tisdag, juli 26, 2005

Vad ska jag skriva?

Hej!
Vet inte vad jag ska skriva riktigt för jag har glömt allt jag tänkte på.
Har varit överaktiv i ca 2 dagar här och skurat kylskåpet fruktansvärt noggrannt.
Känns väldigt skönt.
Har på skoj i tanken utsett köket till mitt område att ansvara över och då går det lättare
att i hjärnan-tanken muta in köket och minnas och behålla koncentrationen inriktad på
att få färdigt där.
Det går rätt så sakta men det går.
Har kvar=
1-skura golvet.
2-dammsuga överallt i alla vrår som t.ex ovanpå järnspisen där det sitter socker och salt och andra smulor emellan de här spis-ringarna som man har på gamla vedeledade spisar.
Det är fullt fungerane så man kan laga mat på den.:-)
3-tömma hela det stora skafferiet på matvaror och dammsuga där också+skura med klorin-vatten då myrorna nu flyttat in där.
De flyttar runt alltefter det att jag torkar bort deras spår som de följer.
4-putsa köksfönstren 2 st.
5-skura under diskbänken för där såg jag nu att myror är på väg in där också.

Lagade jättegod middag i går med egen gräddsås och fläskotletter..Mums!

I dag har M och R varit i Centrum och storhandlat. Bilen står ju här så de tog bussen.
M köpte alla saker man behöver för att laga bilen, utom nåt som de tydligen inte hade inne.
R fick köpa bilvax, så nu då vi inte kan köpa en ny-gammal bil igen bara för att denna gått sönder så får R piffa upp den här vi har i stället så den lyser lite nybilsaktigt kanske:-)

Det har regnat och regnat och jag sitter här och svettas i den höga luftfuktigheten.
Behöver duscha nu igen, men jag tror jag gör det i köket i diskhon i stället då det ligger massa
löv i duschen och att städa den nu orkar jag inte.

Jag saknar er besökare i min gästbok.
Är själv urusel på att lämna spår efter mig och jag förstår att alla nog är upptagna med annat så här i Juli månad än att surfa på nätet.

Men det känns lite konstigt då ingen skrivit på minst 4 dagar.:-/

Jag testade om gästboken funkade genom att skriva själv i den så det gör den jue.
Det är den gästboken man kan posta bilder i om man vill som jag nu fått att funka med php-include.

Har även klockantios gästbok kvar som ni kan nå här ifrån bloggen.

I alla fall har jag mått suveränt bra i 2 dagar nu. I dag dock så vaknade jag deppig igen, men det är bara att acceptera att jag bara mår bra några dagar i stöten och sen blir det ett uppehåll där jag kan må rent för djävligt rent ut sagt:-(
Det som är konstigt tycker jag är att det är som natt och dag=måendet.
När jag mår dåligt får jag massa sjukdoms-känslor som typ nästan feber, värk överallt, illamående och yrsel.

När jag mår bra är precis ALLA såna symptom borta utom värken i armar och händer, men ibland är även dom bra.

Jag mår alltså inte dåligt av själva värken i händerna utan kan stå ut.

Visst kan det spela roll att jag inte kan göra mig själv glad genom att t.ex trädgårdsarbeta för att händerna då domnar och värker.

Det kan ha stor inverkan på psyket så klart, men jag märker att de här djupdykningarna måste ha med nåt annat än värken att göra.

Jag tror på att vid adhd så sägs ju balansen av signalsubstanserna vara i olag.
Särkilt då *dopamin*.
Dopamin är det som får en att känna sig nöjd och belåten.
Är det olag känner man sig missnöjd och ledsen och påverkad.
Detta känner jag ju tydligt.

Det som kan hjälpa är att man ständigt är sysselsatt och supermotiverad för då får dopaminet hjälp att sugas upp i synapserna i hjärnan.
Det är min teori och egna erfarenhet och det stämmer med andra teorier om hur dopamin-adrenalin-noradrenalin-serotinin fungerar i hjärnan vid adhd.

Nu vet jag att ingen orkar läsa så här långt och har ni ändå gjort det så tackar jag å det ödmjukaste!!
;-)
Kram!

2 kommentarer:

Klockan juli 26, 2005 10:38 em , Anonymous Anonym sa...

Konstigt, det där med att du inte hittade länken hos mig å så. Jag som tycker att jag är tydlig?

Vad gäller värk så motion och omega-3 hjälper mig enormt, även mot deppen... motionen då framför allt. Det är så enormt viktigt att röra på sig, men väger man för mycket och inte har grundmotivationen och "medel", så blir det ju inte av.

Skönt att du har tagit itu med köket. Måste städa här också då det ser ut som ett bombnedslag, har inte ens orkat ta itu med disken ordentligt. Allting är i "andra-tredje-fjärde-femte hand", motionen och mitt mentala mående är numero 1 nu. Mår jag dåligt så försöker jag att ta itu med det, motion är ett bra medel att få ur sig lite stresshormoner... läsa är ett annat sätt.

Busa med djur och snacka med folk, är andra sätt... jag snackar helst med okända... *s*

Känner just nu att jag inte är speciellt intresserad av att surfa runt så mycket, gästböcker blir lidande, men kommentera i dagböcker försöker jag däremot att göra. Oftast. Men det är sommaren, runt jul kommer en ny sådan period. :) Men det är snart högtrafik igen.

 
Klockan juli 27, 2005 12:08 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej Ankie

Jag tittar in ganska ofta hos dej men är jättedålig på att sätta avtryck.

Vi får skylla på sommaren och att det är så mycket annat som pockar på då.

I morgon ska vi ut och plocka bär (om jag orkar då...)
Åkerbären har mognat och de är de enda bär jag kröker rygg för. Det finns inga bär som är så goda.

Kramas///M

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida