tisdag, december 26, 2006

Julafton 2006

Härlig är julen tycker jag som älsar allt som glittrar och lyser.
Jag märker att egentligen skulle jag vilja leva i en vackert målad tavla och inte behöva bry mig om annat än att titta på allt som är vackert.
Det gäller både saker och naturen.
En natthimmel som är mörkt svartblå med hela stjärn-spektrat kan t.o.m räcka för
att hålla mig i trans tills jorden går under eller nåt.

Vi åt och drack och hade det bra i går och 3 skift delade sen ut julklappar då sonen meddelat att tomten brutit benet och behövde nån som kunde rycka in.
Vi kände oss dock skraltiga alla och en tog på sig att skita i skraltigheten och började dela ut.
Han hade skrivit fina rim också på en del av paketen.

Vi fick höra ett kapitel ur boken Röde orm också och lite verser ur en bok jag gav syrrans man som heter *salta biten*.
Vi såg andaktsfyllda på tv då Karl Bertil entrade scenen och jag spärrade särkilt upp minnet av mitt gamla postjobb då Karl Bertil Jonsson sorterade paket i säckar.
:-)
Det finns så mycket skoj och allvar i den lilla tv-filmen där Tage Danielsson berättar och en konstnär har ritat de mest underbara teckningar till.
Jag upptäcker nåt nytt varje år.
Och aldrig att jag missar servettrings-på-trädar-scenen.
:o)

Här är vår gran och en bit av penisförlängaren som sambon köpt alla BIG tv.

Och här ser ni hur stilla och samlade vi sitter inför Julprogrammen på tv.


Syrrans man hade gjort en riktig Kajsa Varg julskinka.
Jag hade som uppgift att göra Janssons frestelse vilket jag gjort alla jular sen lång tid tillbaka, men jag orkade inte denna gången .

Ber inte om ursäkt för det därför att man ska inte ha skuldkänslor i jul.
Och stressa och ha sig.
Mamma tog med en hel rökt lax som jag proppade i mig så mkt av att jag inte orkade äta mer efter sillen och nubben.
:-)
Jag fick gnaga av det som var kvar av skinkans ben.
Det var gudomligt smarrigt.

Bästa betyget kom från yngsta barnet som ropade på mamma och frågade om de kunde fira jul här nästa år igen , eftersom det varit så roligt.
:-)
Gudars vad glad jag blev då jag hörde honom.

De hade vinden att leka på och då provade de alla våra träningsmaskiner som vi inte provat..host..he he;o)

Sambon vaknade eftersom golvet är så tunt och han sov för att jobba natt.

Nu har han jobbat 3 julhelger på raken och ska nu om allt funkar, vara ledig 7 st julaftnar, men å andra sidan är han då inte ledig på 7 nyårsaftnar..*snyft*

Vi som alltid träffas för att fira och spela spel, med hans systers familj då ju.
Men i år blir det värsakul för då kommer min käraste Andrea hit och stannar några dagar och är även här på nyårsafton och firar med oss.
:-)

Idag har vi bara tagit det lugnt.
Sambon fick en svampinfektion mellan tårna som gjort att hela foten svullnat så jag sitter här och funderar på att ringa sjukvårdsupplysningen och kolla så att det inte är farligt.

Jag fick
-2 st underbara julklappar av mina älskade.
1 stor låda med en bok som berättar om de olika skivorna som Ulf Lundell givit ut under åren och minst 6 skivor med Ulf Lundell.
+
-1 st film med live-inspelningar från olika konserter med honom.

De har samlat alla de låtar som jag tycker bäst om på skivan så jag grät som en galning av sentimenaltietet , romantiska minnen osv.
Ulf Lundell har tonsatt mitt livs alla skeden, brukar jag säga och det har han verkligen gjort.
Vi kommer dessutom från samma sida av Stockholm och mkt av mitt liv har utspelat sig vid hornstull och zinkensdamm eftersom jag bodde där i många år.

Jag storgrät och sonen undrade varför så det var ju bara att försöka berätta om varför.
Dels var han 57 år precis som min pappa var då han dog i en av live-konserterna.

Det kom jag att tänka på att jag vill inte att Ulf Lundell nånsin ska dö för då kommer jag att gråta blod i hundra år.
Sen kom massa glada minnen också upp som fick mig att både snurfvla och snyfta högljutt.
Förklarade det också för sonen att man kan ju gråta av lycka också.
:-)

Vi fick en fantastisk ,anpassad till alla småfåglar,fågelholk i julklapp av min systers familj och av hennes minsta fick jag och Micke ursöta gosedjur som nu hänger på våran sänggavel.
:-)
Mellansonen gav oss äppelmos och så fick vi ljus också med vackra mönster på.
Jag kan inte räkna upp allt , men jag tycker att det var så fina och även praktiska julklappar och alla har haft stor fantasi då de valt dem.

Det är inte varje år som vi haft råd med sån här utdelning som i år.

Förra året t.ex så blev det inte några julklappar alls i princip utan vi fick handla lite på rean och så orkade jag inte ens klä på mig på julafton och vi frös och sov genom den helgen så som jag minns det.
Vi bodde ju som ni vet , inte så modernt då i lilla stugan som vi gör i dag i stora huset.

Nog om sorger och elände.
Mår fantastiskt bra i dag.
Har bara lite ont i kroppen, men inget i händerna.

Har tappat bort en julklapp till sonen med fantastiska pennor och andra hjälpmedel till att rita Mangatecknat och liknande.
:-(
I morgon måste vi städa vinden och leta efter den för det var en jättedyr sak som han verkligen behöver. Vår duktiga konstnärs-kille.

Inget ont som inte har nåt gott med sig=det blir ju städat då antagligen.
:-)

Hoppas att eran julafton var super!
Kram på er och tack för alla fina julhälsningar jag fick av er!
Tette skickade t.ex en sån rolig så jag skrattade så tårarna rann på mig.
he he he...:o)

1 kommentarer:

Klockan december 28, 2006 12:43 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej gumman! Long time no see! Jag är urkass på att surfa runt...
Och tack så jättemycket för komplimangen ang. min hemsida! =)

Ja, Tradera är smått livsfarligt... *tss* Men kul att sitta och drömma sig bort...
*kramar*

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida