söndag, februari 05, 2006

Lite bättre

Mår lite bättre i dag.
Så pass att jag tog en påse och samlade ihop alla papper och gäggiga skräpmatlådor och sånt.
Börjde koka spagettivatten och ska göra korvstroganoff till.

Kylan ska hålla i och det är bra för mina händer men dåligt för disken och smutstvätten då vattnet återigen har frusit:-(

Nu tror jag att jag väger 100 pannor, men vågar inte väga mig.
En god vän med adhd och asperger har länge gått promenader och då menar jag flera mils-promenader.
Han är en förebild.
Jag börjar riktigt längta efter att gå ut med en rygga med vatten och gå och gå mot okänt mål.
:-)
Även fast jag deppar i hop då och då så är jag ändå mycket bättre i psyket så jag tror faktiskt att när isen försvunnit så ska jag klara att gå ut genom dörren.
En bit klister har alltså släppt tack vare denna medicin och får jag äta Amfetamin sen om jag har adhd så bör allt klister försvinna.
Så är det för dem jag känner med adhd/npf= de återtar kontrollen och herraväldet över klistret.
Läs exukitiv inhibering.
Fint ord men fan det beskriver ju precis denna oförmåga att starta och bromsa i tid.
Citerar här ifrån ::klockantio.org:::
"Exekutiv inhibering är ett problem som man kanske inte lider så mycket av innan högstadiet, men som senare kan bli ett väldigt stort problem. Exekutiv inhibering kan liknas vid ett mentalt klister. Det innebär att man inte kommer igång att göra saker, t.ex. ringa ett viktigt samtal, börja läsa läxorna, komma utanför dörren eller vad som helst. Det handlar inte om ovilja utan om en oförmåga att komma igång med saker. Om vi tar exemplet läxor. Om jag har en tenta att plugga till kommer jag inte igång. Ju närmre tentan kommer desto mer ångest får jag. Kvällen innan försöker jag desperat läsa 300 sidor biokemi medan koncentrationen är på jorden-runt-resa. Ångesten framkallar panik, svettningar och i extrema fall gråtattacker. Att man får mer ångest ju mindre tid man får på sig gör det inte på något sätt lättare att komma igång - snarare tvärtom"

Läs gärna mer hos henne .
Kram och over and out and hugry!:-)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida