onsdag, januari 04, 2006

Summering av året som gått


Provar att uppdatera bloggen genom att mejla.:-)
Kan bli konstiga tecken men då får jag väl lov att
logga in som vanligt kanske.

ÅRET SOM GÅTT!
Började året med att vara ledsen som vanligt över
att vi blivit så ensamma.
Alla dagar har spenderats inomhus detta året.
Har knappt varit utanför dörren.
Men i midsommras och ja då jag fyllde år så kom
min älskade syster och älskade mamma hit ut och
hälsade på mig.
De tog ut mig på en lite längre promenad.
VAD jag njööööööööööööööööööt!!!!!
Mådde så bra just den dagen och kunde inte fatta
att mina svaga ben bar mig.
Visst! Flåsade jag i uppförsbackarna och de fick
då och då stanna så jag kom i kapp, men den dagen
var så underbar och vi träffade även en herre som
jag sett sen jag föddes som mamma och pappa tycker
mycket om här på området. Han bor här han också
alltså.
Jag blir glad då jag tänker på honom för han ser
så ung ut men måste vara i övre medelåldern
åtminstone.
Han har alltid gått lååååååååånga promenader här
ute och ja jag gillar tanken på att någon får
uppleva hela denna vackra natur som vi har
alldeles inpå husknuten och det varje dag.
Det är min dröm.
En vacker dag ska jag må så pass bra att jag kan
börja gå i skogen precis så som han.
Har gått promenader och cyklat i hela mitt liv
fram tills för ca 6 år sen då allt blev fel i mitt
liv;-(

Under detta året har vi fått veta att möjlighet
till att bygga hus fanns.
Vi har rätat upp våran ekonomi i stående
ställning.

R har börjat på gymnasiet och slutat i
grundskolan.
Han blev under året nästan lika lång som sin far
och dom är svåra att skilja ut när de kommer
gående i mörka rum eller på långt håll. Så lika är
dom i konturerna.:-)

R har lååångt hår och vägrar klippa sig.
Få se nu om jag kan berätta om nån kort snygg
frisyr vid nästa års sammanställning.
:-))

I år har även tragiska familjehändeler skett på Ms
sida:-(
Det ledde till att vi tog ett krafttag och slutade
att röka.
Den 7 september förra året.

I slutet av detta året fick vi hopp om att
framtiden kan innehålla fler vänner och fler
kontakter med våra nära och kära.
Det känns väldigt underbart måste jag säga.
:-)
Fick också veta saker jag inte visste som får mig
att helt lägga ner det lite dömande tänket jag
haft senaste åren ang andra människor.
Det är ALLTID så att nåt hemskt tränger dom som
beter sig illa emot en.
Det är ingen ursäkt att få bete sig illa, men
ändock en vettig förklaring.

Jag börjar nu återfå mitt forna jag tillbaka och
där inkluderas en stark tro på att människan är
god.

Jag börjar även återgå till mitt gamla synsätt=att
när folk är elaka så mår dom dåligt och det rör
inte mig.

När jag tänkte så mådde jag som bäst och det blir
mitt mål detta nya året att inte tänka illa om
någon alls.
:-)

M började jobba natt i slutet av förra året och
han har varit väääääääääldigt vääääääääldigt trött
och sliten och nu först börjar han känna att han
har mer ork.
Han behövde verkligen få sova ut.

Har även nu förstått att han har värk i hela
kroppen , för jämnan och vi har pratat mycket om
det sista tiden och jag har läst på om de
muskelsjukdomar som kan ha samband med adhd/npf
och har fått veta att man behöver småröra på sig
hela tiden för att slippa kramperna i musklerna
som M får i viloläge.

Detta året som kommer ska vi en gång för alla reda
ut våran hälsa och sätta upp mål för hur vi ska
göra i framtiden för att det ska bli så bra som
möjligt.
De funktionshinder man har, har man ju bara i
samklang med omgivningen.

Gäller att tillrättalägga miljön då ju så långt
det är möjligt.
Som t.ex att ha ett strukturerat hem, men mindre
synintryck och få igång fungerande scheman med
rutiner.
Detta ska jag ta hjälp av proffs för att
genomföra.

Förhoppningsvis kan *aspergercenter* hjälpa till
med en utredning av vårt hem och vardag..

Året som gått har innhavt 3 mycket trötta
personer.
Alla vi 3 har varit sömniga och trötta i både
kropp och själ hela året fram tills nu då det
börjar bli bättre.

R har fått tröst och goda råd ang skolsituationen.
Jag fick ny medicin som äntligen tog bort ångest
och depression + att jag tror mitt blodtryck
sjunkit.
Får veta det den 9:e.
Min adhd-utredning startade den 21: december 2005.

M har sluppit ett enormt tryck från vår dåliga
ekonomi och han har fått uppleva att vi har flera
tusenlappar kvar då allt är betalt.
Han får ju jämt världens magkatarr av att sköta
betalningen av våra räkningar som har varit
meterhögar med avier:-(
Nu slipper han det äntligen.

Ingen har i alla fall varit allvarligt sjuk.
Vi har klarat av konstiga boendet under året då vi
inte haft vatten i kranarna.
Men inga större katastrofer mer än proppar som
gått, har inträffat:-)

Snart slipper jag gå skitig för vi får hus med
badkar.
Tjollahopp!
:-)

Kan inte riktigt komma på nåt mer att skriva om.
Har i alla fall haft konflikter med folk, men det
är i alla fall flera som jag lyckats bli sams med
och som nu verkligen förstår mig.
Tack till er!
Ni vet vilka ni är.
:-)
~Slutt på sammanfattningen~

3 kommentarer:

Klockan januari 04, 2006 12:08 em , Anonymous Anonym sa...

God fortsättning på det nya året vännen min!!! Det var en klok summering du gjort av året som gått, det får mig att tänka på ett ordspråk en kompis till mig brukar använda som en slags signatur,

"Om du möter någon utan ett leende, ge dem ett av Dina"

Sökte på webben för att försöka få fram vem som skrivit det, men hittade inte någon information, orkade inte leta så noga, hittade däremot en hemsida som verkade intressant, har dock inte kollat så noga här är i alla fall adressen:

http://www.kroppibalans.se/main.cfm?sidoID=236&level1ID=236

(Kropp i balans, heter hemsidan)

Vårt år slutade inte så bra, har inte orkat skriva om det men det var så att min son var på en julfest på sitt jobb strax innan jul, han har snart "slavat" i 3 år på Hamburger Börs, mitt under festen flippade hans chef ut och började tafsa tjejerna på brösten och sprang och klappade killarna på baken, varpå min sansade och kloka son ville ta honom till sidan och liksom lugna ner honom, hans chef är inte särskilt populär, men min son har alltid försvarat honom, vad tror du han hade för det, jo han blev kallad "Jävla neger jävel" av sin chef upprepade gånger och han började slå min son. Att min son inte slog tillbaks var ett under, dels är han mycket större än sin chef, dels tränar han styrketräning varje kväll + boxning i perioder. Självklart polisanmälde min son händelsen, vet inte hur detta ska sluta eftersom att chefen är i Thailand nu och det enda säkra vittnet är i New York. Min son har mått riktigt dåligt av kränkningen, det som fått honom på fötter igen är alla eloger han fått av vänner som ringt och berömt honom för att han inte slog tillbaks, men han tänker så klart inte gå tillbaks till sitt jobb. Nu mår han bra i alla fall och han har ju så mycket kompisar som backar upp honom. Nu blir det att söka nytt jobb, hans tjej skulle höra efter på ett ställe där hon jobbar extra dom kanske behöver någon. Kenth har i alla fall börjat jobba igen och det är ju fantastiskt med tanke på vad han råkade ut för. Alldeles nyss ville min kisse Irie komma och gosa men jag sade vänligt att jag måste få skriva klart detta först, hon gav sig till sist och lade sig suckande på en stol här bredvid, jag minns inte att Charlie suckade på det sättet som dessa katter gör, dom låter precis som människor !! Ja just det vad roligt med husbygget det blir ju helt fantastiskt !!! Gu´vad skönt det ska bli för er !!! Näe nu ska jag göra en kopp kaffe till och försöka vakna till, vaknade för inte så länge sedan, satt uppe med min son och tittade på filmen "Ray Charles" som Jamie Foxx gestaltar helt fantastiskt!!!
Ha det gott Kramisar från Annica

 
Klockan januari 04, 2006 5:47 em , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen! Känns som om det går år rätt håll för er alla och det är jag sååå glad över!!!!

Kramiz Saija

 
Klockan januari 07, 2006 9:55 fm , Anonymous Anonym sa...

Finns det inte någon affär eller liknande där du bor, som har någon form av anslagstavla där man kan sätta upp lappar?
Prova annonsera om en promenadkompis där. Det finns flera såna lappar i "vårat" affärscenter. Dessutom så peppar man varandra bättre om man är flera som stavgångar. Kanske erbjuda sej att gå ut med någon annans hund medan dom jobbar?

Kram ///M

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida