lördag, januari 05, 2013

Spricka i höftbenet, en dröm

Mår i dag? 2:a enligt skalan nedan 
Status på måendet= på en skala 1-5
1 är helt värkfri och glad.
2 ledvärk och glad
3 ledvärk och ledsen
4 värk överallt men glad
5 värk överallt men ledsen
väderleken är = runt 0-punkten

Måste passa på att plita ner en konstig dröm som jag hade om mig själv och min husläkare, kvinnlig sådan i samma ålder ungefär som mig 50+.

Det hela började med att jag hörde sonen skrika (han var ca 6 år i drömmen) han var på en äng där det spelades boll med några urtuffa killar som alla ,omkring dem, var rädda för.
Jag hittade sonen liggandes stel som ett lik och han hade dessutom krympt.
När jag tröstade honom så växte han och slappnade av. Jag tog honom med till min husläkare som ställde frågor och hon sa att han kan ha retat de här killarna som då gav igen. Jag tyckte att hon resonerade idiotiskt så jag frågade om han inte fått ett ep-anfall och då bad hon om ursäkt och skrev en remiss för undersökning.

Sen berättar hon för mig att hon fått en spricka i nåt ben i bäckenet efter att ha ramlat hemma.
(Hon har på riktigt brytit foten, men det är några år sen och jag minns att hon skämdes för att hon tyckte att hon klantat sig och samma var det nu i denna drömmen.)

Jag tänkte i mitt stilla sinne om hon menade på att även jag borde skämmas över mina skador?! Det gör jag vare sig i verkligheten eller i drömmarna.
I alla fall, så ville hon gå på promenad med mig och jag berättade då att morfinet som jag tar hjälper mot värken i kroppen, men absolut inte mot värken i bäckenområdet.
VA?? Ropade hon förskräckt.  Du menar väl inte att det inte verkar när du äter så mkt som 120 mg/dygn? Jodå sa jag. Så är det.
Sedan undrade jag över vad hon tog för medicin mot sin värk och hon svarade att hon åt bara receptfria läkemedel.  Då föreslog jag att hon kunde ta min dos morfin, som "diagnosletare" och om hon inte heller fick någon lindring så måste ju mitt bäcken också vara brutet och hennes skada mycket värre kanske än hon trodde.

Vi gick på promenad då jag hade upptäckt att jag kunde gå om jag gick eller t.o.m sprang på tå.:-) (I verkligheten har jag märkt att jag kan stå längre vid handfatet i badrummet om jag står på tårna.)
Vi skulle kolla in hur lite vi klarar av att städa och hålla i ordning på våra ägodelar och utrymmen.
I drömmen ägde vi flera hem och vi hade vanvårdat allihop så nu var värdet lägre om vi skulle behöva sälja och läkaren hade fått ett brev från försäkringskassan att hon skulle ta reda på om jag verkligen var så sjuk som jag påstod.
Sedan plötsligt i drömmen så hade vi klättrat upp för ett groteskt högt berg och jag som är höjdrädd fick världens panik. Jag klarade att backa ner och slingra mig in i nån grotta med stege och vops så var vi vid våran vedbod, som i verkligheten är totalt dassigt och man kan blåsa på det så ramlar  det samman. :-) Men i drömmen  (återkommande tema) finns där jättefina saker på övervåningen. T.ex enorma gammeldags gasspisar som är gjorda i porslin och av gjutjärn.

Läkerskan tyckte att visst var det dammigt men inte stökigt. Och sen gick vi förbi våran flaggstång som hängde i trasor och färgen var avflagnad på flaggan och vi gick förbi det ena rucklet efter det andra av de hus och stugor som vi hade och läkerskan tyckte att vi hade det fint?? Såg ju så grisigt jävligt ut som det någonsin bara kan se ut?!:-/

Inne i huset där vi bodde ,den mesta av tiden, där var det för tillfället ganska fint då vi hade städat tillsammans med vårat bostöd. Då trodde läkerskan att hon nog måste skriva ett intyg på att jag visst klarar mig själv hemma.  Jag kände mig för sjuk och svag för att säga emot :-(.  Tänkte att nu blir jag uteliggare bara för att jag inte hittar orken till att argumentera emot. Jag kände mig totalt bedrövad i drömmen och skulle säkert känt så i verkliga livet med.  

  Läkerskan verkade arg för att hon fått sin spricka i benet och var hindrad från att göra sånt som hon brukade göra och hämnades på mig för detta.  I stället för att känna empati med mig, hennes patient, och kanske förstå bättre hur det är att vara funktionshindrad, handikappad och sjuk, så valde hon det beteendet mot mig:-/.  Nu är min läkare helt underbar i verkligheten och tvärtom mot som hon var i min dröm.  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida