torsdag, februari 05, 2009

Influensa

I dag mår jag= Astmatisk och influensasjuk

Vilken vidrig influensa, på det viset att den ger sig på oss astmatiker.
I går sprejade jag som en galning med Ventoline, luftrörsvidgande.
Det var nära på att den inte hävde anfallen jag fick.
SÅ hårt angriper viruset en människas redan känsliga luftrör.
Är inte naturen lite väl orättvis?
Är vissa virus till för att ta dö på varelser som har genetiska luftrörsdefekter, eller vad är det frågan om?

Jag har för mig att autoimmuna sjukdomar, så som t.ex astma, allergi beror på att ens immunförsvar jobbar överdrivet effektivt.

Kanske det då skapas virus som ska hjälpa till med att modifiera sig till riktigt svårslagna angripare, för att våra immunförsvar ska få "träning", mer motstånd?

I alla fall kände jag mig väldigt rädd när min annars välkontrollerade astma plötsligt visade sig vara försvarslös.

Jag tror jag är inne på 5:e dagen av ifluensan.
Vi har däckat alla 3 i familjen , med nån dags mellanrum så just nu är det allra värst för våran son.
Sambon är nästan frisk, men väldig orkeslös p.g.a hög sänka antar jag?

Det värsta är att det sägs om denna influensan att den tar en liten lömsk paus.
Lagom så att de drabbade börjar stressa för att hinna i kapp, med jobbet, hemmet osv.
Och sen däckar man helt igen under virusets enormt luriga kraft.

Ju mer man gjorde under den pigga dagen, desto sjukar ska man bli, sägs det också.

Medveten om detta så gjorde vi i alla fall en raid, i går, med att packa saker som ska skickas, handla, laga mat, plocka upp allt vi slängt på golvet i från vertikalläget i sofforna, sängarna här.

Vaknade nu i vargtimman och känner efter.
Jag kan andas.
Det är mer lös hosta nu än förut.

Vågar vi hoppas på att denna influensan är på väg att gå över nu?

Over and out!

1 kommentarer:

Klockan februari 07, 2009 6:19 fm , Anonymous Anonym sa...

Usch det är ruskiga tider när det är influensa på gång. Kan knappt föreställa mig hur jobbigt det måste vara om man har astma också. Min bästis i grundskolan hade svår astma. När hon mådde dåligt fick jag själv panik ibland.Det var så hemskt när hon inte kunde andas ordentligt.

Du har en utmaning som väntar på dig. Kolla in mitt senaste inlägg. Du MÅSTE INTE göra den. Jag förstår inte riktigt hur man länkar till blogspot. Det kommer inte upp nån avisering hos dig fastän jag länkat till ett inlägg?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida