torsdag, januari 26, 2006

Stöd är skönt att få i bland!

Innan jag säger nåt annat så vill jag berätta om mötet med syovägledaren i dag.
Sonen ska få en ny utredning ang dyslexi och han ska bara praktisera nu innan sommarlovet och sen läsa svenska på den nya skolan till hösten.
Ska bli så spännade och se vad för typ av jobb han ska vara på.
:-)
Tycker det är jättekul att han får jobba, därför att både jag och M började arbetea tidigt i livet.
Vi var bara 14 år då vi började på posten båda 2.
M delade tidigt ut dagens nyheter och jobbade arslet av sig med flera distrikt för att få så mkt lön som möjligt.
Men då var han väl lite äldre tror jag+att han sen jobbade på posten ovanpå det.
Jobba har han aldrig varit rädd för min karl!
Men han är ibland väldigt trött så jag tror man ska ta det lugnt och inte slita ut kroppen vid tidig ålder då den fortfarande växer...
Nu över till::
Om katten och det där
Stort tack för ert stöd Annica och Nina!
NI är då ena söta vänner som ger mig styrka!!!!
Särkilt häftigt är det ju också då man känt varann så länge som
jag och Annica har gjort.
Herregud! I över 40 års tid nu.
:-)
Man behöver verkligen sån support i bland och jag vet att båda ni vet
att jag klarar mig själv och att man inte lägger sig i onödan så klart, men
det är så skönt med ert stöd denna gången.

Däremot så förstår jag ju att hon skrev som hon skrev, OM jag verkligen hade
varit en sån som bara tog en katt och sen struntade i den för att dennes beteende inte
passade mig oss och sonika skrämt den till skogs , utan mat osv.
Då hade det ju varit befogat så klart.
Men det som upprörde var just anklagelsen.
Tänk om en domstol agerade lika enkeltt och dömde så:-(

Inga katter klarar sig själva i det vilda även om många tycks så tro och skaffar t.ex sommarkatter:-(
Det är SÅ hemskt då folk inte tar reda på vad katter behöver.
Jag tycker att det ska vara skatt och avgifter och tvång om försäkring +vaccinationer.
och så vidare för att få ha/ katt + att kattungarna ska kosta en rejäl slant så att inge dumskallar
tar hem dem och tröttnar efter en vecka.

Kastrering (både honom och hanar kan kastreras) skulle jag också vilja var ett krav, för alla katter ,utom dom som går i avel, därför
att en katt kan få ungar så ofta som 4 ggr per år och tänk då på hur många kattungar som sen inte får ett
hem som föds.
Det kan ju ofta bli så att kullar föds i det fria (utan att nån vet om dem)och sen får en svår uttragen svältdöd på grund av att katterna inte
är kastrerade och hålls under kontroll.

Dessutom lider ju ickekastrerade katter av att inte få para sig och att inte få ha riktiga revir och så vidare och så vidare.

Just detta med kastrering tror jag inte att så många känner till avigsidorna med att inte kastrera och många börjar undra
först då deras innekatter river inredningen och börjar att kissa illaluktande skvättar överallt trots att dom är
"potttränade".
När jag växte upp tog vi och grannen hand om massa vildkatter och
då dom fick ungar så slogs dom ihjälp av grannen för han visste att dom annars skulle gå ett värre öde till mötes.

Detta är ju över 40 år sen och hade jag vetat det jag vet i dag hade jag nog packat in hela högen i bilen och åkt i väg och kastrerat dem och vaccinerat dem
+ märkt dem.

Jag hittade alltid kullarna som katthonorna gömde och tillslut orkade dom inte gömma dem för mig, utan lade dem helt sonika i min lekstuga eller under den.
:-))
2 st honom jobbade tillsammans och la i hop sina kullar.
Mamma katt som den ena hette, vaktade kattungarna och så Sotis som andra mamman hette gick ut på jakt.
Det var coolt att se.

& i ladgårn sen, så såg jag en syn som jag sent ska glömma=
3040kattungar i olika storlekar var samlade runt trappen till höskullen.
Mammorna vankade oroligt av och an och bar kattungarna in mot mitten vid stegen hela tiden då dom kravlade iväg åt olika håll.
Jag och min kompis kunde inte göra annat än hjälpa kattmammorna bära ungar.

Kanske var det så att de skulle dricka mjölk då korna kom in?
Vet inte för detta hann vi aldrig med att se konstigt nog, så ofta som vi lekte där.
Jag var lite skraj för korna så kanske vi lät bli att gå in precis då dom trängdes på vägen in?
Men vi var ju med och motade hem korna i alla fall.
Då var jag inte rädd.
:-)

Vill förtydliga för alla som inte läst i min blogg förut, där jag skrivit ofta om den kissen vi diskuterar här, att denna söta katten har det hur bra som helst hemma hos sig.
Han är som sagt gäst här och vilar upp sig hos oss då det är så många djur på deras
tomt och han är en riktig *top-dog*, *top-katt* som jagar alla andra katterna som bor där, åt alla håll för han vill ha störst revir.
De andra katterna är rädda för honom.
På detta viset har väl alla kissemissarna fått vila upp sig tror jag.

I dag kom han in och strök sig så gulligt mellan mina ben.
Han vill gääääääääärna vara just mellan mina ben och jag ska klämma i hop vaderna lite runt honom så han riktigt kan trycka sig igenom.
Det gillar han.
:-)
Sen pratar vi mycket med varann han och jag.
Han svarar på olika sätt genom kurrjam, burrburr, knorr, MJAO och så söker han ögonkontakt hela tiden för att se att jag *hajjat tugget.*
:o))
I dag sa jag åt honom , då han låg som den svarta panter han är på golvet i helt underdånig ställning på rygg, med indragna klor , med tassarna på magen,
att hur ska man kunna skrämma en sån
söt kisse.
Nä ALDRIG!!!
Kan vi göra det, tror jag.

:-)
Får ringa hem till hans husse och be honom ta hand om honom innan dom spränger här.
Jag är bara så jävla usel på att ringa upp folk och prata i telefon, men x-frun i huset kan jag nog säkert greja att ringa till för hon är så rar.
:-)
I dag knackade missemånsen, sin vana trogen, på fönstret och jag ville inte ta in honom och efter en stund så såg jag att han låg på bordet och tvättade sig själv.,
väääldigt noga och hade det hur bra som helst ändå.
:-)
Det blev en stor kattskugga på gardinen nämligen så jag såg utan att visa mig för honom s a s.
:-)
Nu ska jag kolla på nån av de 3 filmer jag fick köpa igår eftersom vi hittade en sån billig spis.
Jag valde 3 thrilleraktiga filmer och M och R valde 3 st *sjuk-humor-filmer * som *Det våras för dracula* och såna där.
En av mina filmer är Johnny Depp med i.
;-)
Minns inte namnen på filmerna men ska försöka skriva recentioner, små här i bloggen om dem senare.
Over and out!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida