måndag, november 14, 2005

Cipramil.../dopamin/remisser..

..Är bra att ha.
Det var nog en himla tur jag vågade mig på att dubbla dosen från 20-40 mg på eget bevåg.
Mådde så fasansfullt dåligt och nu märker jag en stor skillnad.
Har så klart ångest depp och humörsvängningar ändå, men skillnaden är att det inte pågår hela dagarna och nätterna.
Jag får andrum.
Har nu skurat golv fläckvis minst 6 ggr på kort tid.
Skulle inte varit möjligt förut t.ex.
Jag torkar då alltså med trasan där det är fläckar så det är ingen storstädning jag pratar om nu.
;-)

Somnade i 2 omgångar i går, men fick bara sova typ 3 timmar i stöten för jag väcktes av diverse ljud.
Jag låg på mitt enda hörande öra som vanligt och for upp som skjuten ur en kanon, men ingenting hade ramlat i golvet och R sov??

Hjälp vad jag tycker sånt är läskigt.
Det var en smäll som skakade soffan där jag låg t.om. Men inga kuddar , skor eller nåt låg på golvet??

I alla fall blev det totalflopp med min medicin.
Får bara äta den 3 ggr per dag.
Nu vet jag inte hur många ggr det blivit på 2 dyng då jag hatt-sovit.
Får sån abstinens då medicinen går ur kroppen, men jag höll ut i ca 8-9 timmar i alla fall.
Nu måste jag då bara därför, vara uppe tills kl 3 i dag och sen sova för natten för fler intag av medicin räcker inte tiden till.
Jag tog senaste dosen kl 2-30 i natt och nu börjar jag svettas och känna mig underlig redan.:-(

Har ju så ofta tänkt på att trappa ner och byta till nåt som inte är beroendeframkallande, men så fort värken slår till så förstår jag att det kommer inte gå.

Har ni hört det senaste på dopaminfronten då?
Detta om att man ska festa på rätt sätt för hjärnan och lustkänslorna kan bara stegras till en viss nivå, sen sjunker dopaminet och man mår gammal kuse.
Man kan drica typ 3-4 glas vin eller öl och sen är det bra.
Man kan inte komma högre upp i lustkänslor för sen dalar det spikrakt nedåt.
TÄNK!!! DETTA har jag märkt och jag hatar att bli full men älskar att bli lullig av några glas.
Att jag drack mer i bland berodde på att det var så gott.
Älskar Martini t.ex och kan nästan inte sluta fylla på av det gottiga.
Men nu har jag inte drucket en enda droppe på åratal.:-(
Är säker på att jag skulle må mycket bättre av lite sponken .
Det är ju bevisat att dopaminet funkar med lite sånt i kroppen.

Jag försöker febrilt göra så att min dopaminhalt stiger och det går t.ex genom att lyssna på musik.
När jag var yngre så hängde en bandspelar på mitt öra i flera år, hela dagarna.
DÅ mådde jag suveräääänt bra också.

Måste tvinga tillbaka musikrutinerna här.
Att vara ständigt förälskad var ännu ett sätt för mig att få upp halten dopamin så jag mådde bra.
Hade jag inget offer att vara störtkär i så uppfann jag ett. hihi...:-)))

Jag får fortfarande starka förälskelsekänslor för M.
Drömmer dessutom stans kärleksdrömmar numera då vi inte kunnat sova tillsammans på grund av trångboddheten här och hans nattskift och mina deppressioner och dygnsomvändningar.

Jag ser nu att om vi bara ändrar på detta så kan jag och säkert M också må så himla mycket bättre igen.

Nu ska han vara ledig i 3 veckor, men åka till Gotland på begravning i 5 dagar av den tiden.

Hoppas vi kan ha ett litet familjemöte och spalta upp det allra viktigaste som vi behöver förändra i vardagen.
Dessutom ska jag agera svensklärare åt R och M ska vara mattelärare+ att jag ska hjälpa R med lite webdesign.
Han ligger efter i plugget stackarn eftersom han har så svårt att koncentrera sig.

Vi måste också göra en dyslexiutredning om det inte hjälper med läxhjälpen.

Han är med på noterna själv och är så duktig på att förstå att man måste plugga.
Läxor har han alltid varit jättebra på att göra, men då får det inte vara lååånga läxor och det slapp de ju i specialskolan för barnen med NPF.

Det är nu rätt mycket som behöver göras och jag är SÅ tacksam att Cipramilen gjorde så att jag nu har näsan ovanför ytan och kan hjälpa till lite igen.
Jag var så himla slut att jag inte ens orkade gå ut och ge katten lite mat.
Orkade inte heller borsta tänderna ..Men det går urlätt nu.

Behöver skriva ner en lista på allt jag inte kan göra då jag mår skit psykiskt och ge till nya husläkerskan.
Som tur är så känner hon till adhd/damp/npf.

Jag tjatar på M om han sett till nån kallelse med posten som han hämtar inne i stan där vi har 1:an kvar, men det har inte kommit nåt.
Jävlars! Jag har ju stått i kö nu i över 1½ år??!!!

Ska ringa Karolinska i veckan därför att nu kan inte M hämta poste på så länge.
Jag ska ju utredas för adhd/npf om nån missat det och det kommer pågå i hela 5 veckor.
Behöver komma på benen tills dess och det har jag nu sagt i bergis 5 års tid att jag ska, men inte klarat av det.
Ut och gå är ju ett måste.
Mina benmuskler förtvinar ju här.:-(

Jag har sagt fel om rökningen.
Vi har varit rökfria i 2 månader sen den 7 september2005 och inte i 3 månader som jag skrev här om dagen.
Fy vad jag svettas nu.
Måste sänka elementen så vi inte får värsta elräkningarna igen.

Over and out!

2 kommentarer:

Klockan november 14, 2005 9:35 em , Anonymous Anonym sa...

Varit här å läst...Har som vanligt inget vettigt att komma med.
Må gott!
=)

 
Klockan november 14, 2005 9:41 em , Anonymous Anonym sa...

Är så himla dålig på mediciner. Försöker undvika allt i pillerväg, t om magnecyl :)
Dopamin, ingick inte det i försökspreparatet L'Dopa?? - mot Parkinsons? Vet inte om du sett filmen med Robert de Niro och Robin Williams - Awakenings? Otroooligt bra!

*Kram!*

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida