söndag, november 13, 2005

Foton/adhd/politik

I dag börjar jag med lite politik och sen fyller jag på med grubbel om hur man ska orka och klara av livet med adhd i bagaget.
"Dubbelt så många samboföräldrar separerar, jämfört med gifta föräldrar.
Dubbelt som många som bor i hyresrätt separerar jämfört med dem som bor i småhus."
::Från Brockmans blogg.::

Jag utnyttjar i vanlig ordning andras hårda arbete för att föra fram
argumenten inför valet. Hoppas ingen misstycker?
Det är hemskt hur en del handskas med sitt sätt att tänka tycker jag då jag läser ::detta::

& ännu värre är att det finns de som funderar på att sälja sin röst om
det vore möjligt.
Hur det ser ut i odemokratiska länder med stor fattigdom och där militären sätter skräck
i de röstande kan man ju bara spekulera i med tanke på att i ett rikt land
som Sverige så kan så här många tänka sig att sälja sin röst.
:::Kolla här::::


I övrigt är jag själv säker på att jag har nåt som påverkar
detta stället i min hjärna vilket iofs stämmer väl överrens
med vad vetenskapen tror har en del med adhd/damp/npf att göra.
Citerar="Pannloben
Rörelser; tal; initiativ och beslutsfattande"
::Läs mer här om vad som styr vad inuti hjärnan::

Jag har numera långt större problem att ta beslut och att påbörja, ta initiativ
i vardagens allra minsta beståndsdelar likväl som i dom stora sammanhangen.
Jag känner precis likadant som ::min vän:: här beskriver det på sin hemsida
om adhd. På länken som heter Tankar därinne:
"Ibland känns det som jag har väntat hela mitt liv att
jag står på utsidan och tittar in på alla mäniskor som har ett liv.
Men jag kan inte komma in dit för jag måste vänta, för jag passar inte in i samhälets fyrkantiga mal,
jag är rund och kommer där med inte igenom.

"

Just nu får jag en jättekonstig värmebölja genom hela kroppen och jag svettas kopiöst.
Mår lite illa också.
-Vad är det som händer?
-Kanske jag blev överansträngd nyss då jag tog intitativ, hör och häpna??
Tänkte att jag skulle ta i tu och röja köket och sen fortsätta i etapper under dagen och stålsätta mig för att klara av att hänga tvätten
och påbörja ny tvätt och få det lite fint här.

Jag ställde tvätt-tork-ställningen i sängen i lilla sovrummet för att inte behöva ha den framför brasan.
Vi ska ju elda där och jag torkade ju golvet lite lätt och tog upp allt från golvet och lade dit en rentvättad snygg trasmatta.
M plockade bort alla tusen datadelarna som låg på golvet där också.

Nu skulle jag då tömma tvättmaskin eftersom att vi inte har en endaste ren handuk att torka oss på.
Upptäcker då att maskin-jävulen inte har centrufigerat tvätten. (tappade omgående all kraft och gick och satte mig här i stället.)
Har ju för fan en jättehög med disk i köket samt en disk pågående i maskin samtidigt så jag kan inte sätta på tvättmaskin.
Förklarar=
1-vi har bara 1 rinnande kran i hela huset och den är jämt upptagen.
2-vi har bara en enda kran att koppla tvättmaskin eller diskmaskin så dom måste turas om.
3-vi bor på ynka 47 kvadrat som är överbelamrade med grejer då vi flyttat från en stor 3:a och efter tidager ca 7-8 flyttar.
4-kan bara tvätta av oss i den enda jävla kranen.
DET ÄR KÖ nu till den kranen kan jag lova.

Mår illa då mitt hår är helt igenskitat och har nu kammat en raggarfrisyr här.
Ser inte klok ut så jag hoppas ingen kommer och knackar på dörren i dag heller.
Kolla in fotona här nedan:
Foto och copyright Ankie , bloggens innehavare
Foto och copyright Ankie , bloggens innehavare
Foto och copyright Ankie , bloggens innehavare
Foto och copyright Ankie , bloggens innehavare

Har i alla fall nu tagit första stegen mot mål nr2= få tillbaka åtminstone 50% av den förmåga jag hade för 5 år sen.
Nr 1 är ju som bekant att vi har slutat röka helt och för evigt för 3 månader sen.
Glömde skriva här den 7 november för då var det ju 3månaders-gränsen.
:-)
Nu gick svettandet över och jag känner mig trots allt rätt så glad här på morgonkvisten även om jag låter grinig ovan.
Det är bara å spotta i nävarna och ta nya tag.

Ses!
Psst! Glömmer ju berätta att min älskade M ska ha 3 veckors ledigt, eller sa jag det? Jag fattade i alla fall inte att det blev SÅN lång ledighet först.
;-)
Har sparat detta med att tända brasa tills dess han kan vara med och mysa.
:-)
D.S

2 kommentarer:

Klockan november 13, 2005 12:07 em , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen! Men vad galet att bloggen försvann, men nu ser det väl bra ut! Jag får kika på korten när det blir mörkare ute, har datorn så dumt placerad, nu när vintersolen står så lågt lyser den rätt in i ansiktet på mig, trots gardin! Tycker så synd om dig när du mår sådär. Men jag blir glad då du skriver att du känner dig rätt så glad på morgonkvisten!!! Att du slutat röka tycker jag är helt fantastiskt, det är ju mycket mer än vad många andra klarar av!!! Nu ska jag själv ta och sätta fart med världens disk !! Kramisar Annica

 
Klockan november 13, 2005 10:39 em , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie!
Tack så mycket för din grattis-hälsning! Det värmer sååå!

Läste ditt inlägg om familjen där pappan dog i hjärntumör... vågar dock inte klicka på länken just nu, är inte tillräckligt stabil känner jag, men du har väckt min nyfikenhet för hur människor kan tackla en sådan oerhört svår situation. Kommer nog att klicka på länken om någon vecka eller så. :)

Tittar på bilderna från ditt hem och tycker att det ser så mysigt ut. Inte alls så otrevligt som du beskriver det. Disk på diskbänken har väl alla som inte plockar hela tiden? Ja, det är litet så det är klart att det blir trångt när du t.ex. ska hänga tvätt, men det är fint! Jag tycker att du ska vara stolt över ditt hem.

Kramar!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida