söndag, september 11, 2005

"Jag är helt säker på att inte få spioner i datorn för jag är säkerhetsmedveten!!"

De orden har jag fått otaliga ggr slängda i ansiktet på mig då jag klagat över spionprogram som kidnappat startsidor och annat otyg.
Folk frågar misstänksamt : Vad gör du egentligen Ankie som får så mkt skit i datorn.??
Frågorna gör mig aningens upprörd eftersom jag läst noga om vad för säkerhetsåtgärder man kan vidta och har också följt dem.

Jag har svarat att :om man ska vara helt säker får man kapa sladden till datorn helt=
Ni kan t.ex läsa här om det hos en man som berättar om säkerhet på ett lättsamt sätt.
Den säkra sidan heter den sajten och är väldigt innehållsrik.
Min favorit på detta är ju också Monicas Antivirus-sida.

Även denna artikeln kan ni som resonerar så läsa så förstår ni att ni inte ens kan surfa säkert för man kan få drive-by-spioner in i datorn bara genom ett besök på en hemsida.

Jag har valt att vara lagom säker.
Jag scannar hellre med massvis med program för spioner och med köpt Panda antivirus och köpt Addaware och ställer upp säkerheten i *internetalternativ*.

Använder de effektivaste popupstoppers och uppdaterar alla skyddsprogram ofta osv och sen SURFAR jag och LADDAR hem det jag tycker om att använda på datorn och har nån slags koll på att det är s.k kända tillverkare av programmen.

Men jag tänker INTE bli så försiktig att jag inte kan ha kul med datorn och internet.
För då går hela iden förlorad med att kunna klicka sig runt för att få läsa och kika på nätet, snabbt som en spindel travar runt i sitt nät.

Öppnar aldrig bilagor i mejlen heller och skriver och läser mejl oformaterat.
Det innebär då att ingen musik eller bild och bakgrundsmejl kan ses av mig.
Har även stängt av förhandsgranskningsfönstret i outlook. För bara genom att mejlen droppar in och öppnas så är man ju smittad om man har otur.

-Vad tror ni?
Tror ni att ni är helt säkra?
I så fall läs på mina länkar och kom sen åter.
;-)

I dag har jag i alla fall en mysförkylning.
Har inte varit förkyld på flera år eftersom jag inte träffat folk som kan smitta mig, i princip.
Har suttit hemma.
Lite feber gör faktiskt mig lugn.
Det är väl lattjo.?
Feber som lugnande medel typ.

Läste om en annan tjej som hade svår ångest som också hon blev lugn och harmonisk av feber.
Är man nåt överaktiv då?
;-)

I dag har jag max blivit röksugen 2 ggr.
Men så gömmer jag mig också här vi datorn.
Det är som att jag inte vågar släppa den för då ska jag typ bli röksugen.
Mysko.

2 kommentarer:

Klockan september 11, 2005 7:28 em , Anonymous Anonym sa...

Ingen är säker, allra minst undertecknad.
Det finns bara ett sätt, att göra som du gör och använda hjälpmedel och sist, men inte minst, det viktigaste av allt skulle jag vilja säga. Surfa med sunt förnuft!
*Kramelikram!*

 
Klockan september 11, 2005 8:15 em , Anonymous Anonym sa...

God morgon. ;)
Har snudd på gett upp försöken att hålla burken helt fri från spyware och liknande fulfiler... Detta räcker långt:
en bra brandvägg, använder själv Kaspersky Anti-Hacker.
http://www.kaspersky.com/trials?K_Downloads

När jag "surfat klart" rensar jag burken med ett bra anti-spyware-program, AdwareX Eliminator är det bästa jag testat hittills.
http://www.adwarexeliminator.com/
Gör en "complete scan" och bli förvånad... ;)

Krampåre!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida