
Det har jag gjort.

Kanske började allt efter att jag fött barn?
Tycker min vikt har varit svår att få bukt med trots litet intag av mat och i princip inget godis..Ja det har jag skrivit om förut så nu slutar jag tjata om detta.

Solen skiner och huset är 75% färdigmålat och nu ska vi käka kinesmat om ett tag.
Jag är vrålhungrig, men har samtidigt lite dålig aptit..
Jobbigt då det river och knorrar i magen och jag inte kan ta t.ex ett äpple för allt sånt är slut i skafferierna här...
Ska ta en av de sista morötterna så länge.......

Ha det bäst alla sajbervänner!

25 kommentarer:

Klockan augusti 19, 2006 12:19 em , Anonymous Anonym sa...

Tror att det är din ADHD diagnos som orsakar depressionen.

Den galna debatten du refererar till är antagligen forumet på Neuronätet.

Mina sanna debattinlägg där kan ha fått ditt undermedvetna att vakna upp.
Dvs jag har kanske inte ADHD, det kanske är något annat. Därför blir du deprimerad.

 
Klockan augusti 19, 2006 12:46 em , Blogger Min kopp te! sa...

Jag var deprimerad i lå¨åångt innan diagnosen som jag fick för bara några månader sen.

Dina debattinlägg äro inte sanna eftersom de saknar diagnos=via kunskap, fakta.,.
Bara massa utklipp och kopieringar och stulet material utan källhänvisningar.
Sånt tror vi inte på..

Mitt undermedvetna känner jag väl till efter att ha begått självanalys i många många år så där kan du inte ta dig in obemärkt..
;o))
Ja sannerligen var min egen analys så sann att den sen stämde väl med damp-diagnosen jag fick=svår adhd+dcd

Kan du redogöra för vad perceptionsstörningar är som ingår i dcd t.ex???
Nä det kan du inte.
Kan du redogöra för HUR avancerat de motoriska områdena i hjärnan är och vad dessa styr?
Nåä skulle inte tro det heller va?
Ha ha ha:-)
Har aldrig fått en faktaredogörelse från dig eller ens svar på frågor.

Det är så du behandlar oss med funktionshinder=föraktfullt och nonchalant och fördomsfullt...

Om du ändå försökt ta reda på fakta och tolkat dem galet, men inte ens det har du gjort, utan kopierar andras kritiska men dåligt underbyggda artilkar i tidningar och på nätet.

Nu ska jag gå och lägga mig för att sova efter att ha vänt på dygnet...
Varför pratar du om att du kanske inte har adhd?
Jisses???

 
Klockan augusti 19, 2006 8:50 em , Anonymous Anonym sa...

Jag menade att du kanske inte har ADHD.

ADHD är inte ett biologiskt tillstånd. ADHD är en kulturellt konstruerad diagnos liksom Damp och diverse paraply-avknoppningar inom autismspektrat UNS.

Jag tvivlar på att du kan plocka fram saker ur ditt undermedvetna. Det undermedvetna ljuger nämligen aldrig ;)

Till sist, mina debattinlägg innehåller en stor portion sunt förnuft.

 
Klockan augusti 19, 2006 9:18 em , Anonymous Anonym sa...

hej
att ha barn är bland det svåraste i livet, finns ingen perfekt mamma och pappa , vi får göra så gott vi kan mer kan ingen begära, sen att man alltid lider av dåligt samvete för att man inte är den mamma man borde vara det får vi nog leva med. Jag tycker du verkar göra så gott du kan och försök tänk så istället. Han har en mamma som bryr sig, det har inte alla. Att må dåligt psykiskt har jag ju också gjort i några år nu men jag tror inte man kan jämföra varandras depressioner o sånt utan vi upplever den nog olika. Jag kämpar varje dag för att må bättre o det tar på krafterna. Sköt om dig nu och du är en mamma som bryr sig, det är guld värt, kram leila
ps, angående adhd o sånt så kan jag inget om det, jag har bara hört lite om det så det kan jag inte uttala mig om.

 
Klockan augusti 20, 2006 6:03 fm , Blogger Min kopp te! sa...

Mina debattinlägg innehåller fakta och lagom med sunt förnuft!
Tänk att en lärare på folkhögskolan där jag gick berömde mig..Ja han kallade faktiskt upp mig på sitt rum och sa att han var imponerad av mitt sunda förnuft och lyhördhet för det som var viktigt.
DET du!
Han sa att det var tur han upptäckt det då jag även uppträdde splittrat och var frånvarande på lektionerna..
(han såg min adhd, då men visste så klart inte vad det var)

Jag är nämligen 60% döv också och det förstår få personer om de inte vet om det och även dövheten innebär ett annorlunda beteende som kan feltolkas som att man är konstig i beteendet.

Dina påstående och teorier om mänskligt beteende, eller rättare sagt dem du citerar hejvillt har ju ingen grund vetenskapligt så att skryta med att du har sunt förnuft istället för kött på benen i form av hårda fakta är ju bara skrattretande och övertygar INGEN.

JO!
Har lärt mig neurologisk programmering, och självhypnos av en psykolog så jag har mkt god kontakt med delar av mitt undermedvetna och här håller jag med dig d.v.s att det aldrig ljuger, men det är ett stort område att utforska och jag är säker på att jag vet mkt mer om mitt undermedvena än vad många andra gör om sitt.

:-)
Vad är det för kulturarbetare som sytt ihop adhd då ?

Att kalla informationssamhället för kultur kanske man inte kan göra och visst är det så att adhd nog inte skulle varit påtänkt i en annan tid, i annan kultur där man accepterades och hade respekt och förståelse för oss.
Du är ju ett typiskt sån fenomen=som inte accepterar oss med adhd så som vi är.
Du tar ju inte heller reda på fakta.
Synd!

 
Klockan augusti 20, 2006 6:06 fm , Blogger Min kopp te! sa...

Till Leila!
Du är så himla snäll gumman!
Jag ska snart komma och hälsa på på din hemsida.
Tack för uppmuntran!!!!
Massa kramelikramar!
Ankie

 
Klockan augusti 20, 2006 12:28 em , Anonymous Anonym sa...

Kram!

 
Klockan augusti 21, 2006 1:19 em , Blogger RedAngel sa...

happs...har vi blivit smittade av samma källa? känns som jag har en tennisboll i halsen & öronen sjunger!

Hmm...återställd? Från vad om man är nyfiken å undrar bara lite så där?

 
Klockan augusti 23, 2006 9:31 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen!
Jisses vilken debatt det var här inne då. Bry dig inte om att lyssna på amatörpsykologer och "jag-vet-bäst"-människor. Dom stjäl viktig energi och sparkar på den som redan ligger.

Föräldrarollen är inte alltid enkel, men jag är säker på att du gjort så gott du kunnat och vad mer kan man göra??? Du är en god och ömsint mamma och bryr dig mycket om din familj. Kärlek är ju det som är gratis och det är oxå det man kommer ihåg för resten av sitt liv. Att man är älskad!!

Ville bara kika in och säga hej och ge dig en bamsekram men det blev lite mer rader än dom :)
Kramisar i massor

 
Klockan augusti 23, 2006 6:21 em , Anonymous Anonym sa...

Jag tror att Ankie får läsa på om DAMP inne på Neuronätets forum. För jag har nu lagt ut Uppdrag Gransknings program om Damp i skriftlig verson där.

 
Klockan augusti 23, 2006 7:08 em , Blogger Min kopp te! sa...

Men för faen Återställ!
Uppdrag granwkning är inte
förstahandskällan till kunskap om damp, utan tvärsom så gjorde de programmet efter bara 1 veckas researsh...Alltså de samlada in fakta och det var ju om debatten det handlade om och programmet gav sig inte ut för att ha forskat kring damp heller för den delen.

Men du hämtar ju din s.k kunskap som du kallar sunt förnuft från de allra minst pålitliga källorna också.
En ursprungskälla är det stället där man säkrast finner det som är vetenskapligt intill dagsläget s a s.
All vetenskap kan förändras med tiden då nya rön dyker upp, men du kommer ju bara med gamla rön, från föråldrade källor..HELA tiden.

Ifrågasätter du aldrig någonsin kritikst vart du får kunskap ifrån?

Och vem som säger vad??

Det är för mig viktigt att alltid ta reda på VEM som påstår saker och sen kollar jag att flera oberoende källor säger samma sak och så kollar jag hur färskt datum det är på det påstådda.

-Är du med?
Troligen inte:-(

Det är jättebra att kritik framförs och så ska det vara för annars kan man bli hemmablind och dra felaktiga slutsatser, som inte upptäcks,men när de s.k kritikerna inte håller sig till fakta och bara svamlar, då tröttnar man på att lyssna på dem och dessutom är dom farliga då de sprider missledande information runt i samhället som sen skadar människor som t.ex oss med adhd, men det kan gälla vad som helst egentligen=förvridna åsikter ,blir till s.k sunt förnuft..
Nej tack!!!!!!!!!

 
Klockan augusti 23, 2006 9:25 em , Anonymous Anonym sa...

Det viktigaste är väll styrkan i de argument man har. Vad man faktiskt har att säga som betyder något.

 
Klockan augusti 23, 2006 10:02 em , Blogger Min kopp te! sa...

Jag tycker att för att kunna ha starka argument så måste man redovisa fakta och vart dom kommer ifrån och noga framhålla vad som är ens egna åsikter och vad som är fakta.

Du klistrar ju bara in låååånga texter från typ 3-4 ställen som inte ens är ursprungskunskap.

Om det man faktiskt har att säga är viktigt som är sånt som du t.ex säger om att Gillberg är en nevro-pedofil och att folk ser gamla ut osv..så håller jag verkligen inte med dig.
Ja också de här upprepningarna av andras texter i det oändliga.

-Vaddå perspektiv som du skrev i forumet?
Jag kan nog lugnt påstå att jag läst tusentals texter och tagit del av 100-tals människoöden-erfarenheter och läst minst 50 artiklar och böcker i ämnet damp/npf under de 10 år som gått sen jag upptäckte att vår son och vi lider av dessa funktionshindren.

Jämför det med dina texter som du klistrar in hela , dessutom...(upphovrätten du vet!)

Ja! Det är styrkan i argumenten och vad man faktsikt säger med fakta-erfarenhet på hand, som är viktigast tycker jag.

 
Klockan augusti 23, 2006 11:35 em , Blogger RedAngel sa...

Och...Återställd...har du ngt emot att avslöja vilken diagnos du led av eller kanske vilken de försökte sätta på dig & hur du blev återställd? Har du mirakelkur eller???

Vore kul att höra, eftersom du har så mkt åsikter om Ankie & hennes diagnoser?! Är du läkare? Psykolog? Eller är du bara en med sunt förnuft & en massa åsikter?

Alltid intressant att höra vad folk tycker & tänker!

 
Klockan augusti 24, 2006 10:54 fm , Anonymous Anonym sa...

Säger som "anonym" på neuronätet en gång sa.

"Känns det viktigt att man har en alldeles egen åsikt? Är det inte 'äkta' och 'ärligt' annars? För att göra det personligt? För att klistra på ett ansikte? För att öronmärka?

Varför får man inte torgföra andras åsikter?

Varför inte hålla sig till sakfrågan och det som är väsentligt?

Varför denna personjakt på en debattör?"

Mvh Återställ

 
Klockan augusti 24, 2006 11:39 fm , Blogger Min kopp te! sa...

Man kan ju inte begå personjakt på en s.k debattör som man inget vet om.!!!?
Du är ju totalt avskalad och man vet inte ens vilket kön du tillhör.

Det är dina /via andra argument vi ifrågastätter och ditt olagliga sätt att citera på.

-Vi frågar om varför du är intresserad av ämnet adhd, men det svarar du aldrig på med mindre än en text som Kärvfe skrivit om sina barn på dagis??????

Det är inte heller fakta som de uttrycker i de artiklar du klistrar in och åskikterna dom har består mest av att adhd/damp är samma sak som stigmata,

Alltså nåt som de tycker att man ska skämmas för..Nåt äckligt typ:-/


Du själv drar dig inte för att gå in på bloggar och vräka ur dig oförskämdheter som t.ex här på min blogg , under rubriken,
*Hur bor Ankie och vad lider hon av*
Det i sig var en petitess jämfört med då du kallade Gillberg för nevropedofil och gick in på min kompis mans forum och hackade på hans utseende:-(

Nu har jag dåligt minne, men jag vet fler hemskheter du sagt personligt till folk...Återkommer med exemplen senare här....

 
Klockan augusti 24, 2006 11:49 fm , Anonymous Anonym sa...

Återställ!!!!!
Öhum...nu börjar det lika häxjakt. Det är ju DU som ger dig in diskussioner i en privat blogg. Och du vågar/vill inte berätta om dig själv utan förlitar dig helt på vad andra sagt och skrivit. Jag tycker det är ett personligt påhopp att föra denna diskussion i Ankies blogg. I ett forum, helt ok, men här...det är oförskämt! Nu kanske inte Ankie har något emot detta, men för mig som besökare ser det ut som ett personligt påhopp.

Jag tycker att du "återställ" ska ta dig en funderare på vart dina sk kunskaper kommer ifrån och vem som sagt eller skrivit vad. Du har kanske hört talas om källkritik?
Allt man hör och ser är inte sant!
Du borde tänka lite längre än näsan räcker innan du slänger dig med sånt du kallar vetenskap. Och nu är det ju faktiskt de facto att Ankie har fått en diagnos, och det kan åtminstone inte DU ändra på genom dina amtörpsykologiska inlägg.

Till Ankie! Hoppas du inte tar illa upp för att jag svarar "Återställ" här i din blogg.
Många många kramar

 
Klockan augusti 24, 2006 1:33 em , Blogger RedAngel sa...

Jag håller med Monica & jag har läst lite i forumet oxå. Återställd...du verkar flyga lite högt med dina vingar & så fort någon frågar personligt eller påpekar ngt så blir du svarslös eller svammlar om ngt annat...typ känner dig mobbad!

En debattör skulle jag nog inte direkt kalla dig, kanske mer Lill Marjasin slog slint?! ;) Och du ger personliga åsikter om Ankie, men inte ett ord om VEM du är, vad du är ÅTERSTÄLLD av, samt när kritik riktas emot dig så är du dramaqueen & snörvlar om häxjakter.

Du har inte mer att komma med, än att försöka reta upp folk...för att ta dig seriöst?! Gör ens dina vänner & föräldrar det när du inte kan argumentera utan bara påstå saker tagna från gud vet vart?!

Så har du något att tillföra, så berätta om dig själv istället för att vara anonym & klistra påståenden! Läste dina jämförelser med Anki & typ Jehovas m.m?! Hur barnslig är du på en skala???

Nej du har inte ADHD, du har storhetsvansinne!

Så sluta hacka på Ankie om du nu anser dig jagad eller ta bladet ur munnen & förklara DIN diagnos, läs lite böcker istället & skaffa dig ett liv om det inte passar sig!

Tänker du inte själv på hur patetiskt det är, att du har tillgång till Ankies personliga blogg där du kan läsa info om henne, medans själv spelar du allan här?!
Extremt omoget, så öppna dig själv, referera till din blog om du har en & ge Anki en möjlighet att läsa om dig...PERSONLIGT, så ska du nog se att det är ingen häxjakt på dig, det är du som vill ha det så, så varför GNÄLLER du?!

Spela smart någon annan stans...och sluta jaga Ankie, håll dig till forumet & fundera lite på dig själv & hur du beter dig innan du tar till lipen!

SOM MAN SÅR FÅR MAN SKÖRDA...heter det, så ta dig samman!

"Mina sanna debattinlägg där kan ha fått ditt undermedvetna att vakna upp." Och är du nu även FRÄSLAREN hahahahaha?!
Pfft gör oss en tjänst & dunsta här ifrån!

 
Klockan augusti 24, 2006 1:40 em , Blogger RedAngel sa...

*S* Ankie...mkt road av läsningen, men vissa personer tar sig nog lite väl ton!
Låter mer som en bebis som vill ha uppmärksamhet, men på fel sätt!

Och...andra har ju läst din blogg läääängeeeee, så BAH...låt krypet krypa tillbaka under den sten!

Vilka muppar det finns & du vet vad jag tycker om sådant! Snart drar jag & kanske uppar lite under helgen, får se vad tiden räcker till! Annars...nästa vecka!

 
Klockan augusti 24, 2006 1:43 em , Anonymous Anonym sa...

Det var ord och inga visor det.

 
Klockan augusti 24, 2006 2:16 em , Blogger RedAngel sa...

Jepps...helt klart!

 
Klockan augusti 24, 2006 2:36 em , Anonymous Anonym sa...

Då föreslår jag att du börjar med visor istället. För orden imponerade inte på mig.

 
Klockan augusti 24, 2006 2:46 em , Blogger RedAngel sa...

Och din personliga stil att inte berätta ngt om dig själv...*S* säger väl allt :*

Men det är ju du som står för komedin, så du kan ju fortsätta sjunga lite till om du vill, du är ju bra på det!

För precis som vanligt...är dina komentarer inte värda mkt! Debattören va hahahaha!

 
Klockan augusti 24, 2006 7:37 em , Blogger Min kopp te! sa...

Pöss på er Red angel och Monika!!!!
:-)
Jag tar INTE illa upp !!!!!
Det är skönt att ha vänner utanför adhd/npf-världen som förstår.
& som dessutom tagit del av ens blogg så pass länge som ni har gjort.

Jag ska läaa hos dig Puppy!
Jag är ju din pimp!!!
:-)
Nu kom jag just på att vi har ju ett kodproblem att lösa väl?
Nu minns jag inte vad det var.
Kan du påminna mig igen..

Vet att jag även ska hjälpa Pius med en grej.
Är bara så himla glömsk ........
Är inte van att glömma så här mkt och framförallt så länge. Går ju flera veckor ibland innan jag t.ex svarar på mejl?!:-(

Måtte det gå över snart för mitt minne är annars min stolthet.

Skulle kunnat uppträtt på cirkus med det otroliga långtidsminnet jag besatt förut.
;o)
Love you!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Klockan augusti 26, 2006 12:03 em , Anonymous Anonym sa...

*asgarvar* vad är det här för Fars Återställd kommer med?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida