måndag, april 11, 2011

ont i axlarna,armarna, tå och tumlederna

Mår i dag? Uselt kroppsligt, men psykiskt mår jag ganska bra, konstigt nog. Lite sorgsen sinnestämmning samsas med ro och harmoni. Svårt att förklara. Hade för ca 1 år sedan galen ledvärk i alla leder i kroppen och det knakade och knäppte och t.o.m small högt överallt. Jag skrek rakt ut och folk som stor runt i kring mig begrep inte varför. Jag förklarade att jag inte själv visste hur detta kunde ha drabbat mig eller vad, men att det gjorde infernaliskt ONT!
Sen fick jag av en slump reda på att en av mina mediciner Simvastesin som man äter för högt kolestrol , kunde orsaka inte bara värk i leder utan även muskelsönderfall som tydligen är något med njurarna som skadas svårt.
Tror inte att detta sönderfallet har med ledvärken i sig att göra, men det beror på samma sorts medicin.
Jag slutade omgående att äta den och vips efter bara någon dag så slutade det att låta som nån som går i skogen ibland kvistar och barr och kottar i min stackars kropp och värken försvann. Ledvärken alltså. Jag har ju annan typ av smärta i vanliga fall som också sitter i mjukdelarna och i leder och i senor och i nerver.
Under tiden jag åt Simvastesin fick jag även s.k frusen skuldra. Var otroligt svårt att sträcka armarna över huvudet eller leta efter jackans öppning, tyget och dra fram den från bak i ryggen för att knäppa.

Nu i dag har jag nån slags mini-simvastesin-effekt. Lite ont i skuldrorna och har i flera veckor fastnat i läget hålla armarna i kors när jag pratat i telefon. Ena handen instucken under andra sidans armhåla alltså. Sen smärta och jag har sakta fått dra armen i rätt läge så skuldran slappnat av till sist.

Nu är det ju också värmeväder på G och jag får lock i  öronen av trycket som jag antar kommer från väderväxlingen. Jag reagerar aldrig på när det ska bli kallare med tryck i kroppen eller svullnad och värkande fingrar så som vid varm väderlek. Har vilat hela dagen och nu tar medicinerna på topp, men det gör ändå ont och domnar , stramar, pirrar, sticker i fingrarna när jag skriver detta. Och jag vet att strax tar skrivförmågan helt slut.
Det är väl lika bra att avrunda då, men jag hade mer att säga. Så typiskt. JO jag fortsätter bloggandet . Kan vara bra för er som har läst mitt inlägg för rätt länge sen om att jag skulle lägga ner denna  bloggen.

sådan här soffa hade vi länge.;)
Over and out and a picture!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida