torsdag, juli 06, 2006

Äntligen svar på proverna

Mår i dag?Hela kroppen har krånglat

Motion?Nej

Humör?Mkt gott trots allt:-)

Värk på en skala 1-10?Hela kroppen från under fötterna upp till huvudet har värkt starkt hela dagen och jag stod knappt ut och tog nu andra dosen värktabletter och ja dom börjar verka just exakt nu i denna stunden...


Har fått svar på vad för sorts sjuk jag är och det är DIABETES (typ 2)
Stränga order nu att inte äta eller dricka nåt sött överhuvudtaget och bara dricka vatten och mineralvatten. Tills min ordinarie läkare kommer från semestern den 18:e Juli.

Har fått STOR UNDERFUNKTION AV SKÖLDKÖRTELN.
Vilket läkarn som ringde inte kunde förstå hur, eftersom jag redan går på kontroller och medicinerar med Levaxin.
Men det är säkert över 2-3 år sen jag tog blodprover sist..Jag har tappat tidsuppfattningen totalt och borde reagerat själv, men i mitt minne var det typ bara 1 år sen sist..Jisses..!:-(

I morgon ska jag ner till VC och ta om proverna för säkerhets skull. Läkaren sa att man bara kan få så här kraftig underfunktion om man struntat i att äta levaxinet och det har ju jag inte gjort. Glömmer aldrig att ta dem, eftersom de är dos nr 1 varje morgon.

Är i alla fall glad att få en förklaring till min hastiga viktuppgång och konstiga mående och även den stora apatin kan förklaras av dessa sjukdomstillstånd.
Min attack med stor stark hunger förklaras ju också.
Det var riktigt äckligt att känna sån konstig ur-människokrafts- hunger.
Hade nästan kunnat morra långt ner från strupen av det som kändes som att det kom från reptilhjärnan..Kände mig som ett djur ..

Nu måste jag ner i vikt och inte äta socker och glass och saft , juice osv och jag måste ut och röra på mig samtidigt eftersom då kan jag slippa insulin-medicineras i några år till i alla fall.

Jippiedoo..Jag ska bli smal!!!!
:-) Det kommer nämligen Levaxinet och promenaderna, cykling och kostomläggningen fixa.
Fan vad skön känsla och går jag då blir jag också gladare rent psykiskt sätt och även då Levaxinet botar apatin och sen får jag antagligen käka Amfetamin mot min okoncentration och tröttheten försvinner då som en bonus + att man går ner lite i vikt av den medicinen också.
:-)
Är så jäääävla glad här..
Har föressten redan gått ner 3 kilo av att jag bytt ut smöret mot sånt där som är bra för kolestrolet och så har jag druckit minimjölk ganska ofta och gjort stora sallader igen och inte tagit om portioner.

Men min teori var att då och då däremellan äta fet mat så kroppen inte tror att jag svälter för då lagrar den ju fett för att ha i nödtid...

Men får kroppen ett stadigt flöde med fett , protein osv så har den större varvtal på omsättningen.
Bra knep va?

Over and out!

6 kommentarer:

Klockan juli 06, 2006 10:20 em , Anonymous Anonym sa...

Hej!
Vad bra att du fått svar, så slipper du gå o undra.

Ha en forts go sommar
Anita

 
Klockan juli 08, 2006 10:06 em , Anonymous Anonym sa...

Hej, vad glad jag blir, du låter så postitiv trots att du fått beskedet att du har diabetes typ 2, men det kan kännas skönt att få svar på varför man mår som man gör. jag håller tummarna för dig nu att du ska få må bättre o att du lyckas gå ner i vikt, inte för andras skull utan för din egen. trivs man inte med sin vikt så känner man sig nere o då blir allt jobbigt, det är som jag med mitt hår, många tycker jag slänger ner en förmögenhet på håret men det är för min egen skull, jag mår så bra när jag tycker jag är fin i håret, sen struntar jag väl i om andra tycker det, skulle behöva gå ner i vikt jag med för att må bra men äter medecin som knasar till min vikt, men den smällen tar jag just nu, för jag vill må bra även psykiskt, kram på dig o nu ska jag sluta babbla hahahah leila

 
Klockan juli 09, 2006 10:37 fm , Anonymous Anonym sa...

Skönt att du fått svar på proverna, så du vet vad det är. Hoppas du får bukt med eländet genom dina kostomläggningar!

Själv ligger jag i riskzonen för diabetes 2, pga obalans i mina körtlar sedan många år, hypotyreos och graviditetsdiabetes vid båda graviditeterna.
Så jag håller noga koll på körtlarna, maten o vikten, för jag vill INTE få diabetes, då min grav.diabetes var mycket blodsockerhoppig och svår att hålla i schack.

Vi får väl hålla tummarna för varandra!

Kram Caroline

 
Klockan juli 13, 2006 2:40 em , Anonymous Anonym sa...

Ja diabetes typ-2 är inte att leka med. Men för att slippa ta insulin i framtiden rekommenderar jag daglig motion i form av promenader. Motion har positiv inverkan på diabetes typ-2. Det kan ge så bra effekt att symtomen går tillbaka helt av sig själv. Det är aldrig bra att vara överviktig. Det är det lagrade fettet som gör cellerna resistenta mot insulin. Och insulin behövs om cellerna skall kunna tillgodogöra sig sockret i blodet.

Mvh Återställ utbildad undersköterska

 
Klockan juli 13, 2006 2:57 em , Blogger Min kopp te! sa...

Det är nog inte troligt att man helt slipper medicinering , men man skjuter det framförsig om man följer direktiven.

Jag skrev så här i mitt inlägg=
*Nu måste jag ner i vikt och inte äta socker och glass och saft , juice osv och jag måste ut och röra på mig samtidigt eftersom då kan jag slippa insulin-medicineras i några år till i alla fall.

*
Angav också länk som visar att jag noggrannt lyssnat på dietistens rekommendationer och råd här=
::Hannas råd::

Men som sagt..du skrev att jag var lättlurad, under länken *vad är ankie för sjuk och hur bor hon*

Tar du tillbaka det eller?

 
Klockan juli 15, 2006 8:17 em , Anonymous Anonym sa...

Skönt att veta vad som händer i kroppen. Jag har en kvinna på mitt jobb som har fått diabetes, typ 2... så man börjar ju bli ganska insatt. Jag tycker det är skribra att vi har stickor så man kan blodsockret så man man vet om hon ätit för dåligt och tvärtom.

Ha det så bra
kramis

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida